Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Spelat ganska länge på låga nivåer, och eftersom jag försöker cleara en bonus på Interpoker så kör jag på deras lägsta NL-nivå. Orkar inte riktigt med FL längre. Spelat en del 0.5/1 NL innan men inte alltför mycket. Känner mig dock mer koncentrerad på mitt spel än tidigare och har haft en hel del bra resultat på sistone.

Bordsstämning

Väldigt tight och passivt spel. Inga pot bets här inte. Ser ofta folk betta £6 in i en £40-pott. Dock så är de blinda väldigt syningsbenägna även om det är en relativt stor bet framför.

Spelet

Table: Stowe

Normal Table No Limit £0.50/£1

Seat 1: Tamdam (£100.50 in chips)

Seat 2: Chris2411

Seat 3: Robbridge

Seat 4: Akabmf

Seat 5: croesus (£159.50 in chips)

Seat 6: Nuthought

Seat 7: OneEye

Seat 8: missfancy

Seat 9: kasperi

Seat 10: Bertdunk

Tamdam was dealt: [ 8 :club:, 8 :diamond: ]

OpeningBetRound

Akabmf: posts small blind £0.50

croesus: posts big blind £1

Nuthought: folds

OneEye: folds

missfancy: folds

kasperi: folds

Bertdunk: folds

Tamdam: raises to £4

Får jag inte potten redan här så har jag ett bra utgångsläge med mitt färdiga par. Favorit mot alla höga kort, men skulle jag få en re-raise blir det nog defensiven som gäller.

Chris2411: folds

Robbridge: folds

Akabmf: folds

croesus: calls £3

Flop

Dealing Flop: [ 2 :diamond: , 6 :heart: , 7 :club: ]

(Pot = £8.5)

croesus: bets £1

Tamdam: raises to £10

croesus: calls £9

Vad är detta för en mesbet? Antingen så har han ett par och vill få mig att hamna på defensiven eller så har han två överkort, samt sätter mig på två överkort, och vill få mig att tro att han leder. No way säger jag. Jag har bästa handen helt enkelt. Omslag solklart tycker jag.

Han synar mig och jag blir väldigt förvånad. Sätter honom starkt på att han har parat med bordet. Alltså leder jag.

Turn

Dealing Turn: [ 7 :spade: ]

(Pot = £28.5)

croesus: checks

Tamdam: checks

Här kom kortet jag absolut inte ville se. Som tur är har jag position på honom. Han checkar och jag funderar på en bet, men är rädd för ett omslag så jag checkar också i hopp om mer info på river.

River

Dealing River: [ Q :club: ]

(Pot = £28.5)

croesus: checks

Tamdam: bets £15

croesus: calls £15

Ganska farligt kort, men med tanke på att jag satte honom på ett par på flop så gör det nog ingen skillnad. Däremot är det sjuorna jag är rädd för. Fi checkar och då har jag bestämt mig. Han har förmodligen sexan. Tror inte att han skulle checka på rivern för att kunna check-raisa mig, Trycker in £15 vilket känns lagom. Inte för lite och inte för mycket om han nu faktiskt skulle check-raisa mig.

Showdown

Tamdam: shows [ 8 :club: , 8 :diamond: ] (Two Pairs, Eights and Sevens, Queen high)

croesus: mucks hand

Result

Tamdam collected £55.75

Avslutning

Kändes faktiskt som om jag hade bra koll på handen så här i efterhand. Det är dock två saker jag är lite osäker kring. Borde jag verkligen bettat £4 innan floppen? Är min £15-bet på river bra, borde jag har bettat mer eller rent av checkat?

Tack på förhand!

Gustaf

Postad

*Gahh! Stora ursäkter till parre, jag skulle svara på hans inlägg med en quote, och som moderator så har man ändraknappen bredvid på allas poster. Istället för att quota så ändrade jag det han skrivit - JH*

Satan också. Bäst blir det väl om parre skriver om sin fina post igen. Så länge får ni nöja er med min ytterst bristfälliga sammanfattning.

parre: Bra valuebet om din read stämmer, vilket den gjorde.

JH: Bara för att motståndaren har den handen man trodde att han hade, betyder det inte att ens read var rätt. Jämför någon som säger att nästa kast med tärningen kommer ge en sexa, bara för att sexan kommer betyder det inte att han hade rätt i sina antaganden.

Sorry parre.

Postad
Vad är detta för en mesbet? Antingen så har han ett par och vill få mig att hamna på defensiven eller så har han två överkort, samt sätter mig på två överkort, och vill få mig att tro att han leder. No way säger jag. Jag har bästa handen helt enkelt. Omslag solklart tycker jag.

Han synar mig och jag blir väldigt förvånad. Sätter honom starkt på att han har parat med bordet. Alltså leder jag.

Varför skulle han inte kunna ha 76, 22, 77 eller 99+? Du kan inte bara gå och utesluta händer helt och hållet så där utan att ha en rejäl bas att stå på. Informationen du anger här är definitivt inte tillräcklig för att utesluta en hel rad med händer som slår dig. Jag tror fortfarande att du oftast är bäst efter synen, men det är ju antagligen inte så ofta som 90%.

Här kom kortet jag absolut inte ville se. Som tur är har jag position på honom. Han checkar och jag funderar på en bet, men är rädd för ett omslag så jag checkar också i hopp om mer info på river.

Problemet här är att din check minskar informationen du får av hans bet på rivern, eftersom den ökar sannolikheten att han då bluffar eller betar en svag hand. Om du haft en hand med många outs mot triss hade det nästan säkert varit rätt att checka, eftersom du då skulle kunna bli tvungen att ge upp en rejäl bit av potten mot en checkraise.

Jag lutar åt en bet här och check på rivern, om han höjer så dumpar du snabbt som ögat. Orsaken att jag vill beta är att 99 ändå är någorlunda sårbart och det nog är bäst att inte ge gratiskort. Kan iofs också vara rätt att checka om du inte tror att han är i handen med händer som 54, 98, T9 eller AQ.

Om jag betar här blir det i vart fall inte ett fullt pottbet.

En faktor som talar emot att beta är att det inte finns särskilt många draghänder till att börja med, och de som finns har oftast inte mer än 3 överkortsouts mot dig. Med färgdrag ute så hade jag definitivt betat turn också.

Ganska farligt kort, men med tanke på att jag satte honom på ett par på flop så gör det nog ingen skillnad. Däremot är det sjuorna jag är rädd för. Fi checkar och då har jag bestämt mig. Han har förmodligen sexan. Tror inte att han skulle checka på rivern för att kunna check-raisa mig, Trycker in £15 vilket känns lagom. Inte för lite och inte för mycket om han nu faktiskt skulle check-raisa mig.

Har du några skäl till att bestämma dig för att han har sexan? Jag har många gånger bestämt mig för att moståndaren har QQ när jag har KK, tyvärr så är min viljestyrka nog lite otillräcklig eftersom det visar sig att fanskapet ungefär lika ofta har AA.

Tror du att han synar med sexan känns det ändå rätt att beta här så länge din motståndare kan väntas syna med sexor. Eftersom du checkade turnen så bör ju det öka sannolikheten att få syn en del.

Kändes faktiskt som om jag hade bra koll på handen så här i efterhand. Det är dock två saker jag är lite osäker kring. Borde jag verkligen bettat £4 innan floppen? Är min £15-bet på river bra, borde jag har bettat mer eller rent av checkat?

€4 innan floppen är helt ok, kunde betat lite mer eller lite mindre. Angåede riverbetet så tycker jag inte att du kan göra det större om motståndarna är rädda för stora bet.

Postad

Ingen fara Johan.

Minns inte riktigt min post, men skrev väl något att man i NL måste våga lita på sina reads och valuebeta marginella händer i rätt lägen.

Nu hade du rätt, men samtidigt öppnar du upp för en stor riverbluff, men eftersom du skrev att motståndarna var passiva så är det nog inte så stor risk för det. Får du omslag är det bara att folda...

Skrev också att det är en måste-raise preflop på ett tight och passivt bord - oftast köper du ju potten rakt av på floppen oavsett vad du har för kort.

Hmm, ja, det var ungefär det jag skrev. Tror jag.

Postad

Jag lutar åt en bet här och check på rivern, om han höjer så dumpar du snabbt som ögat.

Detta var angående när andra 7:an kom på turn.

Jag skulle väldigt ofta check-raisa när andra sjuan kommer här än vad jag har. Om man ska folda mot det beror ju på vilken benägenhet motståndaren har av att bluffa men jag kan med garanti säga att mina bluffar i dessa lägen har gett mig betydligt mer än vad de kostat.