Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Satt nyss och spelade en SnG och spelade precis som vanligt.

Men så plötsligt dog MSN, Skype, och alla andra program som var aktiva mot internet, och så även min poketklient.

Detta var under ca 3-4 minuter vilket är otroligt frustrerande.

Nätet kom upp igen, jag blev tvungen att ställa in, turligt nog dubblade jag så jag låg i toppen, men så dog det igen.. Upp igen 3-4 minuter senare och genast blindad bort och ute.

Även om det är en 20dollars SnG eller om det är million dollar gtd på stars så är det ju absurt.

Detta ska ju inte få hända utan att man blir informerad om det.

Men vad finns det att göra? Kan man faktiskt klaga och begära iallafall startsumman av bolaget, och om det händer igen? Vad gör man då?

Postad
Satt nyss och spelade en SnG och spelade precis som vanligt.

Men så plötsligt dog MSN, Skype, och alla andra program som var aktiva mot internet, och så även min poketklient.

Detta var under ca 3-4 minuter vilket är otroligt frustrerande.

Nätet kom upp igen, jag blev tvungen att ställa in, turligt nog dubblade jag så jag låg i toppen, men så dog det igen.. Upp igen 3-4 minuter senare och genast blindad bort och ute.

Även om det är en 20dollars SnG eller om det är million dollar gtd på stars så är det ju absurt.

Detta ska ju inte få hända utan att man blir informerad om det.

Men vad finns det att göra? Kan man faktiskt klaga och begära iallafall startsumman av bolaget, och om det händer igen? Vad gör man då?

felet låg ju uppenbarligen inte hos pokersajten så en vild gissning är...

NEJ

Postad

Mitt svar är spontant NEJ. Ditt nät var nere 3-4 minuter. Det är ingen tid alls. Visst kan du förlora pengar på det, särskillt om du sitter HU. Men det tror jag BBB och dom andra interleverantörerna skiter fullständigt i. Internetleverantörerna driver företagen i vinstsyfte och kommer därför aldrig gå med på att betala ut några pengar för kortare uppehåll.

Dock så tycker jag att man har rätt att gnälla på dom när nätet varit nere mer än 24h i sträck. Då borde någon slags kompensation utfalla. Men det lär inte hända särskillt ofta.

Edit: Men herregud så jag stavar :oops:

Postad

Läs igenom avtalen som skrevs under när du/din familj tecknade internetavtalet. Lär nog stå där att det kan vara nere flera veckor (kommer inte ihåg exakt, tror det var telias avtal) innan man får återbetalning och den summan är nog inte mer än månadsavgiften. Så nej.

Postad

Alla säger NEJ, det gör jag också.

Det första problemet du måste lösa är hur du ska bevisa att det var BBB's fel. Felet kan ligga hos dom som sköter trafiken ut från Sverige. (KTH? Telia?) Bredbandsleverantörerna brukar ha en § som säger att fel som inte beror på dem.... och det är ju aldrig deras fel!

Man ska alltid ha ett vanligt telefonmodem - just in case.

Postad

Standardavtalen innebär att du kan helt oförklarligt vara utan Internet några dygn sammanlagt på ett år. Vill du ha bättre redundans får du öppna upp plånboken.

Själv kör jag med ett 3G-kort från Telenor (Vodafone asså...) som backup och det funkar ypperligt bra till pokern (backup och backup, har blivit så att det är min pokerkoppling nu för tiden...).

Är dessutom mobil med det kortet (bärbar dator) så mina tågresor är helt plötsligt inte så tråkiga längre. Fast där får jag genomlida det fenomen du beskrev med korta avbrott pga att täckning saknas ibland.

Hemma kör jag med en router till 3G-kortet. Den funkar mycket bättre än medföljande programvara. http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089356

Postad

Där ser man vad folk blev aggresiva =) Vill bara ha några spontana svar.

I detta fallet är det ju inte på tal att få ersättning men jag vill fortfarande komma fram till att, OM det är så att man sitter Top 3 på stars miljon MTT, har en chiplead.. nätet dör i 20-30 min så kan man ju bli blindad ut och hypotetiskt göra en förlust på en halv miljon kronor.

Kanske tid att skaffa sig en 3G kort då.. Verkar inte vara så dumt =) Surfa på beachen med, riktigt skönt =)

/Fel inlogg, SethCohen är mitt nick =)

Postad

Jag var ITM på ett par Sitngos (spelar måga samtidigt) på Full Tilt när uppkopplingen mot deras server dog. Surfa på internet + andra pokersajter funkade (PokerStars dog också). Mailade Full Tilt, fick inköp tillbaka på de jag inte var ITM i och prispengar motsvarande min dåvarande placering i de jag var ITM i. Trots att de tydligt skrev att det var min uppkoppling avbrottet berodde på. Så visst kan man få pengar tillbaka.

Postad

Jag tycker att det här är en fråga som det här pokerförbundet skulle kunna "ta tag" i.. Om det nån gång är någon pokerspelare som går miste om STORA summor pengar p g a att bredbandsleverantören inte "levererar" som utlovat så skulle förbundet med ev medlemsfinansiering kunna kontakta advokater som åtminstone kan utreda rättsläget i fråga. Det är inte alls omöjligt att de här standardavtalen som t ex BBB skickar ut inte är utformade i enlighet med all konsumentsskyddslagstiftning som finns.. Tvärtom, det är snarare ganska troligt att de INTE är det.. Det är ju för svårt iaf för en enskild spelare att göra det.. (kostar för mycket)... Å andra sidan finns det ju folk här som tjänar ganska bra.. Men min poäng är iaf att "vi" inte ska lita på att leverantörernas avtal är "osårbara"..

Postad

I detta fallet är det ju inte på tal att få ersättning men jag vill fortfarande komma fram till att, OM det är så att man sitter Top 3 på stars miljon MTT, har en chiplead.. nätet dör i 20-30 min så kan man ju bli blindad ut och hypotetiskt göra en förlust på en halv miljon kronor.

Kanske tid att skaffa sig en 3G kort då.. Verkar inte vara så dumt =) Surfa på beachen med, riktigt skönt =)

/Fel inlogg, SethCohen är mitt nick =)

Här är fler som vart med om samma sak...

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=27043

Postad
Själv kör jag med ett 3G-kort från Telenor (Vodafone asså...) som backup och det funkar ypperligt bra till pokern (backup och backup, har blivit så att det är min pokerkoppling nu för tiden...).

Är dessutom mobil med det kortet (bärbar dator) så mina tågresor är helt plötsligt inte så tråkiga längre. Fast där får jag genomlida det fenomen du beskrev med korta avbrott pga att täckning saknas ibland.

Men såg att det kostar 15kr/MB, vad drar en pokerklient? Ett par meg i timmen eller?

Postad
göra en förlust på en halv miljon kronor

Korrekt, men jag vill iaf inte vara med om det, så nu blir det ett 3G kort som backup!

En ok backup. Men vanlig GSM funkar annars också. Men om du sitter hemma så kanske ett bredband till vore att föredra för enkelhetens skull. Förmodligen går väl nätet inte ner så ofta så ett 3G är väl mer ekonomiskt.

/stockdum (... på KTHNOC/SUNET/NORDUnet)

Postad

Men såg att det kostar 15kr/MB, vad drar en pokerklient? Ett par meg i timmen eller?

Fast pris i månaden för obegränsat MB är 500 kr.

För 250 kr får du tanka 150 MB (har jag för mig).

EDIT: Vid närmare eftertanke är detta nog priser för företag. Vet ej om det finns på privatsidan. Orkar inte kolla det. Jag har ett genom jobbet som funkar bra, det är helt okej för mig ;)

Postad

Själv kör jag med ett 3G-kort från Telenor (Vodafone asså...) som backup och det funkar ypperligt bra till pokern

Det här låter väldigt intressant! Hur fungerar det? Kan man använda det så att om/när ens vanliga uppkoppling går ner kommer 3G-uppkopplingen in och man kör på den?

Postad

har inte läst igenom tråden helt så det är förmodligen redan sagt:

Nej du kan EJ få ersättning för detta.

Edit: Ett privatpersonsabonnemang har ingen som helst garanti att det har 100% uptime enligt avtal. Så att som nån skrev hävda att isp'n "inte levererar vad dom lovat" är helt fel.

ISP'n kan heller inte stå till svars för vad man som privatperson "riskerar" på nätet, om det handlar om mycket pengar så borde man ha mer vett och ha en redundant uppkoppling/backup.

För att göra en biljämnförelse som alltid är populärt :)

Du ska spela en stor golfturnering med höga vinstsummor, du tar din volvo dit, efter halva vägen går din volvo sönder och du missar turneringen, är det då rimligt att kräva att volvo ger dig pengar som du kanske hade vunnit i turneringen? nej knappast.

avdrag för icke fungerande tjänst kan man självklart få, man ska ju inte betala för något som man inte får. men i övrigt, nej självklart får man ingen ersättning..

Edit2:

Man får vad man betalar för, alltid. Skaffa ett företagsabonnemang så kan du ställa lite högre krav ang utebliven inkomst, upptid m.m..

Edit3: Sen är det ju f.ö inte ens bevisat att nedtiden beror på din isp, det kan likväl vara kasst kablage elr whatever hemma hos dig.

Postad

Det är väl bara att sprinta över till grannen med morgon pinnen i stående givakt och slå sig ned på familjens "betala räkningar dator med"

är synen allt för motbjudande kan du ju alltid locka med en % eller två från vinsten :D:lol:

Postad

Kollade lite snabbt vad PokerStars drar och den låg på ca: 2.6kbit/s (1.2MB/h). Jag kollade under en kort period (ca: 4 minuter). Skall kolla lite mer när jag spelar i morgon.