Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, börjar bli lite sugen på att lära mig lira lite NL hade ju varit kul kunna spela lite större turneringar i utan att behöva åka långt vilket man måste om man vill spela FL.

Undrar om det är någon NL spelare här som är duktig och sugen på att lära sig spela FL. Jag har fått mkt hjälp att lära mig spela FL av två spelare som tillhör Sveriges toppspelare. Därför jag tänker att detta är bästa sättet att även lära sig spela NL.

Min tanke är att utbyta handhistories ge varandra tips och berätta hur man skall tänka i olika situationer för att fortare utvecklas. Själv är jag kanske inget superproffs men jag knäcker åtminstone 10/20 på party.

EDIT: Varför vill en NL spelare börja spela FL? För att bli mångsidigare och sen är multitablande en fördel, 6bord funkar bra vilket ger bra timlön och mindre svings i förhållande till timlönen.

Postad
Hade du bara tänkt spela turneringar i NL eller även cashgame? Vilken nivå isf?

Har tänkt spela både och lite cashgame brevid mitt vanliga FL för att lära mig det. Man brukar ju börja på lägsta nivån och sedan ta sig uppåt det är väl det jag har planerat om något. Fast de lägsta nivån kanske man kan hoppas iofs. Går allt som de skall går man fort upp i nivå ju...

Postad

Jag själv spelar 1/2 och ibland 2/4 NL, både full ring och short handed (dock mestadels short handed). Skulle vilja lära mig spela fixed på riktigt, PMa om hur du hade tänkt dig om du är intresserad.

Postad

Jag själv spelar 1/2 och ibland 2/4 NL, både full ring och short handed (dock mestadels short handed). Skulle vilja lära mig spela fixed på riktigt, PMa om hur du hade tänkt dig om du är intresserad.

Postad

Rätta mig gärna om jag har fel, men FL är väl egentligen inte speciellt "svårt" i jämförelse med NL?

Såväl bluffar som slowplayande blir ju avesvärt mindre effektfullt, och därmed blir också spelet mindre komplext.

Missförstå mig rätt nu, jag skulle självklart få råpisk av en spelare som Erik Sagström, men är rätt säker på att jag ändå skulle klara mig bättre i FL än NL.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då?

Egentligen bara nyfiken på vad som skiljer ett proffs från en hyfsad spelar i FL, förutom att dom generellt är mycket mer aggresiva.

Postad

Rätta mig gärna om jag har fel, men FL är väl egentligen inte speciellt "svårt" i jämförelse med NL?

Såväl bluffar som slowplayande blir ju avesvärt mindre effektfullt, och därmed blir också spelet mindre komplext.

Missförstå mig rätt nu, jag skulle självklart få råpisk av en spelare som Erik Sagström, men är rätt säker på att jag ändå skulle klara mig bättre i FL än NL.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då?

Egentligen bara nyfiken på vad som skiljer ett proffs från en hyfsad spelar i FL, förutom att dom generellt är mycket mer aggresiva.

Postad

Varför skulle NL vara svårare än FL?

Väljer FL-spelare att spela FL för att de vet att NL är för svårt för dem? Är det då bara dåliga spelare som spelar FL?

Om du nu tycker att FL är så lätt, varför går du då inte över till FL och spelar enbart det? Du kanske inte tycker att det är lika kul och utmanande som NL, men du kommer iaf att tjäna mycket pengar då FL är så mycket lättare än NL.

Postad

Väljer FL-spelare att spela FL för att de vet att NL är för svårt för dem? Är det då bara dåliga spelare som spelar FL?

Om du nu tycker att FL är så lätt, varför går du då inte över till FL och spelar enbart det? Du kanske inte tycker att det är lika kul och utmanande som NL, men du kommer iaf att tjäna mycket pengar då FL är så mycket lättare än NL.

Postad

jag tycker han ska sätta sig ner och spela fixed micro limit så får vi se hur det går.

sitter håret kvar på huvudet eller har han slitit av det?

nej men allvar, jag tycker fixed är svårare just pga att man inte kan straffa folk lika hårt.

i limit räknas ju varje litet bet och tilten är nära när riverraisen kommer och man blivit nersynad av mellanparet som träffat 2par och AA spricker...

Postad

jag tycker han ska sätta sig ner och spela fixed micro limit så får vi se hur det går.

sitter håret kvar på huvudet eller har han slitit av det?

nej men allvar, jag tycker fixed är svårare just pga att man inte kan straffa folk lika hårt.

i limit räknas ju varje litet bet och tilten är nära när riverraisen kommer och man blivit nersynad av mellanparet som träffat 2par och AA spricker...

Postad
Just därför som det inte är lika "svårt".. "det är ju bara att syna" liksom.. går ju inte att skydda sin hand mot drag.. eller mellanpar :roll:

det svåra är väl hur många bet du kan klämma ut när du har den marginellt bättre handen och hur många du förlorar när du har den marginellt sämre.

Postad

Lär i böckerna poker essays av mason malmuth så förklarar han fint. Han säger FL kräver mer i NL kan man enkelt köpa en pott. En riktig loser kan ju ta bort en stor del av ett proffs EV om han går all in hela tiden för då behöver man inte spela någon poker.

Behöver ju faktiskt inte ta disskutionen här men en NL spelare knäcker inte FL enkelt den saken är säker

Postad
Lär i böckerna poker essays av mason malmuth så förklarar han fint.

No offense, men där vet inte Malmuth vad han snackar om. Eller så gör han det men skriver medvetet fel. Hur lätt eller svårt det är att köpa en pott har typ inget med att göra hur svårbehärskat ett spel är.

Postad

väldigt intressant experiment. skriv gärna dagbok hur det går.

funderar på att göra något liknande just för att bredda spelet och få lite synergieffekter man kanske annars missar.

funderade på att göra något liknade. typ ses någon kväll i veckan och först lira 1h FL tillsammans och sedan 1h NL tillsammans. bara att man undervisar den andre i sitt eget game tvingar ju en att få förståelse för sitt eget spel och är nog så utvecklande.

du skriver att du är coachad av 2 killar. sitter de i malmö?