Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Harrington rekommenderar relativt tajt spel, men när ditt M når 20 så är det dags att öppna upp, även i tidig position, vilket inkluderar AQ. Man måste börja samla på sig marker för att hålla sig flytande när blindsen stiger.

En sak som jag funderat på, är hur väl Harrington's grundteorier håller vid internet-sng:s där blindarna är gigantiska. När M är lågt ska man ju ställa för stöld alternativt uppdubbling, men vad händer när allas M är låga. Jag brukar köra på med ställ och stölder, men det känns inte som om det funkar, tycker inte det ger en tillräcklig edge på 10-manna.

Generellt sett funkar Harrington's teorier även vid SnG's. Det man får komma ihåg är att han inte tar upp spelet runt bubblan överhuvudtaget. När allas M är låga så blir det svårare att stjäla i allmänhet, för att folk kan tycka att de är dags att stoppa in sina pengar med en marginell hand och syna, men å andra sidan gör bubblan att folk tajtar till sig.

Jag tror att dina erfarenheter beror på motståndet, snarare än att alla har låga M. På Stars går det jättebra att stjäla och att ställa med en vid HD, men mot lösare motstånd kan det vara klurigare, blir sällan man kan ställa med any two, utan måste välja mellan att riskera att få muppsyn eller helt enkelt vänta tills bättre läge med risk för att blöda ihjäl, pest eller kolera liksom. Mot löst motstånd finns värdet tidigt i turneringen när folk betalar av dig mycket, mot tajt motstånd finns värdet sent i turneringen när folk är jätterädda för bubblan och det är stealing-tajm.

Mot löst motstånd i slutskedet uppstår ofta situationerna där motståndarnas misstag skadar dig.

Postad
Jag är helt emot minihöjningar (fast Jesus rekommenderar dem faktiskt från tidig position), men 2.5xbb låter iofs helt ok. :)

Gör Jesus verkligen det?

In early position, you want to keep your raises at about two times the big blind.

Jag tolkar detta som att man ska höja med ungefär 2bb, inte till ungefär 2bb. Få se nu, jag höjer till 1.8bb, det är ju ungefär 2bb. Nej, just ja, det fick jag inte göra. :-)

Postad
Jag är helt emot minihöjningar (fast Jesus rekommenderar dem faktiskt från tidig position), men 2.5xbb låter iofs helt ok. :)

Gör Jesus verkligen det?

In early position, you want to keep your raises at about two times the big blind.

Jag tolkar detta som att man ska höja med ungefär 2bb, inte till ungefär 2bb. Få se nu, jag höjer till 1.8bb, det är ju ungefär 2bb. Nej, just ja, det fick jag inte göra. :-)

In early position, you want to keep your raises at about two times the big blind. With four to six players to act behind you when you're in middle position, raise to about two and a half big blinds, and raise to about three times the big blind from late position.

Öka sajsen på räjsen ju senare man sitter.