Gå till innehåll

NLT - Floppad nästnöt med djupa (400bb+) stackar


parre

Recommended Posts

En intressant hand på grund av de djupa stackarna från lite slask på Sviten. Jag sitter på runt 4500, Fi täcker (om jag minns rätt), båda vi sitter alltså rätt djupt. För ovanlighetens skull är inte spelet sådär tokslaskigt preflop utan det blir limpade floppar ibland samt att det är sällan det kostar mer än 100 att se en flop så inte så vilt för att vara Sviten kvällen innan midsommar...

 

Fi i denna hand (PHID för er som vet vem det är) spelar tokaggro men bra och är rätt jobbig att möta, han har inget emot att sätta motståndarna på prov med höjningar, semibluffar, bluffar och så vidare. På grund av hans spelstil får han såklart ofta bra betalt när han väl har stålet. Han har antagligen lagt märke till att jag en gång i livet spelar bra poker utan tilt, han vet också att jag kan spela bra bara jag vill. Däremot så vet han också om att det är sällan som jag sitter såhär djupt och eventuellt tror han att jag är lite rädd för att förlora det jag sitter med vid bordet, vilket inte är helt fel heller.

 

Jag har haft bra klonk med mig, var nere på 600 ett tag men ställde med öppet stegdrag på turn och fick syn av bottenpar, klonk. Sedan vann jag med 65 mot (vad fi påstod vara) KQ på KQ66-bordet efter rundcheckad flop mot Fi i denna hand. Vann även en större pott när 42 i spader fick stå på 952-bordet med två spader där degen åker in på flop (Fi hade ett högre färgdrag).

 

Handen:

 

Fyra limpare till mig på SB, jag limpar med 95o, BB knackar.

 

Flop: (Pott: 60)

876 rainbow. Ka-klonk!

 

Jag betar ut 60, Fi slår om till 180.

 

Hur ska jag agera på floppen och vad är min plan för handen? Betänk att båda vi sitter väldigt djupt i en ohöjd pott preflop, så det gäller att tänka till redan nu på floppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte är en tight spelare är det väl bara att trycka, definitivt nu om det är en agro spelare. Sen om du känner att du spelar annorlunda för att du har mycket pengar framför dig kanske det är dags att sluta för dagen?

Jag vet inte riktigt vad problemet är kring handen. Är du rädd att vara slagen, eller funderar du bara på hur du ska få in alla pengar i potten fortast möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte är en tight spelare är det väl bara att trycka, definitivt nu om det är en agro spelare. Sen om du känner att du spelar annorlunda för att du har en djup stack kanske det är dags att sluta för dagen?

Jag vet inte riktigt vad problemet är kring handen. Är du rädd att vara slagen, eller funderar du bara på hur du ska få in alla pengar i potten fortast möjligt?

 

lol. klart man spelar annorlunda med så djupa stackar. att du inte gör det betyder inte att andra inte gör det.

 

varför i hela fridens namn skulle du gå all-in där? du får ju antagligen bara syn av en hand och den slår dig. eller om du har tur ett set.

 

 

 

 

jag hade nog trebettat flopp. har aldrig spelat med så djupa stackar så ska nog inte ge råd här dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte är en tight spelare är det väl bara att trycka, definitivt nu om det är en agro spelare. Sen om du känner att du spelar annorlunda för att du har en djup stack kanske det är dags att sluta för dagen?

Jag vet inte riktigt vad problemet är kring handen. Är du rädd att vara slagen, eller funderar du bara på hur du ska få in alla pengar i potten fortast möjligt?

 

LOL! Du tycker han ska höja med drygt 4000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tycker jag inte. Med trycka menar jag tre-betta, inte gå allin.

 

Blev syftningsfel i min första post också, drar en edit.

 

Edit: Dubbla syftningsfel om nu att "trycka" automatiskt måste vara "all-in". Men det låter jag stå kvar.

 

Nästa edit: Syftningsfel är väl något helt annat men ni vet vad jag menar iaf :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska trebeta floppen, en utdragning ska bli dyrt för par+stegdraget, 2paret, settet. för phid kmr antagligen syna med alla dom händerna. Sen på turn om en blank kmr så beta ut starkt, ca 70%. Somsagt utdragningen ska kosta, dock om du får omslag här får man ta sig en funderare. Skulle gärna se resten av handen sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att alla limpare foldar?

 

Om så är fallet så känns det som att du borde trycka på gasen i detta läget. Höja upp till runt 6-700 i alla fall. Dels därför att halva leken består av kort som är direkt actionsdödande, och dels därför att ju senare du börjar ta i, desto osäkrare blir du på din hands styrka. Du leder ju fruktansvärt stort över Fi's förmodade HD.

 

Du verkar ha vunnit några fina potter efter aggressiv semi-bluffing och KLONK, så jag tror inte Fi behöver sätta dig på en så pass stark hand som du har bara för att du trebettar floppen.

 

Slår han om igen så måste du nästan helt gå på känslan och readen, men det känns ju riktigt svårt att släppa nästnöten.

 

Vid syn är jag lite inne på att checkraisa allin, främst för att du möter en tokaggro kille som förmodligen käkar upp hela handen bara du ger honom lillfingret. Givet ditt tidigare semi-bluffspel så tror jag att du blir synad av långt fler händer än T9, som är den enda som slår dig. Du vill heller inte spela handen ur position på river med halva stacken inne.

 

Går turn istället check-check så kan du vara 100% säker på att din hand står. Du kan därför värdebetta river riktigt hårt, iom att din hand lika gärna kan vara stål som bluff. En hand som tex 86 som mycket väl hade kunnat lagt sig om du fortsatt bomba turn får en mycket, mycket svår fold på river.

 

Resonemanget förutsätter att turn och river blankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej - så de flesta anser att man ska trebeta. När jag spelar handen har jag noll anledning att tro att jag inte leder, de händerna PHID slår om med där leder jag jättestort över. Jag har noll anledning att tro att jag inte leder, det är bara T9 som slår mig. Problemet är väl att sätta honom på en hand som han inte skulle höja preflop med (just PHID skulle jag tippa på höjer ex. T9/66-88 preflop väldigt ofta) även om det är möjligt att han valt att limpa dessa händer (tror han satt 3 ifrån knappen med någon limpare innan). Så ur den synvinkel är det svårt.

 

Om jag trebetar så är det väldigt tveksamt om jag släpper handen ifall han slår om redan på flop för fjärde gången. Visst, då börjar jag tveka, men antagligen ställer jag in stacken. Har han T9 så surt, men det finns ju alltid tre splitouts i leken :)

 

Att höja redan nu kanske är bäst spel trots allt, även om jag föredrog syna flop och check-raisa turn - detta eftersom jag tror att det är stor chans att PHID leder ut igen, dessutom tycker jag själv att en c/r på turn indikerar mindre styrka än en trebet på floppen. Dessutom ger det mig chansen att hålla potten nere ifall ett jobbigt kort kommer. Slår jag om till säg 600 och en sjua kommer så får jag ju ett riktigt tufft och dyrt beslut, samtidigt som jag vet att turnbetet/omslaget kan vara en bluff så måste jag ha rätt - annars ryker min fina stack. Därför valde jag i denna hand syn och planerar att check-raisa turn.

 

Hur som helst - på turn kommer en spader 4, så det ligger nu 8764 med två spader. Potten är på 420. Jag fortsätter med min plan och checkar, PHID betar nu ut 200. Jag steker lite innan jag höjer till 700 totalt. PHID steker ett tag innan han synar. Jahapp!?

 

På rivern kommer ett äckligt jävla kort, en spadertrea som fyller rr-färgen. Potten ligger nu på 1820. Jag checkar.

 

(I detta läge kan jag inte beta - vill någon veta varför så hojta så förklarar jag).

 

PHID betar 1000. Jag synar. Potten slutar på 3820.

 

So. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T9 har han inte de är jag 99.9% säker på. Skulle han ha T9 skulle han nog tänkte exakt så som du gör, han hade antagligen re-re raisat på turn. Nu måste du leda, va hade du gjort om turn varit blank och han betat ut 1000? Tycker annars du spelar rätt men verkar som du ger han för mycket repsekt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tycker trebet:

Jag antar att syftet med ett trebet är att man ska kunna göra en pottcomittande c/r alt. turnbet och således få in hela stacken redan då?

 

Japp! Det var väl precis det jag försökte få fram i mitt tidigare inlägg.

 

Som sagt, nu fick du en riktigt äcklig sits på river iom att du har tagit över kommandot i handen och sitter ur position. Du kan heller inte värdebeta din hand alls på samma sätt.

 

Linjen trebet-c/r tycker jag ser ut att fungera alldeles utmärkt i detta fall, framförallt med tankte på att du vunnit din stack på att spela drag hårt och hitta baltklonken ;)

 

Jaja, jag förklarade mig bättre i förra inlägget tyckte jag^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T9 har han inte de är jag 99.9% säker på. Skulle han ha T9 skulle han nog tänkte exakt så som du gör, han hade antagligen re-re raisat på turn. Nu måste du leda, va hade du gjort om turn varit blank och han betat ut 1000? Tycker annars du spelar rätt men verkar som du ger han för mycket repsekt :)

 

Jo, men jag kan ju inte värdebeta när färgen kommer utan att pottcomitta mig själv, dessutom får jag inte ut värde av några händer jag slår, kaaanske en femma eftersom han sätter mig på slasktom där ibland men annars inte mycket som jag slår samtidigt som det blir jobbigt att vika om han slår om och jag betat en signifikant portion av stacken, och check-raisa allin på river går ju också bort tack vare treflushen.

 

Hade turn varit blank och han betat ut 1000 hade jag tänkt "wtf?" och antagligen degat in, fast jag hade fått fundera rätt länge då. Känns inte som om han betar 1000 med någon hand alls där på turn oavsett vad han har :)

 

iamivar:

Sant, givet stackar borde jag kanske tänkt mer på pottkontroll - dvs få potten till önskad storlek till turn så jag kan skyffla in såsen då. Fast det blir jobbigt oavsett, att möta bra LAG:s ur position med djupa stackar är aldrig speciellt roligt. Svårt och intressant, ja, men fan inte roligt :)

 

Och min baltklonk var ju inte med/mot djupa stackar direkt, 42-handen synade jag väl max 1000 till som var ett pottbet ungefär (dessutom, wtf ska någon ha som check-synar första betet och sen slår om allin när jag checkraisar) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den linjen blir konstig och ringer varningsklockor. Jag tror nog, efter ännu mer eftertanke, att trebeta är onödigt.

 

En trebet kommer få Fi att folda en hel mängd händer som jag totalt krossar och som dessutom har chans att förbättra till fina nästbästa-händer som betalar av. Samtidigt så håller jag potten nere - om jag höjer till säg 600 (eller mer) så kommer jag få ett oerhört tufft beslut på turn ifall bordet parar sig - i praktiken kommer jag då att kasta ett mynt om hela stacken (nej, mot denna motståndare är det absolut inte en autofold ifall bordet parar på turn och han betar, vågar man inte dega in mot honom så kommer man aldrig att plussa mot honom) om han betar hårt. Kåk eller intekåk, hejhej, krona allin, klave fold, gambla om 3k+ på att han inte har kåken? Känns också halvkallt.

 

Genom att se ett turnkort ger jag dels Fi att förbättra till en nästbästahand som han kan betala av med, dels kan jag kontrollera potstorleken bättre ifall ett jobbigt kort kommer på turn (sedan kan jag göra detsamma på turn om det kommer ett icke-jobbigt kort och få in en hel del deg).

 

Dessutom tycker jag fortfarande att en trebet på floppen signalerar mycket mer styrka (speciellt då jag limpat ur SB i en ohöjd pott) än syn flop och checkraise turn. Jag vill inte signalera en jävla massa styrka och få bort det mesta av slasket som jag slår. Jag vill ge en Q8 chansen att bli topptvå på turn. Jag vill kunna förlora minimum ifall bordet parar på turn.

 

Äh, jag vet inte, ju mer jag tänker på det (och efter att ha snackat lite med några andra Svitenfiskar) så känns det som om syn-cr turn faktiskt är bättre än trebeta floppen. Just för att min HD blir jättesnäv när jag trebetar floppen (den är mycket vidare för syn flop, cr turn) och min motståndare vet om det. Hade jag börjat handen med 1000 istället för 4-4500 så är det ju ett enkelt trebet men med såhär djupa stackar känns trebetet kallt av ovan nämnda anledningar. Sitter jag med 1000 när handen börjar är min HD väldigt vid när jag trebetar men mot en annan storstack blir min HD väldigt mycket snävare för att jag ska trebeta floppen.

 

Betänk att det är en kompetent LAG jag spelar mot och inte en fyllo-tomte som utan vidare kommer ställa in 4k på floppen med skit...

 

Äh, det är en svår hand att spela eftersom man dels vill ha betalt, dels inte betala av hela stacken när man är tom. Och frågan är om man ens VILL spela för hela stacken när man sitter 450BB djupt och potten är ohöjd preflop. Alltså - klart att man vill det om man leder, men frågan är om man kan få in degen som särskilt stor favorit när vi sitter såhär djupt och potten är ohöjd. Jovisst, kommer floppen 872r och vi har 88 vs 77 så visst. Jovisst, trebetar jag och han ställer in och visar 98 så blixtsynar jag ju självklart, skulle jag trebeta och han ställa skulle jag steksyna, men liksom. Vi sitter djupt, låt oss spela lite skön poker även på turn och river :)

 

Mjae, det här var väl i alla fall en av de intressantare händerna jag spelat på ett bra tag just för att jag fick tänka till en del på flop och turn, riverspelet är ju helt standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, för helvete avslölja hur det GICK! :lol::lol:

 

Sitter här och läser en av de mer intressanta handanalyserna jag stött på här på en lång tid...och så får jag inte veta hur det gick ens. :twisted:

 

Det som är meningen, om han avslöjat hur det gick blev det ju ingen intressant tråd :) men nu räcker det, nu vill vi veta hur det gick. Han satt inte på T9 iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst stryper vi vår HD rätt hårt genom att trebeta floppen.

 

Men gör vi inte det missar vi en bettingrunda, och kan således aldrig komma till river med mindre än ett pottbet kvar i stacken. Vi får nog nästan två pottbets kvar när jag kollar lite siffror.

 

Hade positionerna varit tvärtom hade jag nog väldigt sällan trebettat någon gata, men nu finns det ju så sjukt många scarecards att komma, förmodligen både för honom och för dig.

 

Nu hamnar vi i problemsituationen att vi får en jobbig pottstorlek utan att egentligen veta vad Fi sitter på för typ av hand. Samtidigt är Fi LAG och sitter i position. Det blir svårspelat.

 

Det negativa med trebettet är ju möjligheten att han slänger korten i mucken direkt. Men tror vi verkligen att en kompetent LAG slänger så väldigt många händer av de han tvåbettar med för ett normalt trebett när han sitter i position och har en riktigt mysigt läskig bräda framför sig? Det är högst individuellt, men som tumregel tror jag inte han blixtmuckar sådär väldigt många händer.

 

Grejen med check på turn sen är ju att det inte är någon direkt katastrof om Fi checkar bakom. Vi får då möjligheten att värdebetta väldigt hårt på river. En check på turn på det brädet är fruktansvärt ofta svag.

Notera att potten då blir i det närmaste lika stor som vid syn på flop och c/r på turn. Sen har vi ju bonuschansen att han betar ut turn, vilket jag tycker väger över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...