Myssion Postad 27 Juni , 2006 Rapport Postad 27 Juni , 2006 En tajt spelare höjer till 5xbb från UTG och får kallsyn av en annan tajt spelare i SB. Jag sitter i BB på AKo. Ska man trycka här? AK är ju till stor del en stark hand p.g.a. FE, men hur mycket har man av den varan här? Level IV (50/100) Seat 1: diggdodger (1445 in chips) Seat 2: LanderD (1370 in chips) Seat 4: 0VER_under (1145 in chips) Seat 5: mixmastapaul (2685 in chips) Seat 6: Myssion (1385 in chips) Seat 7: brads3wood (1940 in chips) Seat 8: God5678 (1078 in chips) Seat 9: Stee7ers (2452 in chips) mixmastapaul: posts small blind 50 Myssion: posts big blind 100 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] brads3wood: raises 400 to 500 God5678: folds Stee7ers: folds diggdodger: folds LanderD: folds 0VER_under: folds mixmastapaul: calls 450 Myssion: ? Citera
sulla Postad 27 Juni , 2006 Rapport Postad 27 Juni , 2006 Jag hade ställt in, 8 kvar och du kommer snart vara i ett sämre läge då du måste ställa in, här finns det läge att trippla upp du du kan komma upp mot ett underpar och AQ,AK,AJ eller två underpar. Finns ju absolut odds att syna, sen hur EV:t ser ut vet jag inte. Citera
Myssion Postad 27 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 27 Juni , 2006 Kikade i PokerStove, det är faktiskt bara marginellt cEV+ mot såväl två underpar som ett dominerat A och ett underpar. Given syn är det bara om man dominerar båda. Sedan har vi risken för att springa in i AA/KK, vilket var det som fick mig att tveka lite. En UTG-räjs + en kallsyn känns helt enkelt inte bra... Att räjsa till 5xbb känns iofs lite fiskigt om han skulle sitta på AA/KK, men kallsynen... äsch, jag vetefan... Citera
sulla Postad 27 Juni , 2006 Rapport Postad 27 Juni , 2006 Jag vet bara hur jag hade spelat utan program och extrahjälp, in med deg och hoppas på det bästa. Tar programmet du nämner hänsyn till alla faktorer såsom att du ligger rätt taskigt till samt att det snart kommer krävas en marginell allin oavsett vilken hand du har. Citera
Myssion Postad 27 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 27 Juni , 2006 Tar programmet du nämner hänsyn till alla faktorer såsom att du ligger rätt taskigt till samt att det snart kommer krävas en marginell allin oavsett vilken hand du har. PokerStove räknar bara ut equity (i marker) i den isolerade handen. Så jäkla ruttet ligger jag inte till för övrigt... Med 13xbb är det absolut ingen brådska. Och mot Stars-motståndet kan any two vara klart $EV+. Vi är absolut inte i en situation där en kåjntåss är det bästa vi kommer att erbjudas innan vi självdör. Men jag håller nog med om att det är en push faktiskt. Tyvärr så fåldade jag. Inte för att jag ogillade att bara ha marginellt EV+, utan för att jag tyckte att det ringde sådana starka AA/KK-klockor. Får nog gå på en hörselkontroll, UTG hade 43o och SB hade KJo... Vad hade ni gjort om SB hade ställt in hela stacken istället för att kallsyna? Citera
Macallan Postad 27 Juni , 2006 Rapport Postad 27 Juni , 2006 Risken att någon har AA/KK minskar ju betydligt iom att du har AK. Med 14BB i stacken ser jag inget annat spel än all in. Angående dina Pokerstove-beräkningar så tar du ju inte hänsyn till att du ofta bara får en syn och ibland vinner potten direkt. Sen tolkar ju jag SBs syn som ett svaghetstecken. Du dubblar (nästan) om båda foldar. Och att trippla här innebär normalt en enkel resa till pengarna och mycket goda möjligheter att dominera bordet totalt. In med pengarna. AQ skulle jag också ställa med - AJ ett gränsfall, TT+ utan tvekan, 88 och 99 beroende på dagsform. Citera
Myssion Postad 27 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 27 Juni , 2006 Sen tolkar ju jag SBs syn som ett svaghetstecken. Det är väl detta som är problemet. Vilken vettig människa skulle kallsyna från SB här med en medioker hand efter en UTG-räjs? Ingen... Sedan måste man även fråga sig: Hur många vettiga spelare finns det på de bord jag spelar? Tja, jäääkligt få. Ser dagligen kallsyner för typ mer än halva stacken med tramshänder som A8 eller KQ. Mot dessa spelarna är det, precis som du säger, snarare ett svaghetstecken än något annat. Sedan får man inte bli för övermodig heller... Svår balansgång det där. PokerStove-beräkningarna är ju som sagt om man inte får syn, men jag utgick lite grann från att man inte inte har någon FE att tala om. Återigen, vilka händer skulle en klipsk spelare spela så, och sedan lägga mot ett ställ från mig? Och återigen, hur klipsk är medelsnittsbrasilianaren på Stars...? Mer eller mindre instaställ med andra ord. Men frågan är vad man hade gjort om SB hade reräjsat/ställt istället för att bara kallsyna? Citera
Macallan Postad 28 Juni , 2006 Rapport Postad 28 Juni , 2006 Jag tycker sekvensen: a) bet b) all in a) fold, trots att potten ger honom jättefina odds är ganska vanlig. Vår FE är ofta mycket större än den borde vara. Ibland känns det som att spelare bara tittar på hur stort beten är utan att en fundera på pottstorleken. --- Om SB ställer så synar jag - skräckexemplet enligt min erfarenhet är när SB gör en miniraise... (Iofs har jag också varit med om att SB gör just en miniraise varefter jag ställer och båda foldar. Long live the idiots!) Ska jag vika AK preflop i ett SNG med 14BB och 8 spelare kvar ska situationen vara extrem - typ att varenda spelare fram till mig trycker på raise-knappen. Sen kanske det spelar in att jag känner mig tämligen obekväm med cirkus 15BB i stacken - raise-fold är obra medan all in är överdramatisk. Chansen att ställa med AK utan att överbetta potten är därför en situation jag älskar. Antingen åker jag ut och kan starta ett nytt spel eller så dubblar jag och har en utmärkt markerposition - normalt kommer jag göra några gayraisar och bygga på min stack ytterligare innan mörkarna börjar bli höga på allvar. --- UTG-bluffen är intressant men inget spel jag gillar i ett SNG. Jag föredrar att bluffa när motståndarna känns svaga snarare än att övertyga dem om jag är stark. Många SNG-spelare är för dumma för att förstå betydelsen av position. Idag lyckades jag t.ex. höja UTG första handen och bli synad av AT i mittenposition - hur har han egentligen tänkt vinna pengar där? Jag har antingen ett bättre ess eller ett par - hans enda chans är tvåpar eller bättre. Citera
sulla Postad 28 Juni , 2006 Rapport Postad 28 Juni , 2006 Nu vet vi ju resultatet, men det går ju att tolka situationen som denna. UTG försöker stjäla, ni som sitter på bordet vet att man ALDRIG stjäl från UTG så han måste ha något, alternativt är det en riktigt dålig spelare och han har inte ens en tanke på nåt. Han som synar har en såpass rolig draghand och tillräckligt med marker för en syn. Han är också för dålig för att fatta att det i detta läge är push eller fold. Hade han haft Ax, par eller annan hand hade han ju tryckt för att få bort er andra om han nu ville spela handen. Citera
Myssion Postad 29 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2006 Sen kanske det spelar in att jag känner mig tämligen obekväm med cirkus 15BB i stacken - raise-fold är obra medan all in är överdramatisk. Chansen att ställa med AK utan att överbetta potten är därför en situation jag älskar. Är inte riktigt med på vad du menar här. Varför skulle all-in vara överdramatiskt? 15xbb i stacken är ju minimum för att kunna slå om och samtidigt ha någorlunda vettig FE. Mot en räjs till 5xbb vill man ju gärna ha mer, eftersom fi har odds för instasyn annars. Om det hade varit en vanlig höjning till 3.5xbb och vi ska slå om så vill vi ju helst höja till minst 9xbb, vilket innebär att allt under 27xbb i stacken är autoställ, så länge vi inte har ett monster som vi vill trappa med (vilket AK inte är). Sedan ska man iofs inte underskatta fi's förmåga att inte tänka överhuvudtaget. Inte sällan man stöter på någon som sitter med 7xbb i sin stack, höjer till 3xbb, får omslag, och sedan viker... Men mot tänkande motståndare ser jag inte hur man kan ställa här, oavsett om SB kallsynar, minihöjer eller ställer. Citera
elvis77 Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 In med pengarna. AQ skulle jag också ställa med - AJ ett gränsfall, TT+ utan tvekan, 88 och 99 beroende på dagsform. Jag fattar inte hur du kan få AJ till ett gränsfall Citera
Macallan Postad 30 Juni , 2006 Rapport Postad 30 Juni , 2006 In med pengarna. AQ skulle jag också ställa med - AJ ett gränsfall, TT+ utan tvekan, 88 och 99 beroende på dagsform. Jag fattar inte hur du kan få AJ till ett gränsfall Jag gissar att du tycker att det är för löst? Nåväl, jag har inte räknat på det, men min känsla är att det - beroende på motståndare förstås - kan vara korrekt spel. 5x bb är en ovanligt stor raise först in (iaf är det inget jag ser ofta - om det inte är en all in förstås - 2-3x är mycket vanligare), jag tror att det generellt sett är ett svaghetstecken (beror iofs på bordet, respekteras inte höjningar (dvs. flopp ses ofta även i höjda potter) faller det resonemanget). Så jag ger UTG en väldigt generös HD. Jag har svårt att tolka SBs syn som annat än ett muppspel, muppspel görs normalt av muppar och då kan SB här ha nära nog vad som helst. Citera
Macallan Postad 30 Juni , 2006 Rapport Postad 30 Juni , 2006 Är inte riktigt med på vad du menar här. Varför skulle all-in vara överdramatiskt? 15xbb i stacken är ju minimum för att kunna slå om och samtidigt ha någorlunda vettig FE. Mot en räjs till 5xbb vill man ju gärna ha mer, eftersom fi har odds för instasyn annars. Om det hade varit en vanlig höjning till 3.5xbb och vi ska slå om så vill vi ju helst höja till minst 9xbb, vilket innebär att allt under 27xbb i stacken är autoställ, så länge vi inte har ett monster som vi vill trappa med (vilket AK inte är). Jag menade inte den här handen utan diskuterade generellt - och syftade på raise först in. Citera
Recommended Posts