Gå till innehåll

NLT - Slowplayad stege

Recommended Posts

Postad

Bakgrund

Folk brukar ofta ställa sig ganska tveksamma till slowplay, men här tycker jag att jag gjorde rätt ändå, frågan är om det är någon som tycker att jag borde ha spelat den annorlunda, och isåfall varför?

Just i den här handen spelade det iofs ingen roll att jag slöspelade, men i snitt borde jag väl ha mer +EV på att vänta på att någon annan hinner komma ikapp halvvägs än på att betta ut direkt, eller vad tror ni?

Bordsstämning

Det är min andra hand, jag vet inget om bordet förutom att det är många som ser blinden och relativt hög snittpott.

Stackdjup

Jag sitter på $49.50 efter att ha postat bb i handen innan

sott täcker mig

jag förmodar att resterande inblandande spelare har runt mitt djup

Normal Table No Limit 0.50/1.00

Rake: 3.00

Seat: 1 soapdealer

Seat: 2 Guybum

Seat: 3 Dalma

Seat: 4 bergsi

Seat: 5 skewwhiff

Seat: 6 Mr_Freek1

Seat: 8 sott (Dealer)

Seat: 9 Hero [ 3C, 5C ]

Seat: 10 chip_club

------------------

OpeningBetRound

------------------

Hero : Posts small blind 0.25

chip_club : Posts big blind 0.50

soapdealer : Folds

Guybum : Folds

Dalma : Folds

bergsi : Calls for 0.50

skewwhiff : Folds

Mr_Freek1 : Calls for 0.50

sott : Calls for 0.50

Hero : Calls for 0.25

chip_club : Checks

25cent kändes inte så farligt att calla för i det här läget, även om chansen att träffa hårt är minimal

------------------

Flop

[ 7D, 4H, 6D ]

Pott: $2.5

Jippi, en floppad stege. Jag har ingen aning om vad dom andra kan tänkas sitta på, men sitter nån på 58 så får jag ta det problemet när det väl kommer.

------------------

Hero : Checks

bergsi : Checks

Mr_Freek1 : Checks

sott : Checks

Här väljer jag alltså att slowplaya stegen eftersom potten är såpass liten att den inte är värd att ta här, och en hbet skulle säkert driva ut överkort som kan tänkas träffa något senare. Potten är även såpass liten att jag utan problem kan slänga handen vid scare cards.

------------------

Turn

[ 7D, 4H, 6D, QC ]

Pott: $2.5

Jag måste säga att jag älskade det där kortet

------------------

Mr_Freek1 : Checks

sott : Bets 1.50

Hero : Calls for 1.50

chip_club : Folds

bergsi : Calls for 1.50

Mr_Freek1 : Folds

Kände inte att det var läge att slå om riktigt än, ville att så många som möjligt skulle ha chans att träffa nåt roligt på rivern. Risken är väl att rivern kommer med ett kort som skrämmer fi men det får jag också ta.

------------------

River

[ 7D, 4H, 6D, QC, KC ]

Pott: $7

Efter åratal av fientligheter mellan mig och rivern visade den äntligen lite barmhärtighet! Nu måste väl någon ha träffat 2par eller TPTK eller nåt sånt hoppas jag (även om det inte är så troligt med tanke på passiviteten tidigare i handen) och även om ingen gjorde det så blev jag inte så rädd för det kortet i alla fall.

------------------

sott : Bets 4.50

Hero : Raises for 11.00

bergsi : Folds

sott : Raises for 13.00

Hero : Went all-in 36.50

sott : Calls for 30.00

Hero : Shows cards

sott : Mucks cards

Här är det såklart bara att försöka få in så mycket deg som möjligt i potten och hoppas att nån har träffat nåt halvhårt, vilket går ganska bra. Att han skulle sitta på 95 och slowplaya den tror (läs hoppas) jag inte.

------------------

Showdown

------------------

sott [ 6D, 6H, 6S, KC, QC - Three of a Kind ]

Hero [ 7D, 6D, 5C, 4H, 3C - Straight ] Winning $99

Det visar sig alltså att mitt rävspel var helt i onödan och förmodligen bara gav mig ca $3 extra.

Får jag godkänt på posten? :roll:

Postad

Du ger dina motståndare fantastiska odds att dra ut dig. Det gäller både färgdraget och setet. Färgdragen drar gratis och kommer inte betala dig någonting när de inte sätter det (utom möjligtvis på ren bluff). Samtidigt ger du dem bra omvända implicita odds om de skulle träffa. Vad gör du om bordet parar och fi betar ut t ex?

Postad
Du ger dina motståndare fantastiska odds att dra ut dig. Det gäller både färgdraget och setet. Färgdragen drar gratis och kommer inte betala dig någonting när de inte sätter det (utom möjligtvis på ren bluff). Samtidigt ger du dem bra omvända implicita odds om de skulle träffa. Vad gör du om bordet parar och fi betar ut t ex?

Som sagt så är potten för liten för att jag ska vara med och slåss om den ifall det kommer upp ett farligt kort som t.ex en 5a, ett ruter eller parat bräde..

Postad

Som sagt så är potten för liten för att jag ska vara med och slåss om den ifall det kommer upp ett farligt kort som t.ex en 5a, ett ruter eller parat bräde..

Jag skulle nog ha bettat ut på floppen mot flera motståndare. Stegar är så bräckliga händer och den var väl dold. Det beror ju iofs på motståndarna också. Om de är väldigt weak och inte speciellt bluffbenägna skulle jag kanske ha gjort likadant. Men jag tror aldrig jag har spelat på ett bord där jag tycker att förutsättningarna hade varit rätt att spela så där. Du säger att det inte är värt att börja bråka om potten om det kommer upp ett farligt kort men genom att slowplaya så ger du ju flera motståndare chansen att bluffa på ett farligt bräde som du inte tänker vara med och bråka om. Dessutom får de ju köpa in eventuella kåkar och färger gratis.

Postad

Jag skulle nog ha bettat ut på floppen mot flera motståndare. Stegar är så bräckliga händer och den var väl dold. Det beror ju iofs på motståndarna också. Om de är väldigt weak och inte speciellt bluffbenägna skulle jag kanske ha gjort likadant. Men jag tror aldrig jag har spelat på ett bord där jag tycker att förutsättningarna hade varit rätt att spela så där. Du säger att det inte är värt att börja bråka om potten om det kommer upp ett farligt kort men genom att slowplaya så ger du ju flera motståndare chansen att bluffa på ett farligt bräde som du inte tänker vara med och bråka om. Dessutom får de ju köpa in eventuella kåkar och färger gratis.

Jo, men jag resonerade som så att vill dom bluffa till sig $2.5 så får dom göra det. Jag hade lagt mig för aggresivitet vid ett scare card, men tanken var att det skulle komma kort som var högre än 10, inte ruter och inte parade brädet.

Postad
Jo, men jag resonerade som så att vill dom bluffa till sig $2.5 så får dom göra det. Jag hade lagt mig för aggresivitet vid ett scare card, men tanken var att det skulle komma kort som var högre än 10, inte ruter och inte parade brädet.

Om du betraktar dig som slagen av alla ruter och kort som parar brädet, är du inte ens favorit i handen och då kan du lägga dig redan på floppen (du har ju redan satt stegen och har såldes inga drag). Tighthet är nyckel till framgång i poker. Ska vi ta en heads up-match någon dag? ;-)

Mvh

Postad

Om du betraktar dig som slagen av alla ruter och kort som parar brädet, är du inte ens favorit i handen och då kan du lägga dig redan på floppen (du har ju redan satt stegen och har såldes inga drag). Tighthet är nyckel till framgång i poker. Ska vi ta en heads up-match någon dag? ;-)

Mvh

Det är nog lite skillnad på optimal aggresivitet i HU och fullbord, tror du inte? :lol:

Jag skulle nog inte se mig slagen av alla dom korten, men skulle det komma ett ruter och någon helt plötsligt blev väldigt glad skulle jag nog backa eftersom det inte var mycket pott att prata om ändå.

Postad

Jag förstår inte något av ditt resonemang. Menar du att små potter aldrig är värda att slåss om? Alla potter är ju små i början så enligt ditt resononemang är det i stort sett aldrig värt att betta om inte någon annan har byggt potten stor först. Och att nästan bara syna när man spelar poker tror jag de flesta är överens om att det inte är en vinnande strategi.

Jag är ledsen om jag låter överlägsen men jag tycker faktiskt att handen var riktigt uselt spelad. En mer sårbar hand får man leta efter, nästan alla kort skadar din hand. Alla ruter, treor, fyror, femmor, sexor, sjuor åttor och tior är kort som du inte bör tycka om. Sen att du skulle vara beredd att lägga dig om bordet parar vet jag inte riktigt om jag tror på och jag vet inte ens om det skulle vara rätt i alla lägen.

En tröst kan ju vara att snubben med triss i sexor faktiskt spelade sämre än du.

Postad

hazeelnut

Jag förstår ditt resonemang. Och visst är små potter värda att slåss om. Men i just det här fallet rörde det sig om en liten pott som folk förmodligen skulle folda om jag bettade, men där det finns stor chans att nån träffar något som är sämre än min hand. Samt att jag har bra koll på vilka kort som är farliga. Därför anser jag att det var okej att slowplaya.

Men jag skulle såklart inte posta om jag tyckte det var 100% solklart att att den skulle slowplayas, utan jag postade för att folk skulle få såga den och ge sin syn på saken.

Postad

Grejen är att de som förbättrar sin hand i regel antingen förbättrar till ett par eller till en hand som slår din och ett par kommer du inte få speciellt mycket betalt av ändå. Att alla förmodligen skulle lägga sig om du bettade är förvisso sant men det är inte så mycket att göra åt. Merparten av ens bra händer får man helt enkelt inte betalt på. Chansen att du får betalt på floppen är ändå bra mycket större än att du skulle få betalt på turn eller river. På den här floppen finns det en hel del händer som skulle syna om du bettade; färgdrag, stegdrag, dvs alla händer som innehåller femmor eller 89, trissar, tvåpar och överpar.

Postad

Jag ser inte poängen att slöspela här. Du kommer få syn från många händer om du bettar ungefär halv pott. Alla överpar kommer syna eller kanske till och med höja dig. Top pair kommer syna. Steg/färgdrag kommer syna. Triss givetvis också. Möjligen kommer till och med 2 överkort syna.

För att få en stor pott måste man hjälpa till att bygga den. Och med floppad stege är du stor favorit att vinna showdown. Kommer inte handen till showdown utan alla foldar på ett vagt flopbet så hjälper det inte och slöspela ändå för då har alla dåliga händer och de kommer inte betta hårt senare ändå.

Om du vill slöspela så betta potten lite halvt och om du får omslag så syna bara och låt motståndaren sköta bettningen ett tag.

Holdem fungerar så att man bara får bra betalt när 2 personer runt bordet träffar. Och har bara en träffat så kommer potten bli liten. Och foldar alla för ditt vaga flopbet så är det bara att ta potten och gå vidare till nästa hand utan att vara besviken. Poker är ju byggt kring att ta varandras blinds och i detta fallet har du ju tagit dem.

Postad

jag tycker detta var en hemsk slowplay. Grejen me att slöspela är ju att låta motståndaren dra till den näst bästa handen som han sedan betalar av dig med. I det här fallet får motståndarna dra till händer som kommer slå din stege på rivern, vilket innebär att du får betala av dem.

Postad
Jag skulle nog inte se mig slagen av alla dom korten, men skulle det komma ett ruter och någon helt plötsligt blev väldigt glad skulle jag nog backa eftersom det inte var mycket pott att prata om ändå.

Om du INTE ser dig slagen av alla de korten så ger du, som sagts tidigare, dina motståndare FANTASTISKA implicta odds på dig. Dels tar du inget betalt för att låta dem dra på dig, dels betalar du av dem om de träffar. Dessutom skaffar du dig ingen information om vad de kan tänkas sitta på för händer.

För att tala klarspråk håller jag med hazeelnut; handen är riktigt riktigt uselt spelad från din sida. Är den ett exempel på något är den ett exempel på när man INTE ska slöspela. Det kanske finns aspekter av detta som jag har missat, men jag kan inte för mitt liv se det kloka i att slöspela denna hand.

Mvh