Gå till innehåll

NLT - Trn, KK med tre kvar, rätt att gå All-in?


Knapp_0

Recommended Posts

Hej, (NL TE)

Spelade turnering igår 106 personer totalt vi var tre kvar. Jag ledde knappt. Tvåan hade nästan lika mycket och trean var way-back på ca 16k.

 

JAg får KK och standardhöjer, (6k), för att locka främst 3:an att gå All-in. Tvåan höjer mig, 12k istället och då går jag All-in. Naturligtvis har han AA och jag ryker med 66 USD i pengar istället för minst 105 USD som tvåan fick.

Gnällde lite om min otur idag, men har huvudsakligen fått kritik för att jag inte var tillräckligt taktiskt. Typ, "du förlorade 40 dollar där."

 

Lite förvånad är jag. Ska man folda?

Jag tycker att jag handlade korrekt. Jag menar KK när man är tre kvar.

 

Hur skulle ni gjort?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får allt komplettera lite med information om stackar, mörkar och utbetalningsskillnaden mellan första och andra plats också.

 

Fast jag kan knappt tänka mig några omständigheter där det är rätt att folda KK preflopp här. Möjligen att man inte ska gå all-in, men i så fall är det snarare i syfte att mjölka handen än att undvika att hamna på tredje plats. Jag skulle torska den här handen extremt ofta, särskilt som det är otroligt att det kommer ess på brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det,

Ettan fick ca 150 usd

Tvåan ca 100 usd

Trean 66 som sagt

Blindsen var 3000/6000 tror jag.

 

Kommer inte exakt i håg stackarna, men det borde varit 1500x105 /2 ca 75k var. Trean var som sagt nästan ute.

 

Det är väl just det att trean var i ett sånt underläge som mina kunniga "kompisar" menar att jag handlade fel när jag gick för guld.

 

Tror att jag gick så långt i turneringen tack vare att jag för en gångs skull valde att vika för en del all-in's trots att jag hade trissar od.

 

Men KK och två motståndare kvar och det största hindret till guld bjuder upp. Kan man räkna med att få bättre läge senare? Det känns solklart att trigga på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det att trean var i ett sånt underläge som mina kunniga "kompisar" menar att jag handlade fel när jag gick för guld.

Så stort underläge är han allt inte i, en dubbling blir ju ~35k, nästa dubbling kan bli chiplead. Är säkert runt 10% vinstchans för honom.

 

Men KK och två motståndare kvar och det största hindret till guld bjuder upp. Kan man räkna med att få bättre läge senare? Det känns solklart att trigga på det.

Du kan definitivt inte räkna med bättre kort iallafall, turneringen lär ju inte vara i många händer till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitta med KK och andra killen har AA är ju ruskigt osannolikt på 3-manna, så det är väl bara att ta den smällen när den kommer. Jag vet inte om dina kompisar menar att man ska sitta och folda KK och betala blinds tills den andre slår ut shortstacken, det verkar inte vara en vinnande taktik. Dels försvagas du hela tiden, och i och med att du "ger bort" shortstacken försämrar du ju dina egna chanser till vinst. Enligt mej gjorde du rätt och hade max oflyt helt enkelt. Eller vafan, oflyt och oflyt, du kom ju trea i en 100+ turnering, det kan väl knappast kallas otur :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg får KK och standardhöjer

Med vilka händer skulle din motståndare höja dig här? Du skriver att du gör en standardhöjning, vilket i mina ögon gör att antalet händer som din motståndare höjer dig med är fler än "normalt". Din motståndare vet att du vet detta. Därför är hans höjning intressant. Anta att han har AK, AQ, 99-QQ skulle han då göra samma reraise eller skulle han gått all-in? Hur har han spelat innan? Hans höjning är ett precis lagom bete för att en bra hand ska slå om all-in och en sämre hand, ex AJs, AQo, ska lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är hans höjning intressant. Anta att han har AK, AQ, 99-QQ skulle han då göra samma reraise eller skulle han gått all-in? Hur har han spelat innan? Hans höjning är ett precis lagom bete för att en bra hand ska slå om all-in och en sämre hand, ex AJs, AQo, ska lägga sig.

Jag är också lite tveksam till att trycka in eftersom det kan låta för många sämre händer komma av kroken. Däremot tror jag inte att man någonsin känner sin motståndare så väl (pga tidsbrist och motståndaromsättning i turneringar) att man kan dumpa KK på en esslös flopp med så här grunda pengar. Om det är något som är fel så är det ju att inte sannolikheten maximeras att pengarna åker in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Tack för alla svar. Kul att det finns olika uppfattningar om ett ganska enkelt upplägg. Vad ni än säger så tror jag ingen av er skulle lagt er i det läget!

 

Angående hur man ska bedöma motståndaren, så hade jag faktiskt en situation med honom i början av turneringen då vi satt vid samma bord.

Han gick all in efter floppen när det var två tvåor på bordet. Jag satt med A2 på handen och foldade eftersom det var mycket risker för lite chips.

Han tog potten och visade upp 27...

Så visst var han benägen att chansa lite. Det här var dock inget som jag tänkte på i situationen som blev mitt fall.

 

Dock är det väl generellt så att man kan anta att personer som är topp-5 kvar i en MTT och har roffat åt sig lite finansiella muskler är aggressiva när de får in typ 99 och uppåt? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående hur man ska bedöma motståndaren, så hade jag faktiskt en situation med honom i början av turneringen då vi satt vid samma bord.

Han gick all in efter floppen när det var två tvåor på bordet. Jag satt med A2 på handen och foldade eftersom det var mycket risker för lite chips.

Han tog potten och visade upp 27...

Jag hade varit väldigt benägen att syna i det läget eftersom de allra flesta spelare skulle slöspela en kåk.

 

Dock är det väl generellt så att man kan anta att personer som är topp-5 kvar i en MTT och har roffat åt sig lite finansiella muskler är aggressiva när de får in typ 99 och uppåt? Eller?

Ja, om man inte vet något annat. Men det finns också folk som fegar ut eftersom de är rädda att åka och vill glida upp i pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...