Gå till innehåll

Strategi för 7-10 Spelare på $22 Sit & Go


Xerxes

Recommended Posts

Strategi för 7-10 Spelare på 22$ Sit & Go

 

Den här strategin fungerar för mitt spel. För andra kan andra händer passa bättre att spela. Ungefär hälften av gångerna förlorar jag 10-15% av stacken här. Då och då dubblar jag min stack. Jag klarar mig oftast från att komma på plats 7-10. Ni får gärna komma med kommentarer.

 

 

Strategi – De tre första blindnivåerna

 

I början gäller det att inte ta några osäkra risker. Potterna är små och det är lätt att hamnar i kostsamma dragsituationer. Blindsen är låga och du har tid på dig att vänta. Jag tycker att det är onödigt att gå allin mot en motståndare fastän du har 52% chans att vinna. Om du förlorar så åker du ut. Om du vinner så dubblar du upp, men det är fortfarande inte säkert att du vinner något. Dessutom är det bättre att vänta på ett bättre läge. Fråga dig själv: Vill jag satsa mina marker nu och ha 52% chans att vinna eller vill jag vänta på en bättre hand och kanske få 70% chans att vinna. För det är det som det handlar om. Om du förlorar dina chips åker du ut och missar den bättre chancen som du kanske skulle fått senare. Så det gäller att ta det lungt i början tills du får en riktigt bra hand som du kan höja ordentligt med. Det finns ytterligare en anledning till att inte småspela. Säg att om du exempelvis spelar bort 600 av dina 2000 marker. Sedan får du en riktigt bra hand och dubblar upp. Då har du 2800 marker. Om du istället hade tagit det lugnt hade du kanske nu istället dubblat upp till 4000 marker, minus det som du har blindat bort. Eller så kan man säga så här vill du ha 50% chans att dubbla upp dina marker nu eller vill du ha 65% chans att dubbla upp dina marker sedan.

 

Starthänder

 

Alla Positioner

De tre första rundorna spelar jag AA, KK, QQ samt AK från tidig. Höj med AA, KK, QQ och höj igen om någon höjer emot. Gör vad du kan för att få med en spelare på allin. Det bästa är att få med en spelare. Allin mot flera är rena lotteriet och kan sluta hur som helst. Speciellt med QQ som är sårbar mot ess och kungar. Gör inte misstaget att höja för lite eller slowplaya. Då kan de andra gå med billigt och få in sina triss eller andra draghänder och slå ut dig. Om två spelare går allin på floppen får du lägga dig om du fortfarande bara har ett par. Då har någon av dem fått in två par, triss eller bättre. Med AK är det lite annorlunda. Den brukar jag höja med om jag är först in. Om någon annan gjort en enkel höjning kan du göra en enkel call för att få se floppen billigt. Exempevis om stora blinden är 60 och någon höjer till 130. Då kommer du undan billigt om det inte kommer en kung eller ett ess kommer på floppen. Du kan då plocka av honom en hel del innan han fårstår vad som hänt. Men låt oss säga att stora blinden är 100 och någon höjer till 300. Om du då gör en enkel call så ligger det 750 i potten. Det är mycket i förhållande till om du har 2000 i chips. Då är det bättre att istället gå allin. Kanske lägger han ner sin hand som är ett mellan par. Kanske följer han med på AQ eller KQ. Dessutom så förlorar han sin chans att bluffa bort dig efter floppen om du inte träffar. Chansen att han har AA eller KK är inte så stor eftersom jag sitter på en kung och ett ess.

 

Positionerna i mitten samt slutet

Sitter jag på två sista platerna i mitten så spelar jag dessutom AQ samt JJ. Jag höjer med dem om inget har gått med tidigare. Om någon har gått med så jag bara en call och ser vad som kommer på floppen. Jag lägger mig om någon höjer. Det kanske låter tight att lägga ner AQ och JJ för en enkel höjning. Det är det. Personen som höjer innan floppen höjer ofta vidare på floppen. Det kan medföra att vi förlorar en del chips innan vi inser att vi är slagna. Vi vill vara den som sitter på den starkaste handen innan floppen och höjer ut de andra när de inte träffar sin flopp.

 

Positionerna i slutet

Med positionerna i slutet menar jag de tre sista platserna. De små paren kan du limpa in med i hopp om att få en triss. Då ska två eller flera gått med tidigare så att det blir lite action om du får in din triss. Får du in din triss är det dags att ta betalt för deras draghänder, par och misstag. Par som 99, TT och JJ kan du limpa in med om andra har gått med tidigare. Om ingen har gått med i potten tidigare kan du göra en standardhöjning. Om du missar trissen med ett litet par gör du bäst i att lägga dig.

 

Unvik att göra en call med händer som A10 och KQ om någon har höjt. De kan ha en hand som AK eller AJ som då dominerar din hand. Även om du får in ett par så kanske du kommer du att förlora en del innan du inser att du har den sämre handen. Det kan även komma upp ett senario där din motståndare har höjt med ett par tior innan floppen. Då kanske han tokhöjer och bluffar bort dig på floppen även om du får in ett par. Du blir tvungen att lägga dig eftersom du tror att har en högre kicker.

 

Blinden

Blindspelet när man sitter på blinderna är ett eget kapitel och det får jag skriva om en annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snbbt svar. Jag spelar bara TT-22 från de tre sista positionerna. Det är inte så ofta trissen går in och många höjer om man har limpat in. Det blir med andra ord ofta kostsamt.

 

Det kanske skiljer sig från ditt spel eftersom du spelar turboturneringar. Då har man inte tid att vänta på bra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här strategin fungerar för mitt spel. För andra kan andra händer passa bättre att spela. Ungefär hälften av gångerna förlorar jag 10-15% av stacken här. Då och då dubblar jag min stack. Jag klarar mig oftast från att komma på plats 7-10. Ni får gärna komma med kommentarer.

 

Ni som har bra statistik över spelade SnG, kan mam få fram korrelation mellan stackstorlek efter ett vissta antal blindsnivåer och ROI? Och jämföra den med korrelationen antal spelare kvar efter 3/ROI?

 

 

I de SnG jag spelar tar 3 nivåer 24 minuter, större delen av den tiden är det 10 per bord. Varje hand tar ca 1 minut. Man får kanske 25-30 händer. Sannolikheten att man får någon spelbar hand under denna period är relativt liten, och lägger man till villkoret att man ska vinna handen också, blir den naturligtvis ännu mindre.

 

Jag har känslan av att är det bara inte för många kvar när stacken blir mindre än 10 BB så har man goda chanser. Folk tightar till och man kan ofta hålla sig levande till bubblan eller bubbelnära. Väl där har man ofta kunnat bygga upp sig till en mellanstor stack utan att behöva visa några händer.

 

Så vad vill jag säga med detta? Inte att jag förordar lösare spel i början i alla fall. Där är jag helt med på noterna. Om jag har någon poäng är den att de första perioderna kan man lika gärna göra annat. Man har mycket att förlora och nästan inget att vinna.

Så tillbaka till frågan, finns det statistik som stödjer min hypotes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser ut att vara en bra strategi om man kan hålla sig till den v.s :) lite för tajt för mitt spel, spelar mest turbo sng´s iofs

 

vad är din r.o.i?

 

Efter 455 spelade turneringar i år så har jag tjänat 1734$. Det blir 3,8 per bord vilket ger ett roi på 17%. Eftersom jag spelar 4 bord i taget på blir det 15,2$ i timmen. Det ska även tilläggas att jag bara spelar på förmidagen eftersom det då är natt i USA. Skulle jag spela på svensk dagtid så skulle mitt roi bli lägre.

 

Det ska även tilläggas att jag bara har spelat enligt strategin ovan de senaste veckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm spelar cashgames men är det inte för tight och slänga JJ först in oavsett position och blinds?

 

Tycker man har tillräckligt bra chans och vinna med den handen, känns inte som det är värt och vänta på bättre lägen.

 

Tack för ditt inlägg Joeduck.

 

Jag slänger inte JJ oavsett position och blinds. Exemplet ovan gällde när blinsen ligger på de tre lägsta nivåerna i en SnGo turnering.

 

Om någon har höjt innan så har de ofta AK,AQ,KQ, AJ,AA-88. Det innebär att det ofta är 50% chans att JJ vinner. De höjer ofta även efter floppen oavsett vad som kommer. Det innebär att vi kan vara tvungna att lägga oss om ett A,K eller Q kommer på floppen. Jag spelar dock handen när jag sitter i mitten eller i slutet.

 

En 50/50 situation är helt ok i cashgame men vi vill unvika dem i SnGo eftersom antalet marker är begränsat. Jag lägger ner handen om någon höjer och väntar på en 60/40 eller en 70/30 situation.

 

JJ är en riktigt bra hand när antalet spelare är 2-6 stycken. Då går jag oftast allin med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här strategin fungerar för mitt spel. För andra kan andra händer passa bättre att spela. Ungefär hälften av gångerna förlorar jag 10-15% av stacken här. Då och då dubblar jag min stack. Jag klarar mig oftast från att komma på plats 7-10. Ni får gärna komma med kommentarer.

 

Ni som har bra statistik över spelade SnG, kan mam få fram korrelation mellan stackstorlek efter ett vissta antal blindsnivåer och ROI? Och jämföra den med korrelationen antal spelare kvar efter 3/ROI?

 

 

I de SnG jag spelar tar 3 nivåer 24 minuter, större delen av den tiden är det 10 per bord. Varje hand tar ca 1 minut. Man får kanske 25-30 händer. Sannolikheten att man får någon spelbar hand under denna period är relativt liten, och lägger man till villkoret att man ska vinna handen också, blir den naturligtvis ännu mindre.

 

Jag har känslan av att är det bara inte för många kvar när stacken blir mindre än 10 BB så har man goda chanser. Folk tightar till och man kan ofta hålla sig levande till bubblan eller bubbelnära. Väl där har man ofta kunnat bygga upp sig till en mellanstor stack utan att behöva visa några händer.

 

Så vad vill jag säga med detta? Inte att jag förordar lösare spel i början i alla fall. Där är jag helt med på noterna. Om jag har någon poäng är den att de första perioderna kan man lika gärna göra annat. Man har mycket att förlora och nästan inget att vinna.

Så tillbaka till frågan, finns det statistik som stödjer min hypotes?

 

Hej chlu.

 

Jag har ingen statistik över vilken plats jag har kommit på i relation till hur många marker jag hade efter 3 blindnivån. Men låt oss säga att du fick 2000 marker för 22$. Två dollar går till huset. Då kan man säga att den genomsnittliga vinsten är 20$. Så om du har 4000 marker vid något tillfälle är den förväntade vinsten 40$.

 

Men frågan borde inte vara på vilken plats du kommer med en viss strategi för de första tre blindnivåerna. Frågan borde vara hur kan du vinna så många marker som möjligt i snitt de tre första blindnivåerna. Om du funderar på två olika startstrategier. Då kan du skriva ner hur många marker du har kvar när du kommer till den fjärde blindnivån. Glöm inte att även skriva upp om du förlorar alla. Då kan du sedan se vilken strategi som ger dig mest marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående par

Så länge det kostar mindre än 10% av stacken så är det oftast en god idé att spela lägre par, så länge motståndarna är benägna att betala av. Mindre än 5% så är det instasyn.

 

Om någon har limpat in före mig så spelar jag samtliga par, eftersom risken att någon höjer bakom då minskar. Är man först in och vill spela räjs/fåld (vilket är nyttigt mot aggressivt motstånd) så spelar jag JJ+ i tidig position, 99+ i mellanposition. Först in i sen position beror lite på hur blindsen spelar, är de passiva syntomtar kan man limpa in med lägre par här, är de tajta kan man höja.

 

Man får tänka på att den här übertajta strategin som ofta rekommenderas är tänkt för nybörjare, för att förenkla besluten efter flåppen. Har man en skill-edge på sitt motstånd när det gäller postflop-spel så tappar man ofta värde om man släpper händer som JJ ur tidig position. Därmed inte sagt att man ska spela allt skräp, de flesta high-stakeslirare är överens om att tight is right när det gäller tidigt i en SnG, i synnerhet mot motstånd där implicita odds inte är så närvarande.

 

 

Angående EV

Det finns givetvis en korrelation mellan stackstorlek och placering/ROI. Förutsatt att alla är lika duktiga så är chansen att ta förstaplatsen alltid proportionell till stackstorleken. Har man 25% av markerna så har man också 25% chans att komma etta. Korrelationen mellan stackstorlek och andra- eller tredjeplats här mer komplicerad, men Bozeman har skrivit om det här, för den som är intresserad av matematiken bakom (OBS! Varning för överkokning i hjärnan om ni tänker läsa och förstå det där).

 

Nu är det ju oftast inte så att alla är lika duktiga (då hade vi ju inte spelat...). Därmed kan man säga att om man har ett ROI på t.ex. 20% så är inte ens stack värd $20 vid turneringens början, utan $24.40 (i genomsnitt alltså, det beror ju på t.ex. vilka motståndare som sitter vid bordet). Generellt sett så blir detta "övervärde" proportionellt mindre gentemot stacken ju fler marker man samlar på sig. I slutet, med höga blinds och mot synmuppar, så har man i princip ingen edge alls, medan man mot en spelare som viker för mycket kan ha en hel del värde att hämta.

 

Om man dubblar upp sin stack tidigt, så dubblar man dock inte sitt $EV. Dels p.g.a. att ens "övervärde" minskar något i förhållande till stacken, men även p.g.a. det faktum att segraren inte får alla marker. Om vi skulle tiodubbla vår stack så tiodubblar vi ju inte vår vinst, eftersom segraren endast får 50% av prispengarna. Om vi dubblar upp i första handen, så har vi visserligen dubblat våra chanser att vinna turneringen, men vi har inte dubblat våra chanser att komma två eller trea (om vi började på $20 i EV så hamnar vi på $37 vid uppdubbling). Anledningen till detta är rättså enkel: Om vi ökar våra chanser att komma etta, så måste ju rimligen chanserna att vi slutar på någon annan placering minska. De övriga 8 spelarna runt bordet, som sitter kvar med sin startstack på 2000, har fortfarande 10% chans att komma etta, men mer än 10% chans att komma tvåa eller trea, eftersom de nu har en spelare mindre att tampas med om de placeringarna. Deras stack har alltså nu ökat i värde (inte särskilt mycket iofs, från $20 till $20.40) utan att de gjorde ett dyft, och utan att deras markerantal har förändrats. Detta är en av anledningarna till att tajt spel och tålamod belönas i en SnG. Konfrontationer mellan andra spelare är alltid $EV+ för de som redan har lagt sina kort, och detta är särskilt sant på bubblan.

 

Ett problem med att spela löst, och göra en uträkning och jämförelse mellan löst och tajt spel baserat på ett genomsnittligt markerantal, är att detta inte tar hänsyn till fold equity. Löst spel innebär ofta att man kommer att bli av med ett mindre antal marker många gånger, för att sedan kompensera för detta vid färre antal tillfällen. Även om snittet mätt i antal marker skulle bli detsamma som för tajt spel så måste vi ta hänsyn till vad som händer vid de tillfällen där vår stack minskar, vilket är att vi hamnar i en knivig situation mycket tidigare, eftersom blindsen hela tiden ökar. Med en kort stack där vi har låg fold equity så minskar vårt $EV mer än vad markerförlusten förtäljer. Så även om det kan vara cEV+ att spela löst, så behöver inte det innebära att det är $EV+ att göra så. (I en MTT med stora stackar och långa perioder är detta inte ett problem på samma sätt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det bättre att vänta på ett bättre läge. Fråga dig själv: Vill jag satsa mina marker nu och ha 52% chans att vinna eller vill jag vänta på en bättre hand och kanske få 70% chans att vinna. För det är det som det handlar om. Om du förlorar dina chips åker du ut och missar den bättre chancen som du kanske skulle fått senare. Så det gäller att ta det lungt i början tills du får en riktigt bra hand som du kan höja ordentligt med.

 

Det där stämmer ur ett ROI-perspektiv. Det är inte nödvändigtvis detsamma som att det stämmer ur ett $/h-perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...