Hjort Postad 7 December , 2004 Rapport Postad 7 December , 2004 Jag lirar 8-16 på paradise, vilket egentligen inte riktigt är mitt spel, men jag vill lära mig fixlimit och har lyckats kräla mig upp till respektabla 2BB/100 händer över 26 000 händer. Igår kväll fick jag lite pisk av pokergudarna på fixlimiten, inte så mycket men tillräckligt för att jag bestämde mig för att ta tag i min sedan länge uppskjutna föresats att studera mitt spel bättre. Paradise Poker 8/16 Hold'em (9 handed) Preflop: Hero is Button with Jd, Ad. UTG folds, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 calls, CO raises, Hero calls, SB folds, BB calls, MP3 calls. MP3 är en lös och passiv spelare enligt pokertracker och har limpat in händer som A5s och JTo från den här positionen tidigare och har lirat 36% av sina händer från sen position samt limpar allra oftast. CO är helt okänd och har varit vid bordet något varv utan att visa upp några händer alls. Mörkarna är lösa och lite småaggro preflopp men överlag passiva i floppspelet vad pokertracker angår. Av någon anledning får jag för mig att det är hyffsat troligt att höjaren kan ha mig dominerad och tänker att det är bra med extra sällskap i potten för att lindra smällen de gångerna. Jag vet inte riktigt vad som är lämpligt att sätta en random spelare här, jag tror det är ovanligt att någon höjer med A9 eller mindre ess här iallafall och skulle uppskatta att lägsta paret är i krokarna kring 77 eller 88, kanske även att CO höjer med KQ/KJ, men det känns för optimistiskt att inkludera QJ där. Dessutom så är det ju vanligaste beteendet att spelare är för passiva i de här situationerna snarare än för aggressiva. Om min uppskattning av motståndarens troliga höjningsdistribution stämmer så har jag runt 44% equity mot honom i snitt, och får 2,1 döda bet (raken tär ju) i en 6 bets pott om alla andra lägger sig och höjaren bara synar, alltså 35% extrabet i potten. Men det är ju en idealsitaution eftersom mörkarna kan hitta något att syna med och jag kan bli fyrbetad av höjaren. Huvudfrågan är ju vad som är bäst preflopp, mot en lös spelare och en slumpmässig från den här nivån. Fold, trebet eller syn. Flop: (8.50 SB) 4c, Kh, 4d (4 players) BB bets, MP3 folds, CO calls, Hero folds. Backdörrsdrag plus ett överkort känns inte tillräckligt hett efter att en passiv spelare betar ut på floppen och det dessutom är syn efter. Citera
Morbo Postad 7 December , 2004 Rapport Postad 7 December , 2004 Jag hade inte gjort den synen preflop utan mer data om CO's preflopvanor. Hur är den generella spelaren på paradise 8/16? Har inte räknat något men det känns som om du är dominerad för ofta. Gick handen till showdown? Vad hade CO? Citera
Morbo Postad 7 December , 2004 Rapport Postad 7 December , 2004 Kan även lägga till att jag tror att trebet är det sämsta alternativet av de tre. Citera
Hjort Postad 7 December , 2004 Författare Rapport Postad 7 December , 2004 Jag hade inte gjort den synen preflop utan mer data om CO's preflopvanor. Hur är den generella spelaren på paradise 8/16? Har inte räknat något men det känns som om du är dominerad för ofta. Gick handen till showdown? Vad hade CO? Tror inte att handen gick till showdown, och jag har sedan dess inte fått veta något om CO:s vidare öden och äventyr. Mina minimumhänder för att tvåbeta i CO:s läge om jag visste att limparen var lös och inte visste att mörkarna var lösa är: A8s, ATo, KTs, 66, JTs, 98s. Något sånt, vilket kanske är för aggressivt, men jag tror på att mobba limpare. Om jag inte visste något särskilt om bordet skulle det nog vara AJo, ATs, KJs, 77 samt KQo. Mot de distributionerna har jag 50% och 44% equity. Men om det vill sig illa och CO inte höjer så mycket kan jag halka ned hela vägen till 35-40% equity. Citera
Barf Postad 7 December , 2004 Rapport Postad 7 December , 2004 Vet inte lika mycket om handdistibution och teori som du Johan och spelar för övrigt inte på din nivå. Men iallafall, skulle personligen ha tre-bettat i detta läget. För det första representerar du någonting bättre än AJ och sätter press på honom att träffa än vad som nu är fallet. Skulle fi cappat kan du lättare släppa din AJ om fi visar aggresivitet med ett floppat ess ... Just my two cents! /Mvh Peter Citera
Hjort Postad 7 December , 2004 Författare Rapport Postad 7 December , 2004 Men iallafall, skulle personligen ha tre-bettat i detta läget. För det första representerar du någonting bättre än AJ och sätter press på honom att träffa än vad som nu är fallet. Jo, det är så jag tänker så här i efterhand. Om jag trebetar och han har AJ-AK och vi båda missar kommer det ge mig mycket bättre möjlighet att ta potten, eller om han har 88 och floppen kommer med två överkort. Plus förstås att det finns 2,5 bet inlagda av svaga händer som det kan vara värt att uppmuntra fold hos. Citera
Recommended Posts