Gå till innehåll

FLT - Stor pott med JTs vs fyrbetare


Hjort

Recommended Posts

Paradise Poker 8/16 Hold'em (9 handed)

 

Preflop: Hero is BB with Ts, Js. MP3 posts a blind of $8. CO posts a blind of $12.

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 raises, MP2 folds, MP3 (poster) calls, CO (poster) calls, Button folds, SB calls, Hero 3-bets, MP1 caps, MP3 folds, CO folds, SB folds, Hero calls.

 

MP1 är lite lös-aggro, MP3 och CO är båda lös-passiva, SB är lite av en rock. Alltså 5-vägspott med JTs och två spelare som har ännu lösare händer än vanligt. Även om jag kunde sätta MP1 på något i stil med AK/AA-KK så tror jag det är rätt att höja här, men nu är han ännu lösare än så. Följdaktligen, in med trebeten pga pot-equity på 22-25%.

 

MP1 går nu till fyra bet och det är nog mer seriöst, även om det egentligen bör vara rätt att fyrbeta med många händer här pga de lösa synarna och SB som är mesig. Man får nog sätta MP1 på AQ+ samt TT+ här.

 

När samtliga övriga spelare dumpar så är det ju happy, happy, joy, joy. Eftersom de lämnar 6 bets efter sig i potten för mig och MP1 att dela såsom vi finner bäst. Alltså blir mitt bidrag 29% av potten och min equity är runt 32%.

 

Flop: (14.50 SB) 9c, 8h, 3h (2 players)

Hero checks, MP1 bets, Hero calls.

 

Här får jag plötsligt fullständigt hjärnsläpp, jag har en bra draghand och kan antingen med lägre kostnad ta reda på om jag är uppe mot överpar eller börja få AQ/AK att tänka på fold. Och så check-synar jag, fucking disgraceful.

 

Turn: (8.25 BB) 6c (2 players)

Hero checks, MP1 bets, Hero calls.

 

Check-syn igen.

 

River: (10.25 BB) 8s (2 players)

Hero checks, MP1 bets, Hero raises, MP1 calls.

Och där kom bluffhöjningen, vilket känns som åtminstone 1 bet i sjön. Ok att kanske snabbt beta ut för att ibland få loss AQ/AK, men att check-raisa kräver ju att jag får loss 1/6 av motståndarens händer som han betar mot mig, och det kan jag nog milt sagt glömma.

 

Som jag tycker att jag borde spelat: checkraisa floppen och fortsätta beta om jag bara blir synad, samt ge upp och bara syna till rivern om jag blir trebetad. Alternativt om jag betar ut och själv trebetar med samma strategier ifall motståndaren backar eller trycker tillbaka.

 

Kort sagt, med 3 eller fyra små bet på floppen hade jag kunnat vara säker på att bluff var lönlöst, och dessutom hade det inte kostat mycket mer än 2/3 av beten jag la in på floppen.

 

Alternativt, om jag kunde varit väldigt säker på överpar så hade jag kunnat check-syna hela vägen och kommit undan med 1,5 stora bet i postfloppspelet om jag inte förbättrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från check-raisen på rivern tycker jag inte du spelade speciellt dumt. Ibland får man finna sig i att spela vekt. Med en så här stor pot kommer lös-aggro människor i de flesta fall syna ner dig till rivern också med AK och AQ även om du checkraisar floppen och sedan fortsätter betta hela vägen. Risken att han trebettar är dessutom rätt stor, även med AK. Om du nu verkligen vill försöka få loss AK och AQ tror jag en checkraise på turn är att föredra, men även här tycker jag check/call är bäst eftersom han som sagt oftast synar även med de händerna och att han nog kommer trebetta med överpar som han sitter med alltsom oftast. Själv skulle jag nog check/calla hela vägen förutom om ett A eller K kommer på turn då jag skulle checkraisa och hoppas han sitter med TT-QQ som han kan tänkas lägga ibland.

 

Kan passa på att dela ut en eloge för preflopspelet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl solklart att du på floppen ska R/cappa för freecard och försöka bluffen på turn om han inte 3bettar dig på floppen, I vilket fall du bara tar gratiskortet på turn om han är villig att ge det. Det är väl typ standard för mig om jag är osäker på hur stark hans hand är. Sitter han på AK typ så har han en bra chans och släppa på turnen har han överpar så lär du bli 3bettad på floppen och då vet du var du står och kan själv överväga om han släpper ett freecard om du cappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl solklart att du på floppen ska R/cappa för freecard och försöka bluffen på turn om han inte 3bettar dig på floppen, I vilket fall du bara tar gratiskortet på turn om han är villig att ge det.

Men om han inte är villig att lägga AQ/AK så är det ju inte så meningsfullt att hålla på och höja eftersom det lik förbannat inte blir någon pott utan att visa upp bästa handen, alternativt måste det investeras riktigt många bet för att försöka få den. Om man måste beta flopp, turn och river för att få loss AQ/AK så är jag tveksam till att det är värt det eftersom de ändå inte utgör så stor del av hans troliga handdistribution (jag tror inte han cappar varje gång med AQ eller AK, däremot cappar han varje gång med QQ+).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt vilken read du har på honom, och huruvida du tror att han är beredd att lägg AQ/AK samt ge free card. men check-synen fyllde i alla flal ingen funktion om du inte är rätt säker tat du inte får free card och att han inte är villig att folda AQ/AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där sa du något klokt. Då faller ju allt jag sagt.

 

Då skulle jag ordinera en kur på lite betta in flop + turn om han kan lägga sig, eller kanske check-syn flopp och check-raise turn. Alternativt om ud inte tror han foldar tillräckligt ofta bara syna som du gjorde då du antagligen ändå får in check-raises om du sätter stegen. Bestämmer du dig för att försöka få honom av handen så är ju olika taktiker bra mot olika personer, vissa blir misstänksamma om man föröker steala billigt på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara svårt eller omöjligt att bluffa ut en fyrbettare ur en så här stor pott. Om du ändå ska försöka tycker jag att turn är det bästa stället. Att checkhöja floppen är lite "80-tal". I en stor hu- pott spelar brädan nästan ingen roll, han i tidig position kommer ända att checkhöja floppen åtta gånger av tio. Det har väldigt sällan någon annan effekt än att en slipad MP1 trebettar med ganska hög frekvens.

 

otroligt svårt att bluffa på turn också men en checkraise där ser i alla fall ut som en hand du är beredd att investera i.

 

rivern..., ja du sa det själv. troligen helt lönlöst. Men kanske ger dig den där checkraisen lite tillbaka i framtida händer så vem vet, det kanske är en lönsam höjning ändå, fast på sikt.

 

Det är kanske rätt att ta chansen och ge dig själv möjligheten att vinna en så här stor pott genom att bluffa någon gång i handen. Men det är svårt att se något läge där en MP1 höjare skulle kunna släppa en hand med den här brädan. Enda möjligheten är nog om ett A eller en K ramlar in och du då biter ihop och chansar på att han har JJ eller liknande.

 

väldigt intressant hand. finns nog många sätt att spela den som vissa skulle tycka var rätt och andra fel. en stor eloge till din förmåga att hitta bra bord på paradise, har du en egen bakdörr till de lösa borden?

 

reservation för att min post nog är party-skadad. där litar ingen på någon och en höjning - speciellt på floppen - betyder bara att spelaren i fråga har pengar att satsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, en annan sak jag tycker är intressant här är vilka händer ni tycker är rimliga för MP1 att fyrbeta med. Förutsatt att man vet att jag kommer höja alla händer som vinner mer än sin fair share i situationen jag är uppe i, alltså en lös höjning, följt av två mycket lösa syner och en rockig syn.

 

Känns som det finns lite fler händer än AA-QQ och AK som det är rimligt att trycka in fjärde beten med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man att MP3, CO och SB är kapabla att folda mot en cap kan det väl vara värt att det med rätt mediokra händer ÄVEN om man tror att du bara trebettar med guldkorten så länge han har en hand som helre spelas HU än multiway.

 

Skulle t.ex. kunna tycka att en cap med ATo, KJo och liknande är ok. Även mellanpar skulle väl kunna funka? Känns som att det finns en hel del händer där man nog kan räkna med att snittet man får ut mot din troliga handdistribution är ungefär en coinflip och en coinflipp med ett gäng döda bets bör man ju inte tacka nej till...

 

Känner man att det är stor sannolikhet att dessa viker ner sig mot en cap så kan man nog höja med nästan allt som var värt att höja från MP1 till att börja med.

 

Det som är trisst är ju om man cappar med t.ex. KJo och alla synar bakom. I det läget är ju antagligen handen körd om man inte träffar minst tvåpar.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...