spyse Postad 14 Juni , 2006 Rapport Postad 14 Juni , 2006 Tar först ett fiktivt exempel: Blinds: 200/400 Ante: 25 Spelare: 5 Medelstack: 2700 3 st kommer ITM Du sitter på BB med låt säga 2200 (1775 efter BB+ante) Shortstacken pushar på CO med sina 1200, du har 67s, syna? Potten är då 400 + 200 + 1300 + 5*25 = 1925 Det kostar dig 800 att syna väldigt fina odds, har fi AK så har du gott och väl odds. Men nu kommer frågan, när ska jag bortse från att min syn är EV+ för att jag blir så liten att jag inte ens kan stjäla längre och folda? Eller "måste" jag ta synen? Citera
Myssion Postad 14 Juni , 2006 Rapport Postad 14 Juni , 2006 Visst hamnar man i ett kasst läge om man losar, men å andra sidan så får man ett mycket bra läge om man vinner påtten. Spontant skulle jag säga att om det är $EV+ så är det $EV+, men jag är också nyfiken på argument för fåld där. Skulle ju vara något i stil med att ICM övervärderar lillstackens värde när han är så kort att att han inte har någon FE (ICM tar ju inte hänsyn till blindsen), vilket också innebär att storstackens värde skulle vara undervärderat p.g.a. bullyvärde. Citera
spyse Postad 14 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 14 Juni , 2006 Om vi synar och förlorar har vi 975 kvar, fold har vi 1775, vinner vi vid syn har vi 3700, vi är på bubblan och snittstacken är 3375 en helt ok sits. MEN vi drar inte ifrån så galet mycket att vi är garanterade ITM (om ingen är super short såklart). Problemet är att om vi förlorar så är det auto-push nästa hand, och att risken finns att någon annan får en fin hand som äter dig eftersom jag oftast kommer ha en riktig skit hand här, och även om vi dubblar mot knappen (vilket borde ses som bäst fi att dubbla mot) så kommer vi ha 975 + 100 + 950 + 400 = 2450. Om vi foldar här och pushar med any two mot BB nästa hand (och han foldar) så har vi 2275 utan någon showdown. Vad är mest värt här? Att ha lite över medel med risk att åka eller att satsa på att överleva men vara lite short? Vad säger ni? Har innan vi kommer in i händelserna 2200, om vi synar hans AI har vi 3375 alt 975 beroende på om vi vinner eller förlorar. Om vi däremot foldar och pushar nästa hand (utan syn) så ligger vi på 2275, och då kan man väl uppskatta chansen att få en showdown till 50%, om vi däremot synar hans AI kommer vi med 99% säkerhet få två showdowns i rad där vi MÅSTE vinna en, och här kommer det fina in om vi hittar AA två gånger mot KK har vi bara 66,02% chans att vinna båda, nu är inte det viktigt i det här fallet utan det jag vill ha sagt är att jag helst undviker att hamna AI pre, där jag är säker på att det blir syn, bättre då att försöka stjäla utan syn då det inte blir nå problem med pokergudarna. Oftast när man hamnar all-in i en sådan här situation är det K7 mot A4 och liknande händer man ser (40/60 situation). Hade lite bråttom när jag skrev så kan innehålla slarvfel, går igenom inlägget senare när jag sitter vid min egna dator och har mer tid. Tills dess kan ni som förstår det jag skrivit svara Citera
staris Postad 17 Juni , 2006 Rapport Postad 17 Juni , 2006 I det läget hade jag tittat mer på hur de andra stackarna ser ut. Är det en som har en jättestack, och 4 spelare som har mindre stackar. Eller är de tre andra stackarna någorlunda jämna? Är vi en av två med mycket mindre stack är risken stor att de med större stackar driver med oss. Detta samtidigt som vi börjar bli tvingade att agera för att inte åka ut. Då tycker jag att man kan ta risken med en syn även om vi hellre vill vara den som pushar. Som jag ser det så ju fler som sitter med små stackar, desto längre kan vi vänta på bättre kort. Citera
Myssion Postad 17 Juni , 2006 Rapport Postad 17 Juni , 2006 Orkar inte tänka så mycket just nu, men vad menar du med: Vad är mest värt här? Att ha lite över medel med risk att åka eller att satsa på att överleva men vara lite short? Det är ju när man är medel som man ska satsa på överlevnad och när man är kort som man måste riskera att åka. Citera
Recommended Posts