Gå till innehåll

FLT - TT problem på turn/river


LillaMy

Recommended Posts

Precis satt mig vid bordet men spelat en del mot preflop höjaren tidigare. Och han är väldigt lös preflop och kan öppna med det mesta från de flesta positionerna, så att han inte cappar min re-raise tyder på att han inte är allt för stark i alla fall.

 

 

Game #2516942224: Hold'em FL ($2/$4) - 2006/05/27 - 11:03:41 (ET)

Table "Linen" Seat 3 is the button.

Seat 1: jammypack ($133 in chips)

Seat 2: Fungiman ($189 in chips)

Seat 3: HERO ($87 in chips)

Seat 4: Gwmgwm ($94.43 in chips)

Seat 5: swatzy ($97.50 in chips)

Seat 6: Rubinho ($169.13 in chips)

Gwmgwm: posts small blind $1

swatzy: posts big blind $2

----- HOLE CARDS -----

dealt to HERO [Th Td]

Rubinho: folds

jammypack: raises $4

Fungiman: folds

HERO: raises $6

Gwmgwm: folds

swatzy: folds

jammypack: calls $2

Kallsynar aldrig före flop, antingen raise eller fold. Där vill jag gärna ha första kommentaren. Det finns så klart undantag, säg att UTG raisar och alla synar fram till mig på knappen och jag sitter på JTs, 9Ts, eller liknande då kan jag tänka mig att kallsyna.

 

----- FLOP ----- [Jh 7d 6h]

jammypack: checks

HERO: bets $2

jammypack: calls $2

 

bara ett överkort och knektar brukar inte finnas i motstånarnas öppningshänder lika ofta som A eller K. Han synar bara, kan betyda vad som helst.

----- TURN ----- [Jh 7d 6h][Ks]

jammypack: checks

HERO: checks

Här är nästa fråga är det för vekt att bara checka bakom? Är det bättre att betta och lägga om han höjer? Om han bara synar vad gör jag då på river om jag inte träffar? Jag resonerar som så här; att om jag bettar och han har missat så lägger han, då har jag inte tjänat något. Om han har bättre och synar, checkar till mig på river och jag checkar bakom då blir det samma resultat som att syna hans river bet. Om han check-raisar så ger jag bort potten och chansen att träffa någon av mina två outs. Således checkar jag bakom för att han ska betta ut ett missat ess samt alla händer han slår mig med så klart.

 

----- RIVER ----- [Jh 7d 6h Ks][Jd]

jammypack: bets $4

HERO: calls $4

 

Enligt resonemanget ovan synar jag ner hans bet. Och hoppas på ett ess som missat

 

 

Tacksam för kommentarer.

/mvh[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en massa synare mellan dig och en utg-höjare är det bra läge att höja med typ JTs och liknande.

 

Du kan ju i vart fall inte checkfolda turn, och K:et är väl inte särskilt farligt. Av händerna han kan tänkas ha som checksynar turn är det ju i stort sett bara KQ/KT samt typ Khxh som förbättrar till att slå dig. AK torde ju vara lite otroligt mtp på prefloppspelet. Så där kan du gott beta en gång till, särskilt som du inte riskerar att bli bortbetad från ett någorlunda drag, ligger du efter har du ju bara 2 outs.

 

Problemet med att inte beta är ju att han kan vara på typ 98 eller annat som sedan inte betalar rivern efter att du gett bort en ganska hyfsad bit av potten genom att checka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han satt på KJ och vann alltså potten. Med facit i handen spelade jag ju rätt, men Hjorts kommentarer tar jag ändå till mig. Jag brukar kanske 6/10 gånger betta turn här och lägga mig mot en raise, problemet är att det blir lätt att stjäla mot mig med då och det vill jag ju inte. Alltså måste jag syna ibland och då blir det dyrt om han har träffat.

Kanske är för försiktigt spelat men tycker många bettar ut på river som han gjorde när de är tomma med och då tjänar jag en bet.

Tack för synpunkterna!

/mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han satt på KJ och vann alltså potten. Med facit i handen spelade jag ju rätt, men Hjorts kommentarer tar jag ändå till mig.

/mvh

Du spelar faktiskt inte rätt även om du sparade ett bet här. Hjorts beskrivning är att "spela rätt" oavsett om du förlorar den här handen eller inte. Det handlar om att fatta rätt beslut hela tiden, inte om att spara ett bet eller två från en hand till en annan. Nästa gång förlorar du ett bet (eller fler) istället med samma motivation. I slutänden blir det många missade bet och det som avgör om (eller hur mycket) du vinner i längden.

 

Två grundläggande problem med den här handen:

 

1. Du får inte in tillräckligt med värde.

 

2. Du blir väldigt lättläst. Tight/weaka spelare är lätta att plocka på pengar.

 

 

Edit:Läste handen fel, trodde K kom på river så punkt 1 ska nog tas med en nypa salt eller ändras till "Du ger honom oändliga odds att dra ut dig genom att checka + att du inte har en aning om vad han har för hand när han betar river och istället får betala samma pris som att beta turn och folda. Om du betar turn kan du vinna potten, när du synar river är det troligtvis döda pengar. Ett riktigt coolt spel hade varit att checka turn och folda river. Då ska du ha en bra read förstås, men det bästa är att du straffar honom för sitt passiva checkraise spel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar faktiskt inte rätt även om du sparade ett bet här. Hjorts beskrivning är att "spela rätt" oavsett om du förlorar den här handen eller inte. Det handlar om att fatta rätt beslut hela tiden, inte om att spara ett bet eller två från en hand till en annan. Nästa gång förlorar du ett bet (eller fler) istället med samma motivation. I slutänden blir det många missade bet och det som avgör om (eller hur mycket) du vinner i längden.

 

Två grundläggande problem med den här handen:

 

1. Du får inte in tillräckligt med värde.

 

2. Du blir väldigt lättläst. Tight/weaka spelare är lätta att plocka på pengar.

 

Jo det är sant, men jag skrev ju att jag inte gör så här varje gång utan runt 6/10 gånger betar jag turn och släpper oftast mot omslag, men tar syn ibland för att inte folk alltid ska tro att de kan check raisa ut mig på turn.

 

Jag missar säkert något men ser inte hur jag kan förlora så mycket i värde, säg att jag leder på turn, bettar och han lägger, då vinner jag potten utan att tjäna en extra bet. Om jag checkar bakom och han betar alla ess samt låga par mot mig och jag synar bakom så tjänar jag ju en bet när han bettar. Om jag leder kan han ju inte ha mycket mer än i snitt 5-6 outs mot mig. Jag orkar inte räkna nu, men alla A (utan K eller J), QT, T9, pockets. Leder han med en K eller en J har jag två outs att dra till. Det är ju inte bra att ge honom gratis kort om han ligger efter, men säg att han har 8 outs då träffar han knappt en gång på fem, om han bettar ut på river med sämre händer oftare än så måste ju mitt spel vara plus i det fallet?

 

Ta det inte som att jag försvarar mitt beslut vill bara ha en diskussion för jag är inte övertygad om att det alltid är rätt att bet/folda turn i den här situationen. Rent hypotetisk om du sitter på A9s och tre bettar på knappen före flop för att öppnaren är väldigt lös och floppen kommer J9x, han checkar till dig du betar, han synar. Turn kommer K som i detta fallet, då bör jag ju forstätta här med, stämmer det? Jag har enligt PT en aggro faktor på turn på 2.6, skulle jag börja betta ännu oftare i dessa situationer säg 8-9/10 skulle den gå upp ännu mer, men det kanske inte är fel?

 

Sista frågan om han betar ut på turn, hur beter jag mig då? Spontant känns det ju som att han utnyttjar kungen som scarecard och då bör jag ju raisa enligt era argument, fold verkar väldigt vekt och syn, känns ännu sämre.

 

Många frågor, men en för mig intressant situation eftersom jag måste bli bättre här.

 

Tack för hjälpen!

/mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du kan bara vinna ett bett till isf om han bluffar lr träffar tex en 9a på rivern o synar ett bett. Däremot kan du förlora hela potten ca 10% av gångerna som du ger han ett freecard.

 

Säg att 3st gick med på floppen(3 bigbetts), 2st callar på flop(4big bett sammanlagt), 2st checkar turn, han/du bettar river den andre callar(1 xtra bett).

 

Det betyder alltså att du 10% av gångerna loosar 4-5 bigbetts beroende på om han väljer o betta rivern, så säg 4,5 bigbetts.

 

Samtidigt kan du bara vinna 1 till bett om du checkar turn o låter han träffa en sämre hand än din lr bluffa.

 

Generellt ska du checka i detta läget om det finns 2 överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo det är sant, men jag skrev ju att jag inte gör så här varje gång utan runt 6/10 gånger betar jag turn och släpper oftast mot omslag, men tar syn ibland för att inte folk alltid ska tro att de kan check raisa ut mig på turn.

Tycker det är helt rätt.

 

Jag missar säkert något men ser inte hur jag kan förlora så mycket i värde, säg att jag leder på turn, bettar och han lägger, då vinner jag potten utan att tjäna en extra bet. Om jag checkar bakom och han betar alla ess samt låga par mot mig och jag synar bakom så tjänar jag ju en bet när han bettar. Om jag leder kan han ju inte ha mycket mer än i snitt 5-6 outs mot mig. Jag orkar inte räkna nu, men alla A (utan K eller J), QT, T9, pockets. Leder han med en K eller en J har jag två outs att dra till. Det är ju inte bra att ge honom gratis kort om han ligger efter, men säg att han har 8 outs då träffar han knappt en gång på fem, om han bettar ut på river med sämre händer oftare än så måste ju mitt spel vara plus i det fallet?

Du måste beta för att inte ge honom gratisdrag. Tar du potten med det betet ska du vara nöjd, ger du honom en gratismöjlighet kan du ju istället förlora allting så i det här läget är det fel att räkna ett eller två bet hit eller dit. Höjer han tror jag på Ruterkungs strategi här (och din egen).

 

Ta det inte som att jag försvarar mitt beslut vill bara ha en diskussion för jag är inte övertygad om att det alltid är rätt att bet/folda turn i den här situationen.

Det är lugnt, det finns ju inga definitiva regler så det vi kan göra är att diskutera.

 

Rent hypotetisk om du sitter på A9s och tre bettar på knappen före flop för att öppnaren är väldigt lös och floppen kommer J9x, han checkar till dig du betar, han synar. Turn kommer K som i detta fallet, då bör jag ju forstätta här med, stämmer det?

Ja och med den handen och träff skulle jag hitta större anledning att se river. Undrar om du inte tom har implicita odds för syn då. 5 outs ger odds på drygt 8:1 så om du träffar får du in minst 12BB så det ger dig 12:1 för syn (om det bara är bet och syn på river, om båda har 2 par kommer det troligtvis in mer). Nu är jag ingen matematiker och har inte full koll på odds utan kan det bara i generella termer ungefärliga beräkningar så om det här är uppåt väggarna kan väl nån rätta mig.

 

Om du inte förbättrar den behöver du vara "säker på" att du är slagen för fold. Och beroende på pottstorleken. Handlar det bara om ett bet för att vinna eller ge bort hela potten kan det räcka med att din syn fungerar runt 50% för att vara försvarbar. På 2/4 är det nog mindre troligt att nån bluffar så här så folden kanske ligger närmre i alla fall, men är du tveksam så ge inte bort nånting.

 

Om man bortser från det rent tekniska så ligger det mycket värde i att vara aggressiv också, och du förlorar mycket på att vara "lättläst" iom att du bara betar när du träffar eller inte vågar satsa i rädslan för att bli checkraisad eller utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...