Gå till innehåll

NL - AQo värdelös?


raketb

Recommended Posts

Jag har tyvärr märkt att AQo verkar vara min oturshand. Visserligen har jag inte spelat tillräckligt många timmar för att dra några slutsatser men jag brukar alltid säga "Jaha, nu åker jag ur" eller "Jaha, nu förlorar jag mina pengar" när jag ser att jag har AQo, för det känns som en given raise och jag har skitsvårt att lägga den.

 

Hur ska man spela AQo? När ska man lägga sig?

 

Snacka på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr märkt att AQo verkar vara min oturshand. Visserligen har jag inte spelat tillräckligt många timmar för att dra några slutsatser men jag brukar alltid säga "Jaha, nu åker jag ur" eller "Jaha, nu förlorar jag mina pengar" när jag ser att jag har AQo, för det känns som en given raise och jag har skitsvårt att lägga den.

 

Hur ska man spela AQo? När ska man lägga sig?

 

Snacka på!

 

 

självaste doyle brunson försöker undvika att spela AQ.

 

det kan vara en problemhand. inget jag gillar att syna stora höjningar med men väl en höjningshand(förutom tidigt i SNGs och turneringar där den slängs i tidig position).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr märkt att AQo verkar vara min oturshand. Visserligen har jag inte spelat tillräckligt många timmar för att dra några slutsatser men jag brukar alltid säga "Jaha, nu åker jag ur" eller "Jaha, nu förlorar jag mina pengar" när jag ser att jag har AQo, för det känns som en given raise och jag har skitsvårt att lägga den.

 

Hur ska man spela AQo? När ska man lägga sig?

 

Snacka på!

 

 

självaste doyle brunson försöker undvika att spela AQ.

 

det kan vara en problemhand. inget jag gillar att syna stora höjningar med men väl en höjningshand(förutom tidigt i SNGs och turneringar där den slängs i tidig position).

Ken Lennaárd gillar inte AQ heller...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"åh vad jag är tiltad och nu tänker jag sluta spela bra händer för att ja bara blir utdragen" faktorn på den här tråden är väldigt hög...

 

ta de inte personligt, men ibland förlorar man med bra händer!

 

ligger väl viss sanning i detta eftersom jag förlorade 2st händer i rad med AQo (ja jag fick samma hand 2 gånger i rad och blev fett med utdragen och losade ett inköp rätt snabbt), det motiverade mig iaf att skriva den här tråden för jag känner att AQo oftast är dåliga nyheter för mig (under de senaste 2 åren jag spelat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQo är ganska överskattad. Jag slänger mot tajta höjare på fullbord. Bästa man har då är 50-50 och de betalar inte av med pp om det kommer överkort. Ingen vidare sits.

 

Vet vad du säger, men man slänger ju inte AQ i position ens mot en tight spelare. Då kan man vinna potten på så många olika sätt. Ur position gillar jag att reraisa relativt ofta, speciellt om det är synare. Det tål den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"åh vad jag är tiltad och nu tänker jag sluta spela bra händer för att ja bara blir utdragen" faktorn på den här tråden är väldigt hög...

 

ta de inte personligt, men ibland förlorar man med bra händer!

 

ligger väl viss sanning i detta eftersom jag förlorade 2st händer i rad med AQo (ja jag fick samma hand 2 gånger i rad och blev fett med utdragen och losade ett inköp rätt snabbt), det motiverade mig iaf att skriva den här tråden för jag känner att AQo oftast är dåliga nyheter för mig (under de senaste 2 åren jag spelat).

 

Hmm, jag tänker att med AQo vill du ha få motspelare så alltså borde du beta pre. Problemet är att om du betar hårt så får du ofta motstånd av de som har en bättre hand och betar du mediumhögt så riskerar du att få syn av flera spelare - och då kan det ju vara ett bortkastat bet. Så det optimala vore om du betade pre och alla foldade direkt... kallas "fold equity" om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att veta om du ironiserar eller ej. åsikterna går ju isär om den mannen.

 

fast han kan ju spela poker.

 

Lennard ä ju störtskön.

 

instämmer.

Jag syftar på hans föredrag på pokerseminariet. Vet inte hur många gånger han sa att AQ var en farlig hand.

Anyway, jag gillar AQ och spelar den gärna...försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag har tyvärr märkt att AQo verkar vara min oturshand. Visserligen har jag inte spelat tillräckligt många timmar för att dra några slutsatser men jag brukar alltid säga "Jaha, nu åker jag ur" eller "Jaha, nu förlorar jag mina pengar" när jag ser att jag har AQo, för det känns som en given raise och jag har skitsvårt att lägga den.

 

Hur ska man spela AQo? När ska man lägga sig?

 

Snacka på!

 

 

självaste doyle brunson försöker undvika att spela AQ.

 

det kan vara en problemhand. inget jag gillar att syna stora höjningar med men väl en höjningshand(förutom tidigt i SNGs och turneringar där den slängs i tidig position).

Ken Lennaárd gillar inte AQ heller...

Han ogillar den väl bara i första blindsperioderna i tävling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vad snackar vi. Fr, Sh, turre??

 

Sh raisar jag iaf med A-Q off oavsett position.

Synar raisar på kanske 1-2.5 bb.

 

Vid 4 bb släpper jag dock utan problem om jag nu inte har read på killen.

 

Lite allmänt bara kan dock variera beronde på hur bordet ser ut o vicka som är med.

Har tex 3-4 limpat på sh så blire rätt regäl raise uppimot 5bb lr mer/mindre beroende på känsla.

 

Men som sagt så spelar jag på Nl50 så jag kanske är helt ute o cyklar :D

 

Har tyvär inte använt PT lr PO men tror jag vunnit rätt bra med A-Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju mkt på om man lirar turre lr CG. Sitter man o foldar AQ preflop på NL 6-manna spelar man inte många händer. Fullring dock är en annan sak, men det ska mkt till innan det går i mucken preflop. Foldar aldrig AQ vid endast en höjning tex som vissa här verkar göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju mkt på om man lirar turre lr CG. Sitter man o foldar AQ preflop på NL 6-manna spelar man inte många händer. Fullring dock är en annan sak, men det ska mkt till innan det går i mucken preflop. Foldar aldrig AQ vid endast en höjning tex som vissa här verkar göra...

 

Instämmer. Blir det raise-reraise så slänger jag den men sitter jag i sen position så reraisar jag oftast med den (ibland cold-call, beror på vem som höjt).

 

AQ är en bra hand, speciellt CG shorthanded som jag föredrar och den är bra mycket bättre än vad folk i genomsnitt höjer med - det enda man bör tänka på att inte bör dra in hela degen med den - förutsatt att du och motståndaren sitter på djupa stackar (+150BB). Träffar du ett ess så tar du hem potten oftare än du får kicker-problem. Det är betydligt större chans att motståndaren höjt med AJ-A8 än just AK om man sitter och kör 6-manna i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...