Gå till innehåll

Wasapoker borde bojkottas


Recommended Posts

  • Svars 150
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Huruvida andra gör det är ovidkommande. Wasa försökte utnyttja sveriges största marknadsplats när det gäller poker. Istället för att betala några kronor för en annonsplats försökte de snika in sig gratis. Nu vart de påkommna och har förlorat en massa goodwill på det, för att inte nämna potientiella kunder. Huruvida bambipoker kör med liknande metoder mot en konkurrent berör ju inte pf.nu ett smack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jurudiska biten kan bli riktigt intressant. Mina juridiska kunskaper sträcker sig inte längre än två avsnitt av "LA Law" och lite bläddrande i Lunds juristpraktika, men någonting säger mig att WasaPoker inte gjort något juridiskt fel. Huruvida det är moraliskt fel eller inte vet jag inte riktigt. Men det känns inte riktigt som fair play.

 

Håll dig till La Law och låt oss andra leka jurister ;)

 

Nej skämt åsido, det finns juridisk grund för åtgärd

 

Kan inte mycket om juridik, men är lite nyfiken, vad finns det för grund här?

Det är ju ett ganska fult trick och kan inte vara +EV, men domänregistreringar är ju "först till kvarn" (för dom flesta vettiga toppdomänerna). Vad är det som gör att man kan hävda att någon missbrukat ett domännamn? Varumärkeskydd av något slag?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det ligger lite plus att få en pokerspelare till ens sida istället för en annan. (Självklart, dåligt formulerat men palla nu.)

 

En domän kostar ca 10-20$ per år och om en spelare kommer via sidan http://www.KFpoker.com när han ska komma till KFspoker.com så kommer KFpoker (som är en konkurrent) få in en hel del Rake.

 

En pokerspelare genererar ju en hel del Rake, som ni alla vet, så om företaget får in en eller ett par spelare så har ju företaget tjänat en hel del på det samtidigt som det tar bort en konkurrent från ett annat företag.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs, men den badwill det genererar måste ju vida överstiga eventuella vinster från tillkommna spelare. Se bara på den här tråden...

 

Personligen skulle jag fly illa kvickt om jag råkade komma in på en annan pokersida genom att skriva fel adress. Skulle du lita tillräckligt på en sådan sida att du satte in pengar på deras pokerklient?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs, men den badwill det genererar måste ju vida överstiga eventuella vinster från tillkommna spelare. Se bara på den här tråden...

 

Personligen skulle jag fly illa kvickt om jag råkade komma in på en annan pokersida genom att skriva fel adress. Skulle du lita tillräckligt på en sådan sida att du satte in pengar på deras pokerklient?

 

/Andreas

 

Jag skulle nog inte heller spela där.

 

Men jag tror många skulle spela där ändå.

 

Många kommer säkerligen inte märka någon skillnad eller inte bry sig.

 

Dock så förlorar de ju spelare som spelar mer, som i det här fallet - PF-medlemmar som nog genererar mer rake än en nybörjare.

 

Sen (i pengar räknade) hur mycket de förlorar för att vi inte spelar där mot de spelare som skriver fel kommer att spela där är ju svårt att veta och sätta någon siffra på.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så måste jag nog säga att det kommer bli svårt att nita Wasapoker för den här domänkapningen. Jag har pysslat en hel del med varumärkesintrång och anledningen till att pf.nu:s case är svagt rent juridiskt här är att "pokerforum.nu" som varumärke är alldeles för deskriptivt. Lagen styr dock upp detta med förväxlingsbarhet, men eftersom pokerforum.nu är deskriptivt som sagt så är risken stor att det faller på det.

 

Det enda som pf.nu skulle kunna hävda är att pokerforum.nu är så kraftigt välkänt i poker-Sverige att varumärket har renommé. Men eftersom poker blivit en folksport och inte bara huserar bland inbitna pokerspelare, så måste man hävda att även Rune 48 i Smålandsstenar som bara spelar lite på helgerna också borde känna till pokerforum.nu som varumärke. Kan man verkligen hävda att gemene man känner till pokerforum.nu? Skulle inte tro det, tyvärr.

 

Men men, svagare case har klarat sig i rätten så lycka till om ni vill ta den vägen.

 

Edit: Ska poängtera att man mycket väl kan få deras domän indragen om man kan visa att de agerat i ond tro, men man kommer inte kunna stämma dem som ni syftar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det vore kanske vägen att gå att kontakta dem och göra det klart för dem att detta inte anses som ok och att de mest troligt inte kommer att gynnas av det p.g.a diverse införda "restriktioner". Det kanske t.o.m skulle i slutändan leda till en förändring av hanterandet av denna domän och kanske även ett samarbete. Men detta kanske redan har gjorts utan resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska säker på att Wasa förlorar betydligt mer från att ha sina eventuella erbjudanden bannlysta från forumet än de råkar tjäna på att feldirigerad trafik skulle råka signa upp på deras sajt.

 

Du kan nog vara säker på att det är så. Seriöst, hur mkt EV tror dom att den feldirigeringen kan ge liksom? Fattar inte riktigt vad dom tänker med. "Typ, oj jag råkade skriva fel adress och kom till wasapoker. Hm... man kanske skulle ta och regga sig här?" Känns ju bara väldigt långsökt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst, hur mkt EV tror dom att den feldirigeringen kan ge liksom? Fattar inte riktigt vad dom tänker med. "Typ, oj jag råkade skriva fel adress och kom till wasapoker. Hm... man kanske skulle ta och regga sig här?" Känns ju bara väldigt långsökt...

 

Just i detta fall tror jag det är klart negativt för dem, särskilt nu när detta uppmärksammats på ett inte direkt smickrande sätt för dom. I viss fall däremot, kan dylik approach betala av sig om det görs på ett smart sätt.

 

ETIT: Även om jag själv anser att dessa mer eller mindre dubiösa metoder är av ondo för internet allmänt sett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som möjligtvis signar upp ett konto när de råkar feldirigeras in på Wasa... Det är knappast folk som sextablar NL600, det är istället de som sätter in €20, torskar dem snabbt och sen förmodligen inte spelar poker många gånger fler.

 

Jag vet ju vilken spelare jag skulle vilja ha på min sajt för att maximera rejken...

 

En sån här tråd som uppstått som resultat av Wasas handlande lär ju inte direkt göra de som rejkar multum flockas till sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så måste jag nog säga att det kommer bli svårt att nita Wasapoker för den här domänkapningen. Jag har pysslat en hel del med varumärkesintrång och anledningen till att pf.nu:s case är svagt rent juridiskt här är att "pokerforum.nu" som varumärke är alldeles för deskriptivt. Lagen styr dock upp detta med förväxlingsbarhet, men eftersom pokerforum.nu är deskriptivt som sagt så är risken stor att det faller på det.

 

Det enda som pf.nu skulle kunna hävda är att pokerforum.nu är så kraftigt välkänt i poker-Sverige att varumärket har renommé. Men eftersom poker blivit en folksport och inte bara huserar bland inbitna pokerspelare, så måste man hävda att även Rune 48 i Smålandsstenar som bara spelar lite på helgerna också borde känna till pokerforum.nu som varumärke. Kan man verkligen hävda att gemene man känner till pokerforum.nu? Skulle inte tro det, tyvärr.

 

Men men, svagare case har klarat sig i rätten så lycka till om ni vill ta den vägen.

 

Edit: Ska poängtera att man mycket väl kan få deras domän indragen om man kan visa att de agerat i ond tro, men man kommer inte kunna stämma dem som ni syftar på.

För att ett varumärke skall anses vara inarbetat måste det vara känt bland mer än 50% av befolkningen, ja kanske ännu mer.

 

Nu vet vi ju inte om pokerforum.nu faktiskt jobbar under AB eller har registrerat sig som varumärke iofs.

 

För övrigt tycker jag att man ska lösa tvisten genom förhandlingar och inte i domstol. Jag har en känsla av att Wasa kan svälja en hel del för att komma ur denna pinsamma situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fulregistrering kan inte avregistreras om innehavaren

av domännamnet uppfyller de krav som de allmänna villkoren ställer och att

ingen domännamnsinnehavare begär att domännamnet skall upphöra genom ett tvistlösningsförfarande.

Inleds ett tvistlösningsförfarande har käranden givetvis goda

chanser till ett lyckat beslut

 

Allt finns att läsa i Analys av registrerings- och tvistlösningsförfarande

gällande domännamn under .se,

.eu och de generiska toppdomänerna av Martin Granqvist

Staffan Thörngren på IIS hemsida

 

Notera att detta gäller generiska samt .se och .eu domäner, men troligen har även .nu domäner ett liknande förfarande.

 

Alltså, det finns juridisk grund

Nu behöver man inte gå så långt som till tvistlösningsförfarande räcker säkerligen att påtala det för Wasapoker och där diskutera fram en lösning

 

Som en frirulle med Bounties på marknadsstrategerna på Wasapoker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pf.nu

 

This domain name, "pf.nu", may still be available for registration!

 

You have arrived at this page because the domain name you entered is not currently active on the Internet. If you have recently registered or modified this domain name, you can expect it to become active within the next 24 hours.

 

Ovanstående var ett tips till moderatorerna.

 

Jag är också våldtagen, upptäckte jag plötsligt nu...

Har sen -96 en väl inarbetad com-adress och såg nu att den svenska varianten är "stulen"...

http://www.travcafet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...