Gå till innehåll

NL - SH, AKo/AKs, hur bör de spelas egentligen?

Recommended Posts

Postad

Har börjat undersöka mitt spel mer o mer nu, har börjat föra statestik med hjälp av pokertracker m.m

vad jag har upptäckt som jag redan misstänkte var att jag faktiskt inte vann något med AKo/AKs knappt, jämfört med KQo tex. som jag vinner mycket pengar på i snitt, jag vinner ca. ½ bigblind per gång jag får AKo, vilket är relativt patetiskt skulle jag påstå

jag har spelat dom relativt aggresivt preflop, raisat mellan 4-5x BB preflop om det kommer till mig unraised och raisat mer ifall jag har tex. knapp lr SB/BB och det är många limpare preflop, om jag har missat floppen och det är mer än 2st+ callers brukar jag check/folda om jag inte tror med stor säkerhet att jag kan köpa den, om det är en caller brukar jag betta 75-90% av potten, får jag caller o missar turn, chekfoldmode, är detta på ett ungefär rätt eller e jag knasig?

borde jag inte vinna mkt pengar med en så pass stor hand som AK, jag menar, jag tar hem mer pengar i snitt med KJo/KJs KQo/KQs och AJs, vilket bara är störande, kom gärna med tips

ps. det är 50xbb buyin 1/2$ NL shorthanded jag spelar.

* RP - QoS *

Postad

Hur spelar du handen när du träffar då? Hur ser din statistik ut när du spelar TPTK, kanske att du överspelar handen när du väl träffar? Eller kanske att du har otillräckligt underlag för att dra några slutsatser om din långsiktiga vinst med handen...

Postad
Hur många händer har du i din PT-databas? Måste ju ha 10000+ händer för att ens få en fingervisning om hur du spelar dina kort...

Det krävs ju fånigt många händer för att få en rättvisande statistik på en specifik hand. Alltså nästan så många att det blir löjeväckande. 10 000 händer innebär bara runt 120 spelade AK och det kan inte räcka på långa vägar. Pokertracker är lite trist på det sättet.

Postad

Bara en tanke som slog mig, det kan inte vara så att du har svårare att lägga ner AKo/AKs om du inte träffar floppen än KQ osv, och därför kastar bort lite pengar när du inte träffar?

Postad

grejen är väll att man träffar inte floppen lika ofta som man inte träffar den, träffar jag o bettar så foldar de oftast eller så har de mig slagen ex. A/K träffar och de floppar set / twopair. och när man inte träffar blir det riktigt kostsamt

...

Postad

Tycker du ställer fel fråga, det finns inget särskilt sett du ska spela en viss hand på, särskilt inte shorthanded. Fråga istället hur du ska spela en viss hand mot en viss motståndare så är du ju på väg någonstans. I och med att du formulerat frågan så hittar du ofta svaret på egen hand också.

Postad

Konstigt att du inte gjort mer om det är partyborden, finns ju hur många som helst som synar sig all-in med A3o och träffat äss.

Som folk påpekat har du väl för litet antal händer för att statistiken ska vara korrekt.