Myssion Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 Detta är en fortsättning på diskussionen i den här tråden, fast med en annan twist (vilket var det jag hade tänkt att det hela skulle handla om från början, men det drog iväg lite). jenny8174 har varit väldigt tajt och har inte utnyttjat sitt chipövertag alls, mest foldat hela tiden. Det här måste vara mycket viktig information. Om du lägger hamnar du med stor sannolikhet HU mot jenny. Eftersom h*n spelar som h*n gör bör du ha ett spelövertag som ger dig ökad chans på förstaplatsen, vilket ger att det är ännu mer fold. Men jag är fortfarande spyfärdig. Det är egentligen detta som jag tycker är mest intressant med den här handen. Om vi foldar så är det ju högst troligt att det blir HU mellan oss och jenny. Hur mycket är den edge vi har där mot jenny (p.g.a. att hon är tajtvek, vilket kan vara döden när man sitter HU med höga blinds) värd egentligen? Vi hade ju en exempel-HD där det är EV$+0.70 att ta en syn. Ska man syna då? Med blindsen på 300/600 (ante 50) så är en stöld när vi är HU värd $2 enligt ICM. Om blindsen går upp till 400/800 (ante 50) sår en stöld värd $3. Det där är rättså mycket i sig, för att inte tala om hur snabbt det blir en liten nätt summa mot en motståndare som är tajt och vek och sitter och väntar för länge på en bra hand (jag spelade HU häromdagen med ca 5000 marker mot en snubbe som hade ca 8000 marker och jag stal från honom tills han var nere på 1800 och tvingades syna med med T7o innan han dog). Jämför med ovanstående $0.70 som det innebär om vi synar (mot den givna HD:n). Man kan alltså ha råd att lägga en hyffsad edge om man tror sig ha fördel mot fi HU, eller missar jag något nu? Med höga blinds och turbo kan man ha en stor edge mot den veke fi, medan man har stor edge mot synmuppen när det är låga blinds och långa perioder. Synpunkter? Citera
kilsmo Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 Mot en vek spelare med höga blinds brukar det bli så här: (lite fabricerat, och ingen absolut sanning) ställ fold ställ fold ställ syn I det här läget har man ledningen, men får en 40/60 eller nåt. Sedan fortsätter man i samma stil, om man inte har vunnit redan. Jag tippar på att det krävs ganska mycket räknande för att komma fram till ens verkliga edge jämfört en sådan spelare med 400/800-blindar. Med något mindre än hälften av markerna brukar det kännas som 50/50-chans att vinna, med halvstor ledning så har man lika stor chans som om den andra skulle ha en liten stack. Med liten stack synar i stort sett alla ganska brett, och spelar då inte mycket sämre än andra. Risken tippar jag på är att när man slutar ta risker för att vinna där man har ett ekonomiskt värde att ta en syn om alla var lika bra, så har man snart börjat fega även i andra sammanhang och har snart inte tillräcklig edge jämfört de andra. Citera
Myssion Postad 29 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2006 Jag tippar på att det krävs ganska mycket räknande för att komma fram till ens verkliga edge jämfört en sådan spelare med 400/800-blindar. Ja, det är ju knappast trivialt att bedöma eller räkna ut, men behöver man överhuvudtaget det? Det enda man behöver fråga sig är väl "kommer jag att få en större edge vid ett senare tillfälle". Det är t.ex. +$0.96 (vilket är en större edge än vid syn med KK i ovanstående exempel) att ställa med any two HU när blindsen är 400/800 (vi har 6000, fi har 7500), med följande HD: 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs. Det där är visserligen en tajt HD när det är HU med höga blinds, men oftast är det först efter några händer som en tajt fi fattar att han/hon måste ta en syn med en svagare hand. De synar liksom inte all-in de tre första händerna med K4o liksom. Och $0.96 x (några händer) är helt klart en större edge än +$0.70. Lägg sedan till hur ofta fi helt enkelt foldar ur SB och ger oss blindsen. Citera
Hjort Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Man kan alltså ha råd att lägga en hyffsad edge om man tror sig ha fördel mot fi HU, eller missar jag något nu? Ja, säkerheten i ditt antagande. Citera
Recommended Posts