Gå till innehåll

NLT - 2 händer, spelade jag galet?

Recommended Posts

Postad

Lirade med kompisarna. Här är två händer där jag spelade bort hela mina stack vid båda tillfällena:

Blinds: 0.25-0.50 (SKRATTA INTE! :lol: vi är fattiga gymnasiestudenter!)

4 spelare.

Hand 1:

Stackdjup: 60-70 kr var.

Får AJo i SB.

UTG miniraisartill 1 kr.

UTG+1 synar.

Jag re-raisar till 4 kr.

Båda synar.

Flop: J 9 3 rainbow (pott: 12.50)

Jag satsar 10.

UTG synar. UTG+1 lägger sig.

Jag satte honom på KQ, alltså överkort + stegdrag.

Turn: blank (pott: 32.50)

Jag satsar 20. UTG synar igen.

River: blank igen. (pott: 72.50)

Jag satsar mina resterande 20 kr.

Efter nån minuts tänketid synar han. Han visar QQ och jag är slagen.

Vad skulle ni gjort annorlunda? Överspelade väl TPTK en aning men det kändes som om jag hade en hyffsat read på honom. På rivern anade jag att jag var slagen men jag körde på ändå.

Min re-raise pre-flop ur position var väl ingen höjdare eller?

Hand 2:

Stackdjup: Jag ca 50 kr. Fi: mer än 100 iallafall... minns inte exakt.

Får JJ i UTG+1

UTG lägger sig.

Jag höjer till 2 kr.

Knappen synar.

SB+BB folds.

Flop: T 8 3 rainbow (pott: 4.75

Jag satsar 5.

Fi höjer till 10.

Jag sätter honom på AT och efter lite tanke går jag all-in för mina sista 45 spänn. Han tänker lite men synar till slut. Han visar 33 och tar hem potten med sin triss.

Här känns de inte som det är mycket jag kan göra... dessa dolda trissar är ju näst intill omöjliga att se.

Inte min kväll helt enkelt... lyckades vinna tillbaka 30 spänn innan kvällen var slut iallafall.

* RP - QoS *

Postad

Vi skrattar inte åt nivåerna ni spela på men var hittar ni 0.25 kr? :lol:.

Man ska generellt spela så att man känner man kan förlora pengarna men det ska ändå kännas lite. Dessutom, spelar man med kompisarna ska man ju hellre spela för att träna men framförallt ha en trevlig stund än att spela för att vinna pengar av varandra. Därför tycker jag man ska spela lågt när man spelar med ens vänner. Det borde inte vara ett tips utan nästan ett krav.

Hand 1. Inte mycket att snacka om. Eventuellt tycker jag inte du ska höja pre-flop mot en miniraiser i UTG med en relativt svag AJ som du påpekar. Beror som sagt på vilken read du har på killen. Hade jag inte haft någon read hade jag förmodligen spelat som du efter flop.

Hand 2. Svårt att säga. Beror på vilken stack du hade när du gick all in. När han raisar dig min på flop är det bra om du har en read på killen vad han raisar med. Bluffar han aldrig så kan man nästan kasta JJ men jag hade nog tappat hela stacken där också om du inte hade så mycket kvar i den...

Postad

Vi brukar egentligen spela med blinds på 1 och 2 kr men på den senaste tiden har det alltid varit några med lite pengar så vi har varit 'tvungna' att sänka dem lite. När vi ska casha ut sen avrundar vi givetvis för det är som du säger; ganska svårt att hitta 25-öringar. :lol:

La till stackdjup i hand 2.

Postad
Blinds: 0.25-0.50 (SKRATTA INTE! :lol: vi är fattiga gymnasiestudenter!)

Tja, jag har spelat no-limit hold'em för Mariannekarameller.

Hand 1: Ok att höja preflopp om du tror att dina motståndare kan tänkas lägga sig rätt av relativt ofta, eller om de kommer spela händer som A8/A9 och ge dig betalt när båda träffar esset.

Floppen är ju bra för dig eftersom det är väldigt troligt att du har bäst hand om ingen slöspelat. Är helt ok att beta här, men när du får syn ska du tänka efter jäkligt noga vad din motståndare kan tänkas ha, det finns inte särskilt många händer som dina motståndare ska syna med som han också höjde och synade med preflopp.

Två frågor:

Hur aggressiv hade du varit med AQ/AK, TT eller AA i den här situationen?

Och hur allmänt trixig är UTG?

Oavsett så kan du inte sätta honom på KQ, utan du måste sätta honom på en rad olika händer. Kan han ha KQ här, så måste QT också vara en möjlighet, precis som 99, 33 eller JJ, du kan inte heller utesluta QQ-AA (däremot minskar sannolikheten för dem om han är en rättfram spelare). Andra möjligheter är förstås också KJ-QJ och då är du i smöret. Poängen är att KQ kanske är den troligaste av alla händer han kan tänkas ha, men utgör ändå bara en bråkdel.

När man sätter någon på en hand så gör man det genom att gradvis eliminera (egentligen drastiskt sänka sannolikheten) för händer, och ibland öka sannolikheten för en viss sorts hand när motståndaren går in i ett typiskt betmönster (exempelvis check-raise är för många spelare aldrig en bluff). Vid varje steg så måste du ha logiska skäl till varför en hand är mer eller mindre trolig än en annan.

Ytterligare en viktig detalj att ha i åtanke är att komma ihåg hur vanliga händerna är rent kombinatoriskt, alltså hur många tvåkortskombinationer som gör en viss hand. Här finns det ju 4*4 sätt att ha KQ (12 sätt att ha KQo samt 4 sätt att ha KQs), och när man gör de här beräkningarna kan man ta hänsyn till alla kort man sett. Preflopp så var JJ och QQ ungefär lika troliga för en motståndare, nu finns det enbart en tvåkortskombination som ger JJ och 6 som ger QQ, alltså är QQ ungefär 6 gånger troligare för en motståndare så länge betmönstret inte säger annat.

Ok, på turn så är det dags att inse att motståndaren har någonting. Det är en hand som han ska kunna ha höjt preflopp med och sedan bara synat med, samt sedan synat ett rejält bet med igen på floppen. Alla händer som han kan spela så är en möjlighet här. Grovt sätt (det stämmer egentligen inte) så kan man säga att om du slår fler än hälften av händerna han synar med så är det bra att beta här. Vad han synar med här är upp till dig att bedömma, det varierar väldigt mycket från motståndare till motståndare, dock finns det en reell chans att du är slagen här.

På rivern så är det ju dags att inse att du inte kommer få syn av någon draghand, så plötsligt minskar de möjliga händerna han kan ha en hel del. Här finns det två viktiga frågor:

Vilka händer kommer han syna med?

Vilka händer kommer han beta med?

Du vill ha in dina pengar mot största möjliga antalet händer här om du inte tror att du kan få loss bättre händer än din (vilket du inte kan) då vill du spela mot minsta möjligha antalet händer. Eftersom din motståndare verkar väldigt passivt känns det troligt att han inte kommer bluffa så ofta om du checkar, men antagligen kommer du känna dig tvungen att syna ändå om han inte är väldigt förutsägbar.