Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ingen speciell read på fi, men preflop spelet tyder ju i alla fall på att han inte sitter med QQ-AA. Är det troligt att han limpar KQ-AQ i den positionen, eller kan han ha hittat ett sett/två par? Det känns som att han sitter på färgdraget. Är det +EV att syna här? Synar man är man ju en tomte och foldar man så är man vek.

** Game ID 512003172 starting - 2006-06-01 22:47:10

** College Lane [Hold 'em] (0.25|0.50 No Limit - Cash Game) Real Money

- quezacoatl sitting in seat 1 with $50.00

- frudrusse sitting in seat 2 with $49.93

- stub62 sitting in seat 3 with $60.17

- freombe1 sitting in seat 4 with $41.60

- Auray sitting in seat 5 with $73.27

- Svensken sitting in seat 6 with $41.00

- theswift sitting in seat 7 with $10.37 [Dealer]

- svindlarn05 sitting in seat 8 with $51.15

- ZandraM sitting in seat 9 with $10.17

- DaringDave sitting in seat 10 with $16.72

svindlarn05 posted the small blind - $0.25

ZandraM posted the big blind - $0.50

** Dealing card to svindlarn05: Jack of Hearts, Jack of Spades

DaringDave called - $0.50

quezacoatl folded

frudrusse folded

stub62 folded

freombe1 called - $0.50

Auray folded

Svensken folded

theswift called - $0.50

svindlarn05 raised - $2.00

ZandraM folded

DaringDave folded

freombe1 called - $2.00

theswift called - $2.00

** Dealing the flop: 6 of Hearts, 5 of Hearts, Queen of Spades

svindlarn05 bet - $4.50

freombe1 went all-in - $39.60

Postad

JJ utan att träffa set på floppen och med färgdrag och ett överkort hade jag lagt direkt. (Personligen är JJ den hand som jag förlorat absolut mest pengar med. Så jag spelar JJ mycket försiktigt numera)

Du har bettat och visat att du har en bra hand.

Jag tolkar hans All in som att han träffat bra men är rädd för färgen.

Träffat set med låga par, kanske två par... Eller är det så att han har ett par som inte träffat? Att gå All In med "bara" färgdrag från sen position är för avancerat spel för mig att begripa. Men visst kan det vara så, och då ligger du något före.

Att vara "vek" är inte alltid dåligt. Nästa gång har du nötterna, och någon vill knäcka en "vek" spelare som du :)

Postad

Håller med ovan. När man sitter i blindsen och många limpat, då har man redan fått betalt för de händer man tänkt höja med. Brukar dunka i med 6bb ibland mer, det ska kosta att dra ut mig med position.

Det är vekt att folda JJ direkt utan att fajtas lite. Du betade ju och fick en allin mot dig, solklar fold utan reads.

Många pratar negativt om veka spelare. Faktum är att när jag spelat ett spel som många tycker är Weak/tight har jag tjänat mest pengar. Oftast när man blir reraisad vid fr, har man faktiskt en bättre hand emot sig än ett par.

Postad
Håller med ovan. När man sitter i blindsen och många limpat, då har man redan fått betalt för de händer man tänkt höja med. Brukar dunka i med 6bb ibland mer, det ska kosta att dra ut mig med position.

Det är vekt att folda JJ direkt utan att fajtas lite. Du betade ju och fick en allin mot dig, solklar fold utan reads.

Många pratar negativt om veka spelare. Faktum är att när jag spelat ett spel som många tycker är Weak/tight har jag tjänat mest pengar. Oftast när man blir reraisad vid fr, har man faktiskt en bättre hand emot sig än ett par.

Weak/tight känns som ett nytt "inne-uttryck". För mig betyder det inte, som du verkar antyda, att man kan göra laydowns. Det betyder väl snarare att man inte är speciellt aggressiv och hellre spelar ett check-call-baserat spel.

Postad

Weak/tight känns som ett nytt "inne-uttryck". För mig betyder det inte, som du verkar antyda, att man kan göra laydowns. Det betyder väl snarare att man inte är speciellt aggressiv och hellre spelar ett check-call-baserat spel.

Vad weak/tight innebär är väl lite svårt att säga. En del tycker det är weak/tight att folda ibland innan floppen.

Min definition på en svag spelare:

Helt enkelt en spelare som inte behärskar spelet. Han är antingen för aggressiv eller för passiv. Han kan inte läsa sina motståndare. Han bluffar vid fel tillfällen mm.

Jag tycker det är svagt att check folda JJ bara för att en dam kommer på floppen. Nu betade Hero och fick en allin i ansiktet. Hero har testat potten, vilket jag tycker är helt rätt. Utan reads bör han dock lägga JJ där.

Postad

Jonklar: Vilka "reads" tycker du behövs för att syna ? Jag tycker att det i princip alltid är rätt att folda här. Undantaget är väl om motståndaren är tillräckligt dum för att ställa med any draw/any pair eller liknande. Men det är ju i princip ingen read utan handlar om att man möter en idiot.

Allt snack om att vara "vek" hit och dit ska man inte ta på allvar. Oftast kommer det från folk som har en okej hand och vill ha en anledning att stoppa in pengarna och se vad som händer.

Postad

Måste hålla med ovanstående inlägg.

Man ska inte vara så vek att man lägger sig för minsta aggression. Man ska spela aggresivt.

Men att lägga markerna mitt på bordet med en hand som säkerligen är slagen även om den förbättras, och med enorma chanser för en semibluff att gå hem är inte aggressivt. Bara dumt.

PF hade jag nog däremot kunnat tänka mig att lägga in mer.

Postad
Jonklar: Vilka "reads" tycker du behövs för att syna ? Jag tycker att det i princip alltid är rätt att folda här. Undantaget är väl om motståndaren är tillräckligt dum för att ställa med any draw/any pair eller liknande. Men det är ju i princip ingen read utan handlar om att man möter en idiot.

Allt snack om att vara "vek" hit och dit ska man inte ta på allvar. Oftast kommer det från folk som har en okej hand och vill ha en anledning att stoppa in pengarna och se vad som händer.

Hur avgör du att det är en idiot du möter, utan att "läsa" honom?

Postad

Jovisst, klart att det är det. Men av ditt inlägg att döma lät det som att det handlade om att man fått koll på hyfsat invecklade bettingmönster och liknande. Antagligen beror det bara på att jag läser in mer i ordet "read" än vad du gör.