Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

$0.5/$1 Hold'em - Wednesday, December 08, 17:42:56 EDT 2004

Seat 7 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: cdogbuck ( $24.5 )

Seat 6: nabiy ( $25.5 )

Seat 7: Hero ( $32.5 )

Seat 8: kilowatt54 ( $46.5 )

Seat 10: NCJT1980 ( $11.75 )

Seat 5: beagleandwoo ( $27.5 )

Seat 4: fsumitch4 ( $12.5 )

Seat 9: Lucky_N9NE ( $25 )

Seat 3: Ub3r1337 ( $14 )

kilowatt54 posts small blind [$0.25].

Lucky_N9NE posts big blind [$0.5].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 9d 9s ]

NCJT1980 calls [$0.5].

cdogbuck folds.

fsumitch4 raises [$1].

beagleandwoo folds.

Hero calls [$1].

kilowatt54 folds.

Lucky_N9NE folds.

NCJT1980 calls [$0.5].

Egentligen på gränsen för vad jag brukar calla med vid raise pre-flop, men i egenskap av knappen plus att jag var på bra humör efter en hittills lyckad session så blev det en automatisk call. Har för övrigt ingen read på någon eller koll på hur bordet är, då jag precis satt mig och bara hunnit lira några händer (samt det faktum att jag lirar 4 bord).

** Dealing Flop ** [ 2c, 5c, 9h ]

NCJT1980 checks.

fsumitch4 checks.

Hero bets [$0.5].

NCJT1980 calls [$0.5].

fsumitch4 calls [$0.5].

Ganska naturlig bet med floppat topset, dels då det finns både stegdrag (man vet aldrig vad folk kan calla en raise med preflop på dessa bord) och färgdrag.

** Dealing Turn ** [ 2h ]

NCJT1980 checks.

fsumitch4 bets [$1].

Hero raises [$2].

NCJT1980 folds.

fsumitch4 folds.

Hoppsan, där parades bordet och gav mig kåken. Det enda som kan slå mig är 22, och det känns lite väl långsökt, speciellt som det inte bettades på floppen. På fsumitch4 känns ett högt par eller AK/AQ/AJs mer troligt med tanke på bettet innan floppen. Det är för övrigt här som jag undrar om jag verkligen gör rätt. Visserligen verkar alla här inne vara övertygade om att slöspelande i 95% av fallen är fel/överskattat, men vore inte en syn mer korrekt? Dels kanske NCJT1980 skulle syna ett bet, dels skulle det visa någon form av svaghet utåt och få en eventuell 2x att se sig själv som ledande (och betta på river) och dels så skulle det ge odds för ett färgdrag att syna, och vad vore egentligen bättre än att någon träffade färgen med A i topp?

I och med att jag lirade fler bord tänkte jag inte speciellt mycket över handen utan raisade automatiskt, men nu i efterhand inser jag att det kanske hade varit bättre med en syn och raise på river?

Hero does not show cards.

Hero wins $7.75

* RP, la till FLT - QoS *

Postad

Jag tycker du spelade helt rätt och jag skulle gjort likadant.

Den stora faran här är att om ett tredje kort av en färg kommer så kan det få motsatt effekt, totalt döda all action för dig om ingen hade färgen för de är själva rädda för den. Säg att killen innan dig precis prickade tvåparet eller trips och försöker skydda sig mot färg, då är din bästa chans att få betalt helt klart på turn, är riktigt pinsamt när två personer får in monster och slöspelar båda två vilket resulterar i en relativt liten pott.

Sen finns chansen att du inte får någon direkt action på river även om någon sätter färgen för den är inte nötterna och på den nivån så synar frekvent spelare med färgchans 2 kallt för att sen bara syna ner färgen eller lägga sig vid miss, tänk på att de är underdogs att pricka färgen dessutom, det är stor sannolikhet att du helt förlorar din marknad på rivern imo.

Postad

Jag hade nog inte raisat den handen på turnen utan istället väntat tills rivern kom. Beror ju självklart lite på situationen. Men i de flesta fall hade jag nog försökt mörka att jag hade den antagligen bästa handen för att på så sätt raisa på river och hoppas att någon annan som träffat par/tvåpar/flush mm skulle hänga på.

Postad

Jag tycker att agerandet på turnen bör styras av vad man tror att fsumitch4 har. Om man tror att han har färgdrag ska man höja (för att få in ett extra bet om han missar färgen -- han kommer att syna), men om man tror att han har overcards ska man nöja sig med att syna! En höjning kommer att skrämma iväg honom (precis vad som hände), medan en "försiktig" syn kan locka honom att satsa på rivern också.

Fördelen med att syna är också att man ger NCJT1980 möjlighet att vara med hela vägen.

Hade nån haft färgdrag i detta läget hade de synat din raise även fast bordet är parat.

Jag är inte så säker på att NCJT1980 hade synat två bets med bara ett färgdrag. Kanske på Pacific... :)

Postad

Hoppsan, där parades bordet och gav mig kåken. Det enda som kan slå mig är 22, och det känns lite väl långsökt, speciellt som det inte bettades på floppen. På fsumitch4 känns ett högt par eller AK/AQ/AJs mer troligt med tanke på bettet innan floppen. Det är för övrigt här som jag undrar om jag verkligen gör rätt. Visserligen verkar alla här inne vara övertygade om att slöspelande i 95% av fallen är fel/överskattat, men vore inte en syn mer korrekt? Dels kanske NCJT1980 skulle syna ett bet, dels skulle det visa någon form av svaghet utåt och få en eventuell 2x att se sig själv som ledande (och betta på river) och dels så skulle det ge odds för ett färgdrag att syna, och vad vore egentligen bättre än att någon träffade färgen med A i topp?

Att man tycker att slöspelande i 95% av fallen är fel innebär ju också att man faktiskt tycker att det är rätt i 5% av fallen. Det här skulle mycket väl kunna vara ett sådant fall. När man floppar ett set är ju alltid en bra kandidat efterssom det är så väl maskerat. Det är lätt att någon annan lyckas träffa något han tror är bästa handen.

Skulle flopen varit ofärgad istället skulle jag nog slöspelat där men med färgdrag tycker jag det är för riskabelt. Tror inte heller i praktiken du förlorade något på att betta ut. De händer du borde fått action av (överpar, tripps, 2PTK, färgdrag) hade rimligtvis synat din raise.

/Bjorn

Postad
Tror inte heller i praktiken du förlorade något på att betta ut. De händer du borde fått action av (överpar, tripps, 2PTK, färgdrag) hade rimligtvis synat din raise.

Tycker att många missar möjligheten att locka fram en bluff av fsumitch4 på rivern. Säg att rivern blir 8d (ett helt ofarligt kort), visst kommer fsumitch4 då ofta att betta med exempelvis AQ.

Postad
Skulle flopen varit ofärgad istället skulle jag nog slöspelat där men med färgdrag tycker jag det är för riskabelt.

Varför är det mer riskabelt egentligen? Det finns ju 0% att någon med färgdrag lägger sig om floppen är tvåfärgad, orsaken att beta är väl snarare att det är troligare att få betalt på en bräda med två-i-färg än en utan.