Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är i den gällande åldersgruppen, studerar och lyfter CSN-bidrag under sommaruppehållet genom att bl.a. läsa en kurs i högskoleförberedande matematik för ekonomer med examination på nätet. Detta trots att jag dels läst ganska många mattepoäng på Chalmers och dels skulle klara sommaren utan problem på pokerinkomsterna. Det kan säkert ses som mygel och sticka i ögonen på vissa, men så länge möjligheten finns och jag anser det vara värt besväret och har rätt till det så kommer jag inkassa dessa pengar.

• Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad
Jag har inte sagt något som bör tolkas på det sättet. Om du tror det så får du gärna citera det..

Jag uppfattade det så och jag citerade det då.

(men jag kan ju ha uppfattat dig fel förstås)

Jag *gör* det som känns moraliskt rätt. Appropå tacksamhetsskuld så är ju större delen av de människor jag bör känna en sådan till (dvs de som genererat det enorma överflöd jag dragit nytta av) tämeligen döda. I vart fall så är det knappast till dem som mina skattepengar går.

Om du ville säga att du inte känner någon tacksamhetsskuld till någon för att den har dött så tycker jag det är ännu mer kallsinnigt.

Sen skulle väl jag även se det som möjligt att känna tacksamhetsskuld till landet trots att det är lotto att bli född här och att landet kunde ha skötts bättre. (och vi har nog inget enormt överflöd längre.)

Postad
Snart 34, studerande.

Borde plugga mer och inte spela så mycket poker. :oops:

Jag är 23 och revisor men mitt pokerspel hade mått bättre om jag varit arbetslös.
OT: Revisor vid 23? Jag tvivlar...?

Sorry för OT men jag får väl förtydliga då frågan dök upp. Jobbar på en revisionsbyrå som revisor (och fyller 24 i år). Är inte godkänd revisor(krävs bl.a. att man jobbat i minst 3 år), är inte auktoriserad revisor (krävs bl.a. att man jobbat i minst fem år). Dock står det revisor på mitt visitkort och jag har haft klienter som kommit för att träffa revisorn och träffat mig. Skulle tro att någon som är godkänd eller auktoriserad skulle skriva det och inte bara revisor. (Sen bör jag väl tillägga att min "titel" på byrån är assistent.)

Vidare gillar jag paranteser och hade varit mer utvilad om jag varit arbetslös.

Postad
Sorry för OT men jag får väl förtydliga då frågan dök upp. Jobbar på en revisionsbyrå som revisor (och fyller 24 i år). Är inte godkänd revisor(krävs bl.a. att man jobbat i minst 3 år), är inte auktoriserad revisor (krävs bl.a. att man jobbat i minst fem år). Dock står det revisor på mitt visitkort och jag har haft klienter som kommit för att träffa revisorn och träffat mig. Skulle tro att någon som är godkänd eller auktoriserad skulle skriva det och inte bara revisor. (Sen bör jag väl tillägga att min "titel" på byrån är assistent.).

Jahaaaaa.... men da ar du ju revisor! :lol:

Postad
du skattar alla dina vinster gjort? varför spelar du ej på skattefri sajt?

Moms, ickegamblinginkomster, och lite annat smått och gott.

Men vaffan det gör ju alla "vanliga" arbetare med, men betalar du ingen inkomstskatt?

Postad
Jobbar man som pokerspelare ska man väl fan inte ha a-kassa, då har man ju ett jobb...

Vem är det som försörjer sig på poker och har a-kassa?

Antagligen en hel del glidare i dagens sverige... Lär finnas exempel här på forumet också.

Postad
Jobbar man som pokerspelare ska man väl fan inte ha a-kassa, då har man ju ett jobb...

Vem är det som försörjer sig på poker och har a-kassa?

Antagligen en hel del glidare i dagens sverige... Lär finnas exempel här på forumet också.

Tror säkert det finns sådana glidare, men jag förstår inte poängen med att kommentera det i den här tråden, eftersom det inte har nämnts... Kändes bara som att postaren hade missuppfattat vad artikeln handlade om.

Postad

Tror säkert det finns sådana glidare, men jag förstår inte poängen med att kommentera det i den här tråden, eftersom det inte har nämnts... Kändes bara som att postaren hade missuppfattat vad artikeln handlade om.

Som vanligt har du ingen aaning om vad jag menar, men det ger ju inte mycket att kommentera det i tråden. Min åsikt är att man inte skall ha a-kassa om man sitter o tuggar poker på nätet o lever på det o anser sig vara pokerproffs. DN-artikeln berör inte ämnet så se det hela som en liten spin-off till artikeln, lycka till Myssion med Plantskolan, imponerande så faar.

Postad

Jag tolkade ditt "väl fan" som att artikeln handlade om att människor som försörjde sig på poker tog ut a-kassa samtidigt, eller att folk som kommenterat artikeln tyckte att det var ok att göra så.

Det tycker inte jag. Det tycker nog inte många här. Att ha poker som sidoinkomst samtidigt som man har a-kassa och söker jobb är däremot en helt annan femma, men jag är osäker på vilka människor det är du pratar om.

Som vanligt har du ingen aaning om vad jag menar

Det är lite knepigt att förstå vad du menar för du förklarar aldrig särskilt ingående, utan bidrar mest med lösryckta påståenden utan något sammanhang, förklaring eller grund.

Kallar man sig pokerproffs ljuger man oftast...

Vilka "proffs" är det du talar om så ofta, i sådana här sammanhang och vid borden? Har du en massa kompisar som är "proffs", eller är det bara dåliga erfarenheter av dryga amerikanare som bluffar en massa och tycker att de är häftiga och kallar sig för proffs?

lycka till Myssion med Plantskolan, imponerande så faar.

Tack! :) Lycka till själv med skinnandet av LAG-fiskarna. ;)

Postad

Det tycker inte jag. Det tycker nog inte många här. Att ha poker som sidoinkomst samtidigt som man har a-kassa och söker jobb är däremot en helt annan femma, men jag är osäker på vilka människor det är du pratar om.

Söker man jobb tycker jag att man ska lägga ner lika mycket tid på det som ett vanligt jobb (Om möjligt av AMS).

(Sedan är upplägget på AMS inte det bästa, men det är inget jag kan ändra på)

Om man sitter och spelar poker kanske 5 timmar per dag och söker jobb (på AMS, hemma eller på intervjuer - whatever) så ger man inte sitt allt men får ändå ut hela A-kassan. Även om man har uppnått t.ex. AMS kvot på (påhittat) 15 jobb i veckan så ger man ändå inte sitt allt om man har tid över.

Antagligen är man på AMS för att söka jobb och får A-kassa eller så spelar man poker och söker jobb halvhjärtat (inget fel med det. Man kanske vill spela lite Poker men se möjligheterna för ett jobb) och får ingen A-kassa.

Dock så ska man självklart ha en fritid. Jag menar inte att man ska söka jobb i 3 månader i sträck tills man har fått ett jobb och ingenting utom det, utan att man ska lägga ner tid och energi om man ska få A-kassa. Inte sitta hemma vid sin Dumburk (när man egentligen ska söka jobb) och klicka med Rövpillarfingret på musen, söka 2 jobb i veckan och få sin A-kassa insatt på kontot.

MVH

//KF

EDIT:

- Lycka till på Pokern KF!

- Tack ... Men det går nog åt helvete ...

Postad
22 år och jobbar heltid. Hade gärna haft mer tid till poker, men skulle nog må sämre om jag inte hade en fast lön varje månad.

Men det är väl snart dags att förtidspensionera sig och bara grinda NL100 :twisted:

Håller med dig

Skulle inte ha lägenhet, flickvän eller arbetskamrater om jag valde att spela poker heltid. Sen kommer problemet med arbetsliverfarenhet om det skulle gå dåligt med pokern.

Postad
22 år och jobbar heltid. Hade gärna haft mer tid till poker, men skulle nog må sämre om jag inte hade en fast lön varje månad.

Men det är väl snart dags att förtidspensionera sig och bara grinda NL100 :twisted:

Skulle inte ha lägenhet, flickvän eller arbetskamrater om jag valde att spela poker heltid. Sen kommer problemet med arbetsliverfarenhet om det skulle gå dåligt med pokern.

Lägenhet: Svår att skaffa utan fast inkomst.

Flickvän: Du borde väl kunna sätta upp din Poker som ett arbete. Alltså du bestämmer (någolunda) i förväg när du ska spela Poker alternativt när du ska vara med flickan (Du bestämmer över pokertiden, inte pokertiden över dig)

Arbetskamrater: Svårt det ... Skaffa en Pokerhund och diskutera med?

Arbetslivserfarenhet: Inte bra det heller.

Nu vet inte jag vilken nivå du spelar på eller hur bra det går för dig men du kan ju alltid prova (om du vill, orkar eller har lust helt enkelt) att jobba halvtid samt spela poker halvtid.

På så sätt så får du in en lönecheck varje månad så du kan behålla/köpa lägenhet och skaffa arbetserfarenhet samtidigt som du får prova på poker lite mer. (Du kanske rent av märker att det är tråkigt att sitta och grinda varje dag, who knows?)

Sedan om du kör 50/50 så behåller du även den sociala biten på jobbet som kanske inte finns om du sitter och grindar konstant hemma.

Sedan så borde "time managment" vara lika viktigt som "money managment" när det gäller en pokerspelare. Att man inte låter Pokern ta för mycket tid av det sociala umgänget med ens kompisar och flickvän/pojkvän.

MVH

//KF

Postad

Det är väl oväsenligt vilken form av arbete som ger sidoinkomst ?

Att arbeta och ta emot (full) A-kassa är fel!! Du får givetvis ha en hobby och du får spela poker men om "man" anser att man kan kalla sig pokerspelare som yrke då kan man inte regelbundet inkassera pengar och sen påstå att det skall gå utanför systemet (och skatten?) Jag pratar om nivåer som kan jämföras med lön förstås.

Postad

Det är väl oväsenligt vilken form av arbete som ger sidoinkomst ?

Att arbeta och ta emot (full) A-kassa är fel!! Du får givetvis ha en hobby och du får spela poker men om "man" anser att man kan kalla sig pokerspelare som yrke då kan man inte regelbundet inkassera pengar och sen påstå att det skall gå utanför systemet (och skatten?) Jag pratar om nivåer som kan jämföras med lön förstås.

Jag pratar inte om att ha poker som "arbete" och samtidigt ta ut a-kassa, det trodde jag framgick.

Postad
så om man inte kallar sig "pokerproffs" så är det ok?

Om man inte kallar sig "pokerspelare till yrke" och har det som huvudinkomst.

Dock så tror jag att du förstår vart vi alla vill komma.

MVH

//KF

Postad
så om man inte kallar sig "pokerproffs" så är det ok?

Om man inte kallar sig "pokerspelare till yrke" och har det som huvudinkomst.

Dock så tror jag att du förstår vart vi alla vill komma.

MVH

//KF

tack, det är inte lätt att vara tydlig. hoppas de flesta förstod iallafall.

Jag pratar inte om att ha poker som "arbete" och samtidigt ta ut a-kassa, det trodde jag framgick.

Nja, jag tyckte du blev (som så många andra) lite luddig när du skrev "sidoinkomst". Det är så lätt att skriva om alla rättigheter och fördelar man skall ha men skyldigheter sitter oftast lite längre in...

Sitter man på A-kassa och lägger så mycket tid på poker att man inte tycker man har tid att söka eller ta mer jobb, pga att "sidoinkomsten" tar för mycket tid (och/eller ger för mycket pengar) då bör man tänka om.

Men det är bara min åsikt och jag har nog gjort mig tydlig nog nu så jag skall inte tjata om det mer. ;)

Postad
om företaget inte förväntar sig något av dig då? (och/eller en mycket liten prestation)

Ja, då får man kalla sig Pokerproffs och inkassera A-kassa.

Likväl som jag ska bli en slösurfare och spela Flashspel resten av mitt liv medan jag inkasserar A-kassa för min "prestation".

MVH

//KF

- Slösurfarproffs!

Postad
om företaget inte förväntar sig något av dig då? (och/eller en mycket liten prestation)

eller bli sjukskriven, då behöver man ju inte prestera så mycket...

det jobbiga är att jag tror du bara försöker vara rolig. Du kommer förhoppningsvis till slut att växa upp och börja fundera på hur dina barn skall få en vettig skolgång och om det finns resurser kvar att ta hand om de psykfall och våldsbrottslingar som mer och mer får klara sig själva utan hjälp,vård eller straff..

men vart har pengarna tagit vägen....???

frågan är mera retorisk, så svara bara helst inte med:

"men lilla jag har ju haft så liten påverkan..."

eller "men det är ju inte samma pengar..."

Ja, jag funderar på sånt nuförtiden och jag kan känna mig lite orolig redan.