PinkFloyd Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 Helt fel ställe att fråga, men här får man i alla fall snabba svar. Ska f ö boka tid hos doktor imorgon.. Kom hem från Egypten med min flickvän för fem dagar sedan, där jag bl a testade att dyka (första gången) på lågt djup för exakt en vecka sedan. De två elle tre sista dagarna på resan blev jag förkyld med ont i halsen och snuva, det har blivit bättre först nu men jag har varit yr i skallen hela tiden sen jag kom hem. Känns jävligt konstigt, ungefär som att jag skulle vakna varje morgon bakis och alkoholen ännu inte lämnat kroppen. Balanssinnet är off och jag känner mig otroligt oklar i huvudet hela tiden. Kan känna att kroppen svajjar fram och tillbaka när jag sitter helt stilla. Hur orolig bör jag vara? Citera
PinkFloyd Postad 25 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 25 Juni , 2006 Om ni vet någon typ nätdoktor-sida som man faktiskt kan få ett svar på så är det också uppskattat.. Citera
Painman Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 det bästa är väll att gå till en doktor än att fråga någon på forumet! Citera
ematic Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 Ring jourlinjen för i helvete. Oroa sig ska man alltid. Citera
chcar Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 Om ni vet någon typ nätdoktor-sida som man faktiskt kan få ett svar på så är det också uppskattat.. Jag pluggar visserligen medicin men har inte läst ÖNH-kursen än så jag är inte till mycket hjälp. Däremot har http://netdoktor.passagen.se en avdelning om yrsel, läs gärna mer där. Annars är sjukvårdsupplysningen som andra rekommenderat det bästa tipset - det blir lätt att man oroar sig för de mest underliga sjukdomar om man sitter på nätet och läser på i stället för att kontakta sjukvården. Citera
vetgirig Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 Sök på symtomen här: http://www.internetmedicin.se/default.asp Citera
PinkFloyd Postad 25 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 25 Juni , 2006 Tack för alla svar. Känner precis som vissa säger att det är svårt att hitta rätt sjukdom på internet, givet att jag har dykt, varit utomlands o s v. Ska boka en tid hos doktorn imorgon som jag sa, och jag antar att jourlinjen inte är öppen vid den här tiden? Om det finns någon läkare eller någon som bara är allmänt kunnig får den gärna PM:a så kan jag beskriva symptomen lite mer utförligt. Citera
chcar Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 Tack för alla svar. Känner precis som vissa säger att det är svårt att hitta rätt sjukdom på internet, givet att jag har dykt, varit utomlands o s v. Ska boka en tid hos doktorn imorgon som jag sa, och jag antar att jourlinjen inte är öppen vid den här tiden? Sjukvårdsupplysningen har altid öppet. Telefon 1177. Citera
ematic Postad 25 Juni , 2006 Rapport Postad 25 Juni , 2006 Därför den heter jourlinjen. Välfärdssamhälle. Citera
PinkFloyd Postad 25 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 25 Juni , 2006 Jag har snackat med dem nu, de trodde att det var förflyttning av öronkristallerna (eller vad fan hon nu sa), eftersom jag var förkyld och i kombination med det har dykt/badat mycket. Ska dock söka läkare, så får vi se hur äventyret fortsätter efter det.. Citera
Waggho Postad 26 Juni , 2006 Rapport Postad 26 Juni , 2006 Jag läser medicin... jag har inte stenkoll men jag vet att balanssinnet kan bli knas av en ordentlig förkylning. En kursare till mig råkade ut för det och var så yr att han spydde regelbundet i flera dagar, lät inte alls kul. Hur som helst är det så vitt jag förstår ingen egentlig fara utan det går över, jag tror inte du behöver vara särskilt orolig. Men naturligtvis ska du gå till en läkare som får kolla dig. Citera
Waggho Postad 26 Juni , 2006 Rapport Postad 26 Juni , 2006 Du kan kolla lite på yrsel.com. Jag hittade denna som jag tycker verkar ligga närmast till hands: http://www.yrsel.com/portal/index.php?option=content&task=view&id=22 Vestibularisneurit "virus på balansnerven" Vad är det: Vestibularisneurit kännetecknas av ett plötslig ochkontinuerlig karusellyrsel, iblandi anslutning till en förkylning. Vad är orsaken. Blockering av ena sidans balansnerv - signalerna från den sidans balansorgan upphör plötsligt att nå hjärnan. Signalerna från andra sidans balansorgan fortsätter däremot som tidigare. Detta uppfattar hjärnan som en rotation av huvudet. Konfliktkänslan i hjärnan ger upphov till yrselkänsla och illamående (jämför åksjuka). Orsaken är okänd. En teori är att en virusinfektion är orsaken. Hos häften av de drabbade återkommer inte funktionen i balansnerven men yrselbesvären försvinner ändå (se under behandling). Vad är symtomen: Typiskt är en plötsligt insättande karusellyrsel med illamående och ibland kräkningar och svårighet att hålla balansen. Mindre vanligt är att yrseln kommer i några attacker innan det störa anfallet startar. Hörseln är ej påverkad och det förekommer inga neurologiska symtom såsom huvudvärk, synpåverkan, förlamningar eller medvetandepåverkan. Hos alla patienter försvinner karusellyrseln inom en vecka men ostadighet framför allt vid huvudrörelseroch i rörlig omgivning t.ex. varuhus kan sitta kvar i några månader. Balansbesvären försvinner helt och hållet hos ca 40% av patienterna men hos resten kan det förekomma perioder av ostadighet och till och med lägesbetingad yrsel vid trötthet, stress och förkylning. Kvarstående symtom är vanligare om man är äldre. Vad är behandlingen: Specifik behandling saknas eftersom att sjukdomsorsaken är okänd. Om man kräks mycket och har svårt att dricka kan sjukhusvård med dropp vara nödvändig. I det akuta skedet brukar åksjukemediciner hjälpa men när den värsta yrseln gått över skall man vara medicinfri så atthjärnan lättare kan kalibrera om signalerna vid den efterföljande och viktiga kompensationsträningen. . Denna består av att träna förmågan att fixera en punkt med ögonen dels när huvudet är stilla dels under rörelser. Var får jag hjälp? Sjukhusets akutmottagning eller Jourcentralen, öronklinik eller neurologklinik. Och det här låter som det hon på sjukvårdsupplysningen trodde att det var: http://www.yrsel.com/portal/index.php?option=content&task=view&id=7 Godartad lägeyrsel "Kristallsjukan" Vad är det?Yrsel som kommer framförallt vid lägeändringar. Vad är orsaken? Kristallsjukan beror på att en del av otolitstenarna ("kristallerna") lossnat från sin ordinarie plats i balansorganet och hamnat i en av båggångarna. På sin ordinarie plats ska kristallerna hjälpa till att känna av lägeändringar. Finns kristallerna däremot i en båggång framkallas i stället karusellyrsel vid lägeändring. Kristallsjukan kan komma efter hjärnskakning och ibland efter "virus på balansnerven". Det vanligaste är dock att man inte kan finna någon förklaring till varför en patient drabbas. Sjukdomen är vanligare hos kvinnor. Vad är symtomen? Symtomen är mycket typiska. Karusellyrsel i 5-15 sekunder när man lägger sig ned, vänder sig i sängen eller sätter sig upp. I upprätt läge kan man få yrsel när man bockar huvudet framåt eller bakåt. Symtomen börjar för det mesta på morgonen, till exempel när man vänder sig i sängen för att stänga av väckarklockan. Vad är behandlingen? Kristallsjukan går för det mesta över av sig själv på några veckor. Den har däremot en tendens att komma tillbaka, och cirka hälften av patienterna får någon gång en ytterligare episod med känning av sjukdomen. Kristallsjukan kan enkelt behandlas. Karusellyrseln försvinner direkt hos mer än 85% av patienterna efter repositionsbehandling. Denna innebär att man genom en följd av huvudrörelser flyttar ut kristallerna ur båggången. Behandlingen är ofarlig, men bör göras av person med god kunskap om sjukdomen. Behandlingen kräver också att man vet vilken sidas balansorgan som är sjukt. Patienter med återkommande besvärsperioder, eller de som ej blir direkt besvärsfria efter behandlingen, får ibland lära sig egenbehandling. Var får man hjälp? Hos läkare som är förtrogen med behandlingen, vanligen öronläkare. Såväl privatpraktiserande som de som arbetar på öronkliniker erbjuder behandlingen. Citera
Recommended Posts