Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar vad man ska försöka sattsa på för kort och vilka man bord undvika.

Ska man undvika höga kort med låg kicker. om man kör med höga kort å en lägre kicker, vad räknars som låg kicker under vilken siffra. vad skulle ni rekomendera eller varan för till en som bara har spelat potlimit och nl å står å stampar på samma rulle hela tiden.

Fins det någon bra sida där man lätt kan få ut odsen på olika händer?

* RP - QoS *

Postad
Jag undrar vad man ska försöka sattsa på för kort och vilka man bord undvika.

Rätt obesvarbar fråga, höga kort är bra typ.

Ska man undvika höga kort med låg kicker. om man kör med höga kort å en lägre kicker, vad räknars som låg kicker under vilken siffra.

Beror på vilka kickers dina motståndare brukar spela, J kan vara hög eller låg kicker beroende på vem du kör mot.

Postad

tack för snabba svar

det jag menar med vilka kort man ska sattsa på är att ska man spela lite lägre connectet kort och ska man sattsa på kort som har samma färg eller ska man som sagt i många andra inlägg ha diciplin å vänta på de bra händerna. Vilken nivå bör man lägga sig för att möta spelare som inte är så himla lösa. sitter på 5/10 på pacific å där slänger jäpparna dollars om dig å callar allt när de har chans att få in 2 par eller högre

Postad
det jag menar med vilka kort man ska sattsa på är att ska man spela lite lägre connectet kort och ska man sattsa på kort som har samma färg eller ska man som sagt i många andra inlägg ha diciplin å vänta på de bra händerna.

Och vad man ska göra beror på dina motståndare. Enkelt uttryckt, om de är för lösa spela ett snäpp tightare än dem, är de för tighta spela ett snäpp lösare.

Vilken nivå bör man lägga sig för att möta spelare som inte är så himla lösa. sitter på 5/10 på pacific å där slänger jäpparna dollars om dig å callar allt när de har chans att få in 2 par eller högre

Det tycker jag iofs verkar trevligt, kör på paradise brukar vara tightare cashgames där.

Postad
En sida med odds finns t.ex. här. Sen tror jag inte att det räcker för att spela bra FL :)

Blev lite fundersam när jag surfade in på sidan. Ni får rätta mig om jag har fel nu, men finns det inte 169 möjliga pocket-händer? Det borde väl isåfall ge ~0.6% chans för en viss hand (1/169)? Enligt ovan nämnd sida är istället chansen 0.45% (1/220). Är det dom eller jag som har fel?

Postad
Blev lite fundersam när jag surfade in på sidan. Ni får rätta mig om jag har fel nu, men finns det inte 169 möjliga pocket-händer? Det borde väl isåfall ge ~0.6% chans för en viss hand (1/169)? Enligt ovan nämnd sida är istället chansen 0.45% (1/220). Är det dom eller jag som har fel?

Det finns 169 stycken olika sorters händer och 1326 händer. Inom varje handgrupp finns det sedan olika antal händer.

Exempel: I gruppen AA finns det 6 händer AsAd, AsAh, AsAc, AdAh, AdAc, AhAc. I gruppen A8s finns det 4 händer Ah8h, As8s, Ad8d, Ac8c.

Postad
En sida med odds finns t.ex. här. Sen tror jag inte att det räcker för att spela bra FL :)

Ingen aning hur de (eller du) har räknat, men om jag försöker räkna själv blir det såhär för pocket-par:

Antalet möjliga pockethänder är 52*51 (52 möjligheter för första kortet och 51 möjligheter för det andra)=2652.

För att få ett par finns det fyra möjligheter för det första kortet och tre för det andra, totalt 4*3=12.

Sannolikheten att detta inträffar blir då 12/2652 = 1/221

Hm. Inte samma som 1/220, men det känns rätt. Nu var det ett tag sedan jag nötte matematik i skolbänken, men visst är det såhär det funkar?

Postad

Se där, mina siffror verkar stämma med det Johan säger också.

Att jag har dubbelt så många möjliga händer beror på att AhAs och AsAh ser ut som två händer i min beräkning (och rent matematiskt sett är de det också), men i praktiken blir det hälften så många eftersom ordningen inte har någon betydelse.

Postad

Först får man ju bestämma sig om ordningen ska spela roll hos olika händer, dvs ska As3c != 3cAs Om vi tycker att det är samma hand finns det ju två sätt att skapa den handen.

52*51 delat på 2 blir alltså det totala antalet händer = 1326

Ett enklare sätt är (52 över 2) men den matematiken kanske inte alla känner till.

Ett par så har du ju 4*3 delat på 2 = 6 eller (4 över 2)

EDIT: Jaha där hann man inte :)

Postad

Hur ska man spela låga pra när det är mellan 7-10 runt bordet. åkt på en del förluster när man sitter på 66 å spelar tufft för att få andra med höga kort å låg kicker att folda. Hade en elak river mot mig hela dagen i förr går som de drog in sitt par på.

Postad
Hur ska man spela låga pra när det är mellan 7-10 runt bordet. åkt på en del förluster när man sitter på 66 å spelar tufft för att få andra med höga kort å låg kicker att folda. Hade en elak river mot mig hela dagen i förr går som de drog in sitt par på.

Jag lägger mig direkt med låga par om jag missar trisset på floppen. På de låga nivåer jag spelar (0.10/0.20) finns det alltid någon som stannar kvar till rivern ändå.