parre Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 etta är tidigt i Svitens månadsfinal, 3k i inköp, 50 startande, sex priser. Stackar: Jag: ca 17-18k Fi: 4700 Fi verkar vara en jättetomte baserat på hans tidigare spel. Tidigt så re-raisade han preflop till runt... ja, 400 kanske, sedan gick han direkt all-in för 10 gånger pott på en damhög flop och vann potten. Jag dubblade upp mot Fi när jag hade ca 7.5k och han tyckte att 55 var en bra hand att ställa in med när jag gjort ett pottcommittande omslag, så Fi är dålig. Min image? Jag har spelat solid poker än så länge i alla fall, men folket vet ju att jag är slaskparre så... Vet inte hur folk ser mig såhär tidigt i turneringen, jag har ju inte slaskat och gjort idiotgrejer – men jag är ju den jag är. Motståndaren är dock ingen jag känner igen eller har spelat mot förut så vitt jag kan minnas. Blinds: 50/100 Preflop: Fi höjer upp till 400 eller 500 – minns inte riktigt. Jag tittar ner på AJo i MP – jag vill inte bara syna mot just denna Fi, eftersom jag utgår från att han kommer stoppa in med en mängd händer ifall jag slår om (låga pockets, sämre ess, KQ och liknande). Jag har fyra spelare till vänster emellan dock, men om jag slår om igen preflop så tror jag att de kommer passa allt utom jättestål, och då blir det ju jätteenkelt för mig att slinka. Så jag slår om till 2500 – vilket är lite mer än halva FI’s stack. Allt går enligt planerna och alla lägger sig fram till Fi. Nu chockerar han mig dock genom att bara syna och lämna 2200 bakom. Jahapp, det var ju roligt?!? Floppen kommer i alla fall K 6 2 med två spader. Eller något sådant. Kxx med två spader var det hur som helst. Jag har AJ utan spader. Om jag minns rätt, _kanske_ hade jag spader J, men det spelar ingen större roll. Fi ställer in för 2200. Det är på mig. Mina pottodds är ungefär 1:3 – 2200 till för att vinna 7500. Vad ska jag göra nu? Syn eller fold? Här är vad jag gjorde och hur jag tänkte, sedan får ni kritisera bäst ni vill Min första tanke var ”helvete”. Min andra tanke ”men vad fan ska han ha, ska han ha en kungjävel eller?”. Sedan började jag räkna och kom fram till mina pottodds. Samtidigt så stirrar jag på honom för att försöka få någon tell, fast det går sådär halvbra – han känns i alla fall inte jättestark, men jag får ingen direkt tell på att han skulle vara ute på en jättekörning heller, så inte så mycket hjälp på den fysiska readavdelningen. Några troliga händer han kan tänkas ha: * ett pocketpar som han kör en stop’n’go med (och i så fall är det autosyn, jag har i praktiken direkta pottodds för att dra till sex outs) * en äcklig jävla kung, i vilket fall jag borde ha tre outs * ett spaderdrag, i vilket fall jag har en coinflip på ett ungefär * slowplayade QQ/AA vilket skulle vara jättekallt * set, tvåpar? Något obskyrt? * en bluff Givet all denna information valde jag att syna. Mina motivationer är att jag ligger halvbra till mot en hel del av hans tänkbara händer, samt att det räcker med att han bluffar eller har ett lågt pocket en ganska liten procent av gångerna för att synen skall vara korrekt. Dessutom så kändes detta som en situation där en syn oftast är marginellt rätt eller fel, samtidigt som en fold ofta kan vara jättefel. Jag vet inte om jag har rätt i mitt sista påstående, det var ungefär så jag tänkte i alla fall. Och sedan har vi ju de stackmässiga övervägandena också, torskar jag den här potten har jag över snittstack kvar och gott om tid att bygga stack. Det är ju absolut ingen katastrof att dubbla upp den här spelaren, bara att vänta på KK mot 55 igen så löser det sig, typ Varsågoda och dissekera mitt spel Citera
Avsaknad Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Ditt omslag pre är onödigt stort, iaf ur turneringssynpunkt där du riskerar för mycket marker i förhållande vad du kan förväntas vinna. Fold är faktiskt inte jättefel här...sålänge du inte synar så. PÅ floppen är det bara o kvidsyna Citera
eurythmech Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Tycker du resonerar rätt angående syn på floppen, marginellt fel/rätt, eller jättefel att vika. Men ser ingen anledning att spela den före floppen. Citera
Recommended Posts