Gå till innehåll

NLT - SnG, knivig träff med A på bubblan


ogredani

Recommended Posts

Read på Fi är här att han är en fisk som gillar att skrämselsyna i pos för att sedan köpa potten. Relativt lättläst spelare. 38% VPIP. Gör dock inte helsjuka moves.

 

Den här handen tycker jag är riktigt jobbig. Hur skulle ni göra?

 

NL Texas Hold'em $22 Buy-in Trny:24591848 Level:6 Blinds(300/600) - Tuesday, June 06, 21:02:52 ET 2006

Table Table 97768 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 4

Seat 6: ogredani ( $4328 )

Seat 7: bogeyman999 ( $5553 )

Seat 10: monkeyboy66 ( $2987 )

Seat 1: SloPlynSeto ( $7132 )

 

Trny:24591848 Level:6

Blinds(300/600)

 

** Dealing down cards **

 

Dealt to ogredani [ Ac 6s ]

ogredani raises [1200].

bogeyman999 calls [1200].

 

---

En syn från fi och jag sätter honom på händerna {88+,AT+,KQ}.

Nej, han hade inte re-raisat all in med AK eller dylikt eftersom denna kille älskar att spela brädan.

---

 

monkeyboy66 folds.

SloPlynSeto folds.

 

** Dealing Flop ** [ Ah, Qh, Td ]

Pott: 3300

 

 

Så nu är frågan vad man ska göra.

 

All in

Sitter han på ett A är jag kokt. Jag blir bara synad med händer som slår mig här. Jag har egentligen ingen möjlighet att representera en starkare hand än jag har eftersom jag bara har ett pottbet kvar att visa styrka med, och Fi i det här fallet är usel på att läsa andra så han funderar nog inte ens på vad jag har utan han synar med en bra träff helt enkelt.

 

Bet

Det är svårt att betta utan att bli potcommitted. Ett minibet hade blivit synat av alla hans tänkbara händer. Han hade då kollat om jag hade checkat turn så att han kan betta hem potten där. Och visst hade jag blivit tvungen att check-folda turn.

 

Check-All in

Om jag checkar så bettar han förmodligen halvpott som vanligt och om jag ställer så kan jag enbart få honom att lägga en stenkall bluff. Han hade ju synat utan att blinka med KQ t.ex.

 

Check-syn för att ställa på turn

Känns lönlöst egentligen. Jag har dålig fold equity och förmodligen har han pottodds att syna även om han har en sämre hand. Känns som att jag bör bestämma mig redan på flop om jag har bäst hand eller inte. Jag har inte råd att ta fram mer information eller göra moves på flera gator.

 

Check-fold

Ja, frågan är om man ska släppa esset vid en syn preflop av fi i det här läget? Jag har dålig position och man vill inte chansa på bubblan med TPBK kanske.

 

 

 

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ställt eller foldat preflåpp, ser ingen anledning att miniräjsa på bubblan mot en storstack som gärna tar en flåpp. Troligen hade jag foldat.

 

Om jag hade sett en flåpp så hade jag ställt där.

 

Hur kommer det sig att du inte sätter honom på en vidare HD än så, med en sådan VPIP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja dom är ju donks men shortstacken tror jag synar en push(om ingen synat före) med 55+ A7+ KJs+ KJo. Jag har ju ingen read på honom alls men detta kan man väl räkna med som en HD av en shortstackad donk. Dom andra hoppas jag synar med 77+ AJo+ ATs+ KQs+ KQo+. Det är alltid svårt att bedöma vilken HD dom synar med men detta stämmer väl ganska okej skulle jag tro. Fast jag blir förmodligen för influerad av min syndistrubution. SNGPT räknar ju inte in att synHDn blir mkt mindre om det kommer en syn före så man kan inte knappa in och lita blint på SNGPT. SNGPT är bra i vissa lägen men är enligt mig ganska överskattat verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja dom är ju donks men shortstacken tror jag synar en push(om ingen synat före) med 55+ A7+ KJs+ KJo. Jag har ju ingen read på honom alls men detta kan man väl räkna med som en HD av en shortstackad donk. Dom andra hoppas jag synar med 77+ AJo+ ATs+ KQs+ KQo+. Det är alltid svårt att bedöma vilken HD dom synar med men detta stämmer väl ganska okej skulle jag tro. Fast jag blir förmodligen för influerad av min syndistrubution.

 

Jag hade nog satt dem på något liknande, men det beror ju helt och hållet på motståndet, hade varit intressant att höra vad ogredani säger om deras syn-HD. Iaf, mot den HD'n är det $EV- att ställa. Även utan någon $EV-uträkning här så ogillar jag att ställa från UTG med ett svagt ess, rakt in i två storstackar, när lillstacken är på väg att dö ut.

 

SNGPT räknar ju inte in att synHDn blir mkt mindre om det kommer en syn före så man kan inte knappa in och lita blint på SNGPT. SNGPT är bra i vissa lägen men är enligt mig ganska överskattat verktyg.

 

Nej, SNGPT är ju knappast Gud, men om du får mer än en syn i en sådan här situation så lär ju ditt $EV knappast öka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ca 7bb i stacken så är det väl som så att keramiken skall in pre-flop om handen skall spelas.

 

Din minihöjning gör att BB kan sitta på vad som helst, han hade bara 600 att syna. Nu när du endå träffat skulle jag nog köra en check-raise (all-in) eller tryckt in smeten direkt och hållt tummarna.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ställt eller foldat preflåpp, ser ingen anledning att miniräjsa på bubblan mot en storstack som gärna tar en flåpp. Troligen hade jag foldat.

 

Om jag hade sett en flåpp så hade jag ställt där.

 

Hur kommer det sig att du inte sätter honom på en vidare HD än så, med en sådan VPIP?

 

du gillar verkligen att försvenska va? räjsa, flåpp osv... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check-fold

är nog det rätta...

 

Kan verkligen check/fold vara rätt? Vi leder ju mot 40% av motståndarens HD även om den är så smal som Ogredani skriver (AT+, 88+, KQ). Dessutom är ju potten redan lika stor som vår kvarvarande stack.

 

Jag håller annars med om att push/fold pre-flop är bäst; då undviker man den här knepiga situationen helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

push. han sitter ju på bb å synar en miniraise

Nä, han sitter på knappen.

 

Hur kommer det sig att du inte sätter honom på en vidare HD än så, med en sådan VPIP?

Han hade tajtat upp sig under den här blindperioden. Vet inte om det beror på en serie urkassa kort eller om han faktiskt då blev tajtare, så jag antog det senare för säkerhets skull.

 

frågan är dock då varför du raisar preflop... nu när du väl träffar ett A borde du kanske egentligen ställa... och inte folda vid en träff...

Vill ju först och främst få fold, eftersom jag vet att BB är redigt tajt och skulle folda i det läget även om han skulle ha pottodds med en medelbra hand. Och jag hade ju gillat en träff med A om inte floppen var så farlig som den är här. Bara broadway-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trycka före floppen.

 

checka-folda här. du slår ju i princip ingenting.

 

alt om han kan lägga en hand så ställ.

 

Slår ingenting? Han slår ju i princip allt utom ett bättre ess.

 

Jag fattar inte vad ni menar med att floppen är så farlig. Utom QT och KJ så leder han ju mot alla händer han inte var dominerad av från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trycka före floppen.

 

checka-folda här. du slår ju i princip ingenting.

 

alt om han kan lägga en hand så ställ.

 

Slår ingenting? Han slår ju i princip allt utom ett bättre ess.

 

Jag fattar inte vad ni menar med att floppen är så farlig. Utom QT och KJ så leder han ju mot alla händer han inte var dominerad av från början.

 

Problemet är ju att om vi pushar på floppen så blir vi bara synade av de händer som slår oss, resten lägger motståndaren. Eftersom det bara är typ 40% av hans HD som vi leder mot blir detta -$EV.

 

Ska vi extrahera något värde ur situationen ska vi checka och låta motståndaren betta händer som vi slår och som han skulle lägga vid en push. Men om HDn är {88+,AT+,KQ} finns det inte många händer han skulle betta heller, så i detta fallet är jag nog vid närmare eftertanke inte jättelångt ifrån alternativet check/fold.

 

Hade jag själv spelat handen hade jag nog inte kunnat snäva ner HDn så härpass tight, utan check/raisat all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...