Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag bor i lägenhetshus, men på bottenplan, så det är som ett radhus. I lördags kom min granne, 2 dörrar bort och berättade att någon ringt Securitas till honom på fredagen, vilket inte alls var berättigat. Jag har absolut inte hört honom och han var väldigt chockad.

På lördagen satt jag och två kompisar på min uteplats och pratade. Vi hade på lite musik med öppen dörr, men den var knappt hörbar. Strax innan kl. 01 ringer det på dörren. Där står Securitas! "Dina grannar tycker att du har hög musik på..." Heeelt otroligt! Jag har bott här i 3 år, och haft fester, aldrig fått en varning eller nåt liknande. Min granne 2 dörrar bort har bott i 6 år, utan varningar.

Då har vi en ny jävla granne emellan oss, som bott i ca 1 mån. Ganska tydligt vem som ringt.

Men till sak, jag tycker absolut inte det var en nödvändig påhälsning av Securitas, för vi bara pratade och grannen hade sin altandörr öppen, så hon hörde väl litegrann. Jag har nu fått till mig att detta besöket kommer kosta mig 800 kr, för själva utryckningen.

Har nån här fått en sådan räkning och har ni då bestridit den? Vem kommer tro på mig? Jag VÄGRAR betala för detta...

Det som inte heller är en fördel är att både jag och min granne 2 dörrar bort är under uppsägningstid. Självklart framstår det som att vi drar på som tusan, för vi ändå ska flytta...

Varför är det så jävla svårt att bara sticka ut huvudet i dörren och säga "Ursäkta, kan ni dämpa er lite?" Aaahh....

• Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Är ju helt sjukt om du tvingas betala den räkningen. Då skulle det i princip vara möjligt att ringa och klaga på minsta lilla oljud och tvinga personen i fråga att safta upp för en räkning på 800 :-.

Går sä'ker att överklaga eller liknande någon stanns.

Postad

Jo, en kompis känner nån som jobbar där och han menade att det går att bestrida. Men det är ord mot ord isåfall och jag hade druckit. Så jag hade väl själv inte "den rätta uppfattningen om volym" eller nåt.

Postad
Snacka med den nya grannen?

lär väl inte hjälpa eftersom någon måste betala enligt securitas (brukar ju vara så)

o grannen bör inte va spec glad att betala för utryckningen

du måste nog ha vittnen för tidpunkten som va nyktra för att det ska hända något. går ju att klaga på sec. oxå

Postad
Snacka med den nya grannen?

lär väl inte hjälpa eftersom någon måste betala enligt securitas (brukar ju vara så)

o grannen bör inte va spec glad att betala för utryckningen

du måste nog ha vittnen för tidpunkten som va nyktra för att du ska ha nån chans

Menar mer att man kanske vill spela musik fler gånger?

Ett lite mer civilt alternativ till Olas förslag :)

Postad
Ringa in securitas så fort grannen sätter på radion?

Jag har aldrig hört ett pip ifrån grannen och det är skygga människor som aldrig visar sig ute...

Sen tror jag det är ganska lätt för Securitas att räkna ut vad jag är ute efter :twisted:

Men, jag är skriven på annan adress, så jag vet inte än om jag får nån räkning. Men en kompis fick besök av dem o det kostade dem 800 kr.

Postad

Men bestrid ändå. Och om du hade druckit går det ju bra att ljuga. Sen skadar det ju inte att gå över till grannarna och kalla dem för ryggradslösa idioter.

Har svårt att tänka mig att defaultdomen i ord-mot-ord-situation är att fälla.

Postad

Men vad händer ifall de får en utryckning om en fest och när de väl kommer fram så är festen över o lägenhetsinnehavaren sover redan?

Det är juh inte så att de sätter på blåljusen o tjuter iväg... Bara en grej jag funderar på. Då finns det väl ingen som kan betala?

Securitas måste väl själva bevittna festen för att kunna stoppa det och sedan kräva pengar?

Isåfall borde vi juh ligga bra till, för som sagt, det var ingen vild fest direkt...

Pratade med en hos hyresvärden som var här och besiktade lägenheten förut och han hytte lite med fingret och sa "hög musik kl 00.30" och Securitas kom närmare kl 01. Så det hjälpte inte nää..

Postad

Saken är den att bestrider man räkningen så blir det automatiskt ett fall för kronofogden att reda ut och det är inte troligt att du i slutänden skulle tvingas att betala. Och hur som helst så är det en mycket lång process.

Postad
Ringa in securitas så fort grannen sätter på radion?

Jag har aldrig hört ett pip ifrån grannen och det är skygga människor som aldrig visar sig ute...

Sen tror jag det är ganska lätt för Securitas att räkna ut vad jag är ute efter :twisted:

Men, jag är skriven på annan adress, så jag vet inte än om jag får nån räkning. Men en kompis fick besök av dem o det kostade dem 800 kr.

Ring securitas och klaga på grannen oavsett om du hört något eller ej. Dom kommer inte höra något när dom kommer fram med det gjorde dom väl inte hos dig heller?

Postad

Alltså, först skulle jag givetvis ta med din andra granne som oxå blev inringd, och gå och hälsa på denna nyinflyttade granne, och säga några sanningens ord. Om de sedan inte bättrar sig så skulle jag efter att du flyttat därifrån, ringa secuiritas på dem minst 1 gång i veckan i en månad, givetvis från anonym telefon eller fejka att du är någon som bor i huset, lämpliga klagomål är kvinnoskrik, hög tv, att de bråkar extremt högt m.m.

Givetvis oxå beställa vansinnigt med kataloger, sexreklam o skit till deras adress. Och dumpa lämpligt valda saker i deras brevlåda....

*Vissa delar av detta inlägg bör tas med en nypa salt...* :shock:

Postad

Ring securitas och klaga på grannen oavsett om du hört något eller ej. Dom kommer inte höra något när dom kommer fram med det gjorde dom väl inte hos dig heller?

Det är inte så smart.

Från Brottsbalken 15 §

"Den som genom missbruk av larm, nödsignal eller annan liknande anordning föranleder onödig utryckning av polis, kommunal organisation för räddningstjänst, ambulans, militär, sjöräddning eller annat organ för allmän bevakningstjänst, döms för missbruk av larmanordning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2003:780)."

Postad

Det är inte så smart.

Från Brottsbalken 15 §

"Den som genom missbruk av larm, nödsignal eller annan liknande anordning föranleder onödig utryckning av polis, kommunal organisation för räddningstjänst, ambulans, militär, sjöräddning eller annat organ för allmän bevakningstjänst, döms för missbruk av larmanordning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2003:780)."

isåfall är det ju enligt den lagen som nyinflyttade grannen skall hamna under.

Men för övrigt så är man ju inte så jävla dum så man ringer in från sin hemtelefon!! LOL

Postad

Jag tycker också att grannen borde ha pratat med er först innan han ringer vaktbolaget. Det känns som en naturlig grej att göra.

Frågan är varför han/hon inte gjorde det. Kanske har den personen dåliga erfarenheter av grannar sedan tidigare. Man kan ju tänka sig att det inte är ovanligt att det blir tjafs och sura miner om man ber grannen sänka musik som grannen själv redan uppfattar som låg. Kanske var personen trött, skulle upp tidigt och orkade inte gå upp ur sängen, klä på sig och gå iväg till grannen mitt i natten. Svårt att veta.

Personligen håller jag medvetet en sjukt låg profil där jag bor, dvs. jag visar väldigt mycket hänsyn. Detta medför den positiva konsekvensen att jag på hyggligt god grund kan kräva detsamma av mina grannar.

Och nej, alla som är "känsliga" förtjänar inte att dö eller ska inte behöva bo i en liten stuga i ödemarken.

Postad

Jag har sjalv jobbat pa inkassobyra sa jag vet hur det ar nar folk bestrider fakturor.

1. Gjordes det nagot alkotest pa dig? Om svaret ar nej spelar det ingen roll om du sa var drangfull.

2. Bestrider du fakturan sa ligger bevisbordan pa den som stallt ut fakturan; i det har fallet Securitas, och de kan ju sakerligen visa att de faktiskt gjorde en utryckning. Da blir val fragan vem som bestallt denna utryckning, namligen din granne som da sakerligen maste visa pa att det var befogat. Och sa lange hon inte har en inspelning med saker datering eller trovardiga vittnen sa ar det som sagt ord mot ord och det gar saledes inte att leda i bevis att utryckningen var befogad.

3. Att du (och din granne) snart skall flytta ar ingenting som starker din idiot-grannes pastaende om onormalt hog ljudniva.

4. Din granne kan mycket val ha gjort sig skyldig till brott enligt ovan inlagg alternativt "oredligt forfarande" (har ingenting med alkohol att gora) men i vilket fall maste polisanmalan goras, antingen av dig eller av Securitas.

For ovrigt kan Securitas mycket val ha ett eget forfarande dar de alagger dig betalningsskyldighet men bara for det betyder det inte att det ar lagligt att gora sa. De kan till och med koppla in inkassoforetag for att driva in sina pengar men sa lange du bestrider fakturan skriftligt (behall egna kopior och kvitto fran posten nar du skickar det som rek. brev) sa kan inte inkassobolaget gora ett skit tills saken ar utredd.

Postad
Alltså, först skulle jag givetvis ta med din andra granne som oxå blev inringd, och gå och hälsa på denna nyinflyttade granne, och säga några sanningens ord.

Jag skulle gärna gjort det, men känns ganska onödigt eftersom jag aldrig kan få reda på om det var hon eller inte. Hon kan juh bara neka. Så står vi där som två fån och vet inte vad vi ska säga...

Men däremot är det hämnd som gäller! :twisted:

Vi har alla varsin gräsmatta, som högst får vara 40 mm lång. Hennes är emellan 40-60 cm. Dvs rena djungeln. Får ringa hyresvärden och klaga. Fast det blir väl inte värre än att hon får klippa den...

Postad
Men däremot är det hämnd som gäller! :twisted:

Vi har alla varsin gräsmatta, som högst får vara 40 mm lång. Hennes är emellan 40-60 cm. Dvs rena djungeln. Får ringa hyresvärden och klaga. Fast det blir väl inte värre än att hon får klippa den...

You go girl! :D

Postad

Jag råkade en gång av misstag se till av min grannes telefon blev avstängd. Jag gick ner med en flaska vin och bad om ursäkt och allt redde ut sig. Ibland fungerar det rätt bra att typ träffas och snacka om saken...

Postad
Om jag någonsin håller i en kurs om konfliktlösning ska jag hålla fram den här tråden som exempel på vad man inte ska göra.

Om jag någonsin håller i en kurs om Dryghet ska jag hålla fram detta forum och be mina elever läsa Hjorts inlägg för att se vad man ska göra.

MVH

//KF