Gekko Postad 11 Juni , 2006 Rapport Share Postad 11 Juni , 2006 Det här är en sak som jag har funderat på under mina ensamma stunder. Det är lättast att illustrera genom exempel: Säg att du höjer UTG med AxKx på ett NL 6-max bord. Knappen synar och alla andra foldar. Ni har båda ca 100BB i stacken. Flop kommer typ As2sQx. Du bettar och han synar. Turn kommer en 3x. Du bettar och han synar. river kommer en 7x. Du checkar och han bettar runt 1/2 pot. Du synar givetvis och han vänder upp en hand så som A5o. Är det här en bluff eller ett value bet? Ett till exempel: En kille limpar UTG du höjer upp i CO med AQo. Alla foldar utom UTG. Flopp kommer A92r. Han checkar och du bettar, han synar. Turn kommer en 8r. Han checkar och du checkar. River kommer en K. Han leder ut med 3/4 pot och du synar givetvis. Han vänder upp en hand så som T9o, är de en bluff eller ett value bet? Förstår ni ungefär vart jag vill komma? Dom bluffar alltså med händer som dels har showdown value men samtidigt "aldrig" kommer bli synade av sämre händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NötTorsken Postad 11 Juni , 2006 Rapport Share Postad 11 Juni , 2006 Hand 1 är valuebet, ev. försöker skrämma bort bättre händer t.ex A8 som han inte klår i showdown. Men jag lutar ändå åt värdebet. Hand 2 är bluff enligt min mening, han ser din check bakom på turn som svaghet och tror att han kan ta hem potten utan SD. Iofs är det ganska dumt att beta eftersom han som du säger bara får syn av bättre händer och antagligen har bättre EV att check-calla en ev bluff om han tror att han leder. Okej, jag förstår din poäng och jag har inget bra svar. Det är svårt att avgöra, men spelar det någon roll? Mina motiveringar leder ju ingenstans märkte jag men jag låter dem vara med ändå. Jag tycker ändå intutivt att hand ett är värdebet och hand 2 bluff, dont ask me why Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mowmow Postad 11 Juni , 2006 Rapport Share Postad 11 Juni , 2006 Det första exemplet kan ju fungera som valuebet om han tror att du sitter på ett par och inte har ett A, men det andra är väl solklar bluff. Håller förövrigt med dig, förvirrande när folk betar på sånt sätt med händer med showdownvalue fast kass kicker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gekko Postad 12 Juni , 2006 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Fast hand 1 är ett ABC spel på den här brädan med AK eller liknande. Du inducerar bluffar från missade färgdrag. Om de spelar roll eller inte, tja de är också en bra fråga. Tycker bara de är en väldigt intressant iaktagelse som jag har gjort under min poker "karriär". Och jag har riktigt svårt att förstå tankebanan kring deras spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Huvudpoängen är väl att de alla är riktigt kassa spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PinkFloyd Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Det var ju en ganska stor diskussion om detta i beachjohans dagbok där du även var aktiv.. Som jag ser det är det finns det nog ingen logik bakom tankesättet hos dem som gör dessa spel, väldigt svårt att analysera då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Hand 1: Jag tror att snubben själv tror att han gör en värdebet. Eftersom du checkar turn/river så tänker han att han leder och vill ha mer värde av sin "bästa" hand. Sedan att det är jäkligt dumt resonerat är ju en annan sak. Svårt att kalla det för varken bluff eller värdebet eftersom det är rätt korkat spelat. Hand 2: Är väl iofs en bluff, han ser det fyrfärgade brädet och hoppas kunna bluffa bort bättre händer som är slagna mot färg. Hur kommer det sig att du säger att det är en given syn? På de bord jag spelar så sitter fi med färg i 95% av fallen när handen är spelad på det viset så det blir en rätt given fåld för min del. Få fi som har guts att bluffa på ett fyrfärgat bräde så, fast jag antar att det är annorlunda på din nivå, jag spelar trots allt bara NL50 och där är folk så passiva att en bet betyder stål oftast... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gekko Postad 12 Juni , 2006 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 PinkFloyd: Ja det är sant. Tänkte inte på de... Då¨var de iof att vi inte ville förvandla vår hand till en bluff, men de är ju samma sak i princip Myssion: Hand 2 så står r inte för ruter utan rainbow, lite otydligt kanske. Sen var de väl inte riktigt händerna i sig som var de intressant utan mer tankegång bakom deras bet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Myssion: Hand 2 så står r inte för ruter utan rainbow, lite otydligt kanske. Ja, då blir det ju en annan femma... EDIT: Ja, då får jag hänvisa till hand 1 då, snubben tror helt enkelt att han har bästa handen och vill därmed stoppa in mer pengar i påtten, sedan tänker han inte längre än så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 allt beror på din och fiendens image Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macaronis Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Det är fiskspel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bustard Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Myssion, varför har du alltid så otroligt vidrigt frånstötande avatarer? Det blir outhärdligt att läsa dina annars bra inlägg.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
y0 Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Du visar ju svaghet. Man ska vara aggresiv i NL. BET! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 12 Juni , 2006 Rapport Share Postad 12 Juni , 2006 Myssion, varför har du alltid så otroligt vidrigt frånstötande avatarer? Det blir outhärdligt att läsa dina annars bra inlägg.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts