Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ensam hemma och värdelös på att laga mat. Ingen bra kombination helt enkelt. Därför behöver jag lite enkla matlagningstips. Det jag kan laga är i stort sett spaghetti, makaroner och nudlar. :D

Mat som är billigt, enkelt och tar kanske 15-20 minuter att laga vore perfekt, får gärna innehålla mycket protein och kolhydrater.

Postad
Stek tärnad bacon, häll av lite fett, stek baconet vidare tillsammans med gul lök. Ha sedan i smaksatt creme fraiche och svartpeppar, servera med pasta.

Nyttigt som fan.

Låter krångligt :)

Bryr mig inte så mycket om det är nyttigt eller inte, har jävligt svårt för att gå upp i vikt och därför är mycket kolhydrater och protein att föredra. Fett slinker ner utan problem. :)

Postad

Riktigt genialiska recept där. :)

Makemakethaipasta:

1 Kelda thaisoppa

1 lite pastagrejer

Koka upp vatten

Koka pasta typ 2 min

Börja värm soppan

Vänta typ 8 min

Blanda - ät.

Postad

Ta vad du vill ha och lägg i en stekpanna och skicka in i ugnen 225grader. Lika stora delar på allt tar det ungefär samma tid. Bara hålla lite koll då och då. Ska du ha sås häll på lite grädde, salt och peppar i slutet. Perfekt för kött/fisk/kyckling, potatis, lök, svamp och grönsaker.

Postad

Curryrisotto

Finhacka en liten gul lök. Fräs lätt (dvs så den ej blir brun) i lite matolja i en kastrull. Krydda med godtycklig mängd curry. Häll i ett par dl arborioris (eller annat lämpligt risottoris). Häll på en skvätt flytande buljong. Späd därefter någon dl i taget med kokande vatten och låt skjuda under omrörning i ca 15-20min tills riset är lagom mjukt och vattnet är uppsuget.

Blanda i grönsaker, kött, räkor, fisk, korv eller vad du nu gillar efter tycke och smak. Vill man kan man riva i lite parmesan eller annan ost på slutet för extra krämig konsistens.

Bakad potatis med chiliröra

Ta ett par stora potatisar och skär ett kors i toppen och sätt in i ungnen i 45-60 min på 200-225 graders värme.

Hacka en gul lök och finhacka en röd pepparfrukt. Fräs i stekpanna med lite smör/margarin/olja. Häll på chillisås, tomatpure eller ketchup och en liten skvätt mjölk och rör ihop till en gegga. Krydda efter behov.

Öppna upp potatisarna och ha geggan på och ät.

/Bjorn

Postad

Koka pasta, typ fusili. Koka broccoli, skuren i bitar, tillsammans m pastan de sista 4-5min. Stek bacon. Blanda allt tillsammans och rör ihop m 1-2matskedar creme fraiche. Salta och (svart-)peppra.

Postad

bjuder på en post ur min dagbok:

för lite bilder i denna tråden..

detta är pokermat. man tar allt man har i kylen. in i micro och koka lite pasta. serveras på samma tallrik:

img04951bt.th.jpg

Det är lite sjukt när man rent spontant tänker "shit, han lagar sin mat.. Va jobbigt". Jag brukar gå de 25 metrarna jag har till Shell macken och köpa pastasallad (de har två smaker, räkor lr kyckling, rena rama ala carten ju).

denna måltiden var skitlätt.

1. koka vatten med kryddor, släng i färskpasta 3min

2. chicken drumtstick i micron 5min

3. lägg pastan på samma tallrik som kycklingen micrades på

4. häll matgrädde på pastan

5. en klick avar relish och en sked oliver

6. lite pålägg hade jag visst också också(chorizo salami)

7. krydda med pepparmix

asgött!

Postad

Igår lagade jag en jättegod kebabpizza ;)

Just nu står det klyftpotatis och köttbullar i ugnen, skitenkelt och det fanns hemma. Båda ska vara i ugnen på 225 grader i 15 minuter, perfekt. Sen häller man ketchup över det så spelar det ingen roll hur det smakar. :D

Postad

creme fraiche, räkor, kräftstjärtar, dill och en gnutta majonnäs =

Tokgod skagenröra som man kan ha till allt , typ

POtatis, mackor, pasta, ägg,

(jäkligt gott att bara äta rätt av oxå =) )

Postad

Omelett baby, omelett.

Tre-fyra ägg, en skvätt vatten och krydda (förslagsvis salt, peppar, paprika) är basen. Sen kan du ha i lite vadsomhelst förutom det. Variation förnöjer. Själv brukar jag fräsa lite grönsaker, typ champinjoner, paprika och squash innan jag håller i äggen och sen slänga i lite fetaost och oliver.

Serveras med lite sallad/grönsaker och nån macka eller så. (Blir lätt tråkigt att äta omelett utan nåt mer till.)

Postad
Omelett baby, omelett.

Usch :(

Äh, du kommer att förstå när du blir äldre och klokare. Dessutom är omeletter med en massa roligt jox i mkt godare än omeletter utan roligt jox. En omelett utan grönsaker i är verkligen inte god.

En annan favorit är:

1. Fräs lök, squash, champinjoner (lägg i i nämnd ordning) i en djup stekpanna.

2. Släng i en burk krossade tomater eller två. (Nu kan det vara lagom att börja koka pasta också.)

3. Fortsätt värma och släng i oliver, salt, svartpeppar, vitlök och basilika/oregano.

4. Värm under omrörning tills såsen blivit lite tjockare och pastan är klar.

5. Ät.

Enklare pastarätt:

1. Koka pasta.

2. Under tiden pastan kokar, skär upp lite rödlök och fetaost.

3. Blanda den kokta pastan med osten och löken. Klart.