Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

4 st kvar, en massiv chipleader och jag är minst med 1.5xbb. Tjippin har spelat aggressivt och verkligen utnyttjat sin chiplead. Han är kompetent och kan ställa med any two. Mellanstackarna är också någorlunda kompetenta och medvetna om detta och ger sig inte i batalj med honom utan stål. Samtliga är tajta.

Level IX (300/600)

Table 24945361 1 9-max Seat #2 is the button

Seat 1: salsa4ever (8145 in chips)

Seat 2: Myssion (1060 in chips)

Seat 3: Najra (1535 in chips)

Seat 8: fasteddi444 (2760 in chips)

Myssion: posts the ante 50

Najra: posts the ante 50

fasteddi444: posts the ante 50

salsa4ever: posts the ante 50

fasteddi444: posts small blind 300

salsa4ever: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [J:h: 7:d:]

Myssion: ?

Postad

All-in. Är ju denna eller nästa hand som gäller. Nu har du fördelen att vara först in och få lite kontroll över det hela och med lite tur plocka ner blindsen eller t o m mer. På BB i nästa hand om du foldar så har du inte samma övertag som jag ser det i att du kan vara först in i handen utan om någon går med eller höjer så måste du ju ställa.

Postad

Jag tycker du ska dunka in allt. Du ska ha BB i nästa hand och kan du stjäla den här är det bra (eller bäst om du kan dubbla upp). Du har 47,8% mot en random Fi. Som Skanke skriver så kommer inte dom två småstackarna att syna dig med annat än AA-QQ/AK, storstacken släpper nog också med det mesta och väntar på bättre läge. Han vet att blindsens storlek är till hans fördel.

Postad

Jag tänker så här:

1) Ställ här. Mellanstackarna kommer att hålla sig ur vägen utan stål då de bara väntar på att storstacken ska syna mig så jag åker ut. Storstacken får odds att syna med any two, MEN, kan välja att folda för att hålla bubblan vid liv.

2) Folda och vänta till BB. Det är mer än 50% chans att jag får en hand som är bättre än den förra. Nu kommer mellanstackarna återigen att hålla sig ur vägen eftersom jag är på väg att självdö i BB och återigen har storstacken odds att ställa med any two, MEN, kan välja att folda till mig i BB, återigen för att hålla bubblan vid liv.

Vilket är bäst? Eller kan man helt enkelt köra på båda? Eller får man för mycket marker om man tar ner blindsen i första läget, och kan då inte utnyttja alternativ två?

Mellanstackarna kommer ju troligen att hålla sig ur vägen i båda fallen. Om storstacken vill hålla bubblan vid liv så spelar det ingen roll vilket alternativ jag väljer. Om storstacken bestämmer sig för att syna/ställa med any two så har jag bättre chans om jag väntar. Så det lutar åt alternativ två. Eller missar jag något?