Gå till innehåll

NLT - SnG, Släppa AA preflåpp?


Recommended Posts

Hypotetisk situation: Du sitter i BB, första handen i turneringen (9-manna, $25+$2 på Stars, turbo). Samtliga spelare för dig går en efter en all-in. Du har AA.

 

Vad gör du? Motivera ditt svar.

 

EDIT: Vad gör du i samma situation, fast SB har foldat (alla utom en spelare har alltså gått all-in)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hypotetisk situation: Du sitter i BB, första handen i turneringen (9-manna, $25+$2 på Stars, turbo). Samtliga spelare för dig går en efter en all-in. Du har AA.

 

Vad gör du? Motivera ditt svar.

 

Jag viker. Chansen att komma ITM i första handen bör vara så oerhört mycket större än att jag vinner handen och säkrar förstaplatsen. (Utan att jag gjort några beräkningar.)

 

Hur fördelas vinsterna i ett sånt hypotetiskt fall när kanske åtta spelare slås ut samtidigt och med lika stora stackar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinstchansen behöver behöver ligga mycket högre för att det ska bli mer $EV+ med syn jmf med fold vilket alltså är mycket bättre. Vinstchansen kan väl ligga kring 30-40%? Någon som kan räkna ut?. Spelar inte sng är det 5x för 1a, 3x för 2a 2x för 3a.

Säg att du vinner en av 3 i så fall 1/3x5x25=$42/gång-$27/2=$28/gång. Med fold=$75/gång(och du har fortfarande dina chip kvar för vad det nu kan vara värt chip EV-$ EV i det här läget)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar i bägge lägena. Med så många chansare med så är det bättre att komma ITM och spela vidare. Med tanke på att blindsen är små så kan man ju hålla ut ganska länge och till slut vara jämsides med stackleadern.

 

Var ligger brytgränsen då? Dvs samma premisser (första handen, BB och AA), hur många skall gå allin för att man går med?

 

Förutsätter att man svarat att man foldar ifs men måste fråga nu när Myssion satt griller i huvudet på mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med andra och tredje platsen om alla går all in första handen och potten får en vinnare? Rimliga är att splitta 2:a och 3:je priset men någon som sett hur det blir med egna ögon?

 

Jag har skickat frågan till supporten på några siter. De svarade snabbt men eftersom jag glömde att skriva att det var första handen så svarade de förstås placering blir efter markerstapel.

 

Har nu förtydligat mig, återkommer när de svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ligger brytgränsen då? Dvs samma premisser (första handen, BB och AA), hur många skall gå allin för att man går med?

 

Att folda i första sitautionen innebär att man är garanterad att minst komma tvåa, vilket är värt 32.2% av prispotten (det är 50% till ettan, 30% till tvåan, 20% till trean) och 47.8% till vinnaren av familjepotten. För att syn ska vara korrekt så måste vi alltså ha minst 67.4% equity i handen, och det har man aldrig mot så många spelare.

 

Om en annan snubbe har foldat så har vi 27.4% om vi foldar, och den som vinner familjepotten har 45.3%.

 

Om två snubbar har foldat så har man 19.2% om man foldar. Familjepottvinnaren har 42.3%.

 

Om tre har foldat: 15.4% vs 38.5%

 

Om fyra har foldat: 13.3% vs 33.7%

 

Om fem har foldat: 12 % vs 27.7%

 

Om sex har foldat: 11.4% vs 20.3%

 

(eventuella splits i familjepotten ej medräknade)

 

Hur mycket equity du har med AA beror helt och hållet på vad de andra håller, kan vara allt från 10% till 40%. Lägst om någon annan också har AA, och högst om de andras outs blockerar varandra när du är själv med AA.

 

Nu ska jag spela lite till, så räkna gärna lite på var brytgränsen går. Ha det så kul! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med andra och tredje platsen om alla går all in första handen och potten får en vinnare? Rimliga är att splitta 2:a och 3:je priset men någon som sett hur det blir med egna ögon?

 

Bestpoker svarar så här:

 

If all players go all-in the first hand everyone except the winner will be

awarded 2:nd place. The prizepool will then be divided so every player get the same amount of money. If the prizepool is an odd amount of money it will be rounded off so the player with the lowest ID number will get the bigger

amount.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med andra och tredje platsen om alla går all in första handen och potten får en vinnare? Rimliga är att splitta 2:a och 3:je priset men någon som sett hur det blir med egna ögon?

 

Unibet svarade samma som Bestpoker.

De var de enda som svarade "rätt" fast än jag hade utelämnat att det var första handen som spelades. Ännu bättre var att de svarade på svenska fast jag hade skrivit på engelska...

 

Betsson kunde inte svara på det när jag förtydliagde mig utan det få då skickas vidare till "någon annan".

 

Summasummarum verkar Plingas antagande vara korrekt gällande splittning av priserna. (m.a.o. jag bombar inte in fler svar här så länge de inte är annorlunda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folda i första sitautionen innebär att man är garanterad att minst komma tvåa

Är inte "garanterad" lite starkt ord här, det finns väl ändå en fjärran chans att potten splittas antingen mellan några stycken eller (högst osannolikt) mellan varenda kotte.

Jag hade nog vackert foldat då det känns mycket roligare att troligen komma två än antagligen torska..

 

PS. Pokermattegenierna imponerar stort på mig, borde kanske försöka hitta något sånt program att leka med, mina betyg har fått för mig att jag är bra på matte, borde kanske använda det i mitt noobiga spel mer (mellan sessionr etc). :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folda i första sitautionen innebär att man är garanterad att minst komma tvåa

Är inte "garanterad" lite starkt ord här, det finns väl ändå en fjärran chans att potten splittas antingen mellan några stycken eller (högst osannolikt) mellan varenda kotte.

 

Om du tittar riktigt noga så ser du att jag senare skrev:

 

(eventuella splits i familjepotten ej medräknade)

 

Chansen för split varierar lite beroende på vilka händer som är inblandade, men mellan 0.05% och 0.1% chans att det blir en split av något slag.

 

EDIT: Per spelare var det visst, så sammanlagd chans för någon form av split ligger ju då på ca 0.40% till 0.8% chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Pokermattegenierna imponerar stort på mig, borde kanske försöka hitta något sånt program att leka med, mina betyg har fått för mig att jag är bra på matte, borde kanske använda det i mitt noobiga spel mer (mellan sessionr etc). :P

 

Har själv också varit väldigt bra på matte förut, men aldrig använt det sedan skolan riktigt. Lite har man väl använt sedan man började spela poker men PokerStove och SNGPT har väckt mitt intresse på riktigt igen. :)

 

PS. Vet inte om jag ingick i de som du kallar för Pokermattegenierna eller inte, men jag är inget geni, jag är bara en apa som matar in värden och trycker på OK. Ville bara poängtera det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...