Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

3/6 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is BB with Qheart.gif, Qclub.gif.

UTG calls, 3 folds, MP3 raises, CO 3-bets, 2 folds, Hero caps, UTG calls, MP3 calls, CO calls.

Flop: (16.33 SB) Jdiamond.gif, 4club.gif, Tdiamond.gif(4 players)

Hero checks, UTG checks, MP3 bets, CO raises, Hero calls, UTG calls, MP3 calls.

Plausibla händer som motståndarna kan ha är AA, KK, JJ, TT, JT och då är jag stenslagen eller drar jättetunt. Adiamond.gifKdiamond.gif kan någon ha, då leder jag men han har ett superdrag. AQ eller QQ är möjligt men inte så sannolikt. Hur stor är chansen att jag leder här? Vad skall tre motståndare ha för att jag skall leda? AK, AQ, möjigen AJs. UTG kanske bara har suited connectors.

Min tanke: Antingen så är jag stenslagen, eller så leder jag och fruktar A, K eller ruter. Den motståndare som har en hand har ett starkt drag, och kan inte drivas ut på floppen. Jag väntar till turn...

Turn: (12.16 BB) 3heart.gif(4 players)

Goda nyheter; När UTG och MPT inte raisar på floppen kan jag utesluta att de har +TT. Alltså bara en motståndare som kan ha mig slagen för tillfället, CO.

Check-raisa CO för att försöka driva ut övriga, eller betta ut?

Postad

känns som att du tappar massa viktig info med ditt konstiga flopspel.

77,88,99,AK,AJ,AT,AQ,A9s etc vill du ju inte ge frikort. tror du överskattar dina motståndares HD lite. min erfarenhet av 3/6 är att folk kan spela vad som helst. och om du nu gör det, varför ändrar du din read på turn? du kommer ju knappast driva ut folk på turn heller, så varför riskera 3beten på turn?

beta rakt ut och folda mot reraise finns ju faktiskt.

jag hade nog betat på och donkat turn mot raise på floppen. sedan synat ner. lite beroende på hur allt utspelar sig och vilken read jag har. men bet-folda floppen är helt klart ett alternativ.

Postad
OMG! Sitter du och kommenterar HHs när Sverige lirar VM? 8-)

hoho, lirade 1000händer medan jag såg på matchen(har tvn jämte datorn). slutade 5min innan slutet och så kommer målet. hade jag inte slutat lira hade sverige säkert torskat. :)

Postad
men bet-folda floppen är helt klart ett alternativ.

Mot en höjning+återhöjning, kanske. Mot en höjning finns det inte att folda överpar, där ligger trebet närmst.

Tror att bästa spelet är att beta ut på flopen och se vad som händer på vägen tillbaks till dig. Alternativt check-tre-betta efter CO:s höjning. Cappar han ligger du sannolikt ordentligt efter (men du måste syna ändå för att se turn).

Vad är det för händer du hade tänkt driva ut på turn och hur skulle det gå till rent praktiskt? Potten är på 12 BB, en CR mha CO ger fortfarande färgdrag bra odds och du har öst in pengar i en pott där du inte vet var du står.

Postad

Jag skulle cappa floppen och beta turn för att få maximal information, bäst värde när man leder och för att försöka isolera CO eller få ut åtminstone UTG. Får man fortfarande motstånd skulle jag syna ner.

Har man tagit sig till river med en så stor pott kan det vara värt att syna ett bet även om man kan vara slagen: Potentiell (semi)bluff eller om fi håller hårt i TP(TK) och för att inte lägga sig för lätt. Men om f.a. A kommer eller om du har bra read kan du kanske spara sista betet, men tänk på att det bara är ett bet eller hela potten du måste besluta omkring. Beroende på vad som kommer och hur mycket action det är blir beslutet troligtvis enklare.

Edit: Missade att du inte betade flopp... skulle definitivt göra det där och cappa om jag fick möjlighet. Sorry har druckit några bira under matchen och läser HH illa märker jag ... 3beta floppen och inget annat som du spelar den nu :oops: Jo det var ett knepigt floppspel.

Postad

I en så stor pott är det svårt att driva ut någon.

Många FL spelare kör JT ganska hårt. Det är inte omöjligt att du är uppe mot 2 par. Om någon har drag på stege eller flush gör rätt i att syna alla bet. Och de spelar rätt när de synar.

Att betta i det här läget gör bara eventuella draghänder ännu mer lönsamma att spela. Om du inte tror du är slagen redan tycker jag att check-call är rätt väg att vandra

Postad

Vad är det för händer du hade tänkt driva ut på turn och hur skulle det gå till rent praktiskt? Potten är på 12 BB, en CR mha CO ger fortfarande färgdrag bra odds och du har öst in pengar i en pott där du inte vet var du står.

Jag borde nog ha formulerat mig annorlunda. Finns det några händer som jag vill driva ut, och som jag kan driva ut med en check-raise? De troligaste händerna som missat är väl i tur och ordning AK, AJ, AT, AQ.

Genom att driva AJ eller AT köper jag mig två outs. (Jag kan aldrig vinna om det kommer ett A på river eftersom cut-off har mig slagen eller har ett A på hand.) Att ge dessa ett frikort är ingen katastrof, jämfört med vad det kostar att check-raisa om cut-off har mig slagen. Även 99 och 88 har två outs.

Postad

Jag borde nog ha formulerat mig annorlunda. Finns det några händer som jag vill driva ut, och som jag kan driva ut med en check-raise? De troligaste händerna som missat är väl i tur och ordning AK, AJ, AT, AQ.

Genom att driva AJ eller AT köper jag mig två outs. (Jag kan aldrig vinna om det kommer ett A på river eftersom cut-off har mig slagen eller har ett A på hand.) Att ge dessa ett frikort är ingen katastrof, jämfört med vad det kostar att check-raisa om cut-off har mig slagen. Även 99 och 88 har två outs.

hmm, vi leker med tanken. hur många bets är du beredd att förlora för att köpa 2outs på turn?

2outs=4% vinstchans. är potten 25BB kan det vara värdt att offra 1BB för det. nu är frågan, hur stor är potten?

Postad

Håller med om att man inte ska ge draghänder frikort. men med tanke på pottens storlek kan dessa händer mycket väl gå med.

Om någon har set kommer han att höja för att låta draghänder betala för sig. Höja på tvåpar är inte omöjligt. Höja med flushdrag som semibluff i en så stor pott är fullt möjligt.

Risken är att du höjer och blir återhöjd av både bättre händer OCH draghänder. Vad gör man i så fall? lägger man sig... eller höjer man igen?

Eller ska man sitta stilla och syna?

Postad

Facit:

Slutet på handen är väl inte jätteintressant, men "man vill ju se hur filmen slutar".

Rundcheck på turn. River 2:club:. Jag bettar och får syn av MP3 som visar upp A:spade: T:spade:

(Anledningen till att jag postade handen var att jag genrellt sett brukar få kommentaren att jag spelar för passivt, och här spelar jag ju flop och turn passivt. Dock känner jag mig inte övertygad om att det bästa spelet är att betta ut floppen för att få veta var jag står. Motståndarna har väl antingen mig slagen eller ett gediget drag, så att de raisar säger mig inte mycket.)

Postad

Att vara uppe mot en så dålig hand var nästan osannolikt.

Och genom att inte betta fick du ändå info.

Tycker tvärtom att det är rätt vanligt att hitta de här händerna med ett sånt spel. Man kan få info ändå men man bör spela handen så hårt som möjligt. Rundchecken på turn är inget bra för förlorat värde, svagt spel och gratisdrag för alla andra, ett bet ger dig större möjlighet att hamna HU speciellt om man spelat hårt på floppen.

Postad

Känns inte jättefel att inte lägga in så mycket action på floppen eftersom det kommer vara draghänder som tar större delen av värdet i en fyrvägspott och det är rätt lätt att redan vara utfloppad. Om du kan räkna med att få in två stora bet på turn vid någorlunda blankt kort om du checksynar tror jag det är helt ok.

Du kommer ju inte driva ut några starka drag så klart, men du kan ta en mycket större del av värdet. Om du och nötfärgdraget hamrar floppen så är det ditt EV som sjunker för varje extra spelare som går med, hans är ungefär konstant. Medan du tar en väldigt stor del av värdet om ni hamrar turn istället.