Gå till innehåll

NLT - Trn, vad var värst ?

Recommended Posts

Postad

Vad var sämst av allt skit i denna hand ?

Texas Hold'em Turnering Blinds 350 - 700

21 spelare kvar - 14 priser

Bordsstämning: normal (vad det nu är)

Antal spelare vid bordet: 7

Jag sitter med 5100 marker ungefär. Medelstacken är runt 12000.

Jag sitter på knappen och en spelare är allin i sin blind och jag vill spela mot den så jag höjer.

Players:

Nusseman (20,416.00 in seat 1)

Frille (6,070.00 in seat 2)

toylux (15,666.00 in seat 3)

drc (5,158.00 in seat 4)

Ridario (13,500.00 in seat 7)

1booom (642.00 in seat 8)

Tooli (5,750.00 in seat 9)

Dealer: drc

Small Blind: Ridario (350.00)

1booom All-In (642.00)

drc was dealt: 9s - Qs

Tooli Fold

Nusseman Fold

Frille Fold

toylux Fold

drc Raise (2,100.00)

Ridario Raise (3,150.00)

drc Call (1,400.00)

Här börjar eländet

1. Jag höjer så pass mycket att det ska kännas för sb men samtidigt höjer jag så pass mycket att det känns för mig. Jag har valet att stå över handen och försöka vänta ig in i pengarna men jag kan inte se något annat än en raise här. Möjligen att en minimiraise skulle få samma effekt som min raise och kanske skulle vara bättre.

2. Ridario reraisar och här bör jag inse att jag är slagen samtidigt som reraisen var så pass liten att jag lite huvudlöst nästan blixtsynade. Så här iefterhand så tänkte vet jag inte riktigt vad jag tänkte då jag commitade så mycket av min stack preflop.

*Flop*

6s - 5h - 3c

Pot: ca 7300 (om jag räknat rätt)

Ridario Bet (1,700.00)

drc All-In (1,658.00)

Nästa move :

Här sitter jag med en pott på 7000 och har inte ens 2.5 blinds kvar och har två överkort. Tror att han har två överkort också som med all säkerhet är bättre än mina men det känns som jag redan har gjort mina misstag och om jag drar ut så är jag med. Jag tänker inte direkt länge dock utan det är snabb syn.

Ridario Bet (1,700.00)

drc All-In (1,658.00)

Ridario Payback (42.00)

Turn 6s - 5h - 3c - 3d

River 6s - 5h - 3c - 3d - 6h

Ridario shows: Ks - Ad (two pairs, sixes and threes)

drc shows: 9s - Qs (two pairs, sixes and threes, with queen as kicker)

Ridario wins: 9,032.00 side pot (with two pairs, sixes and threes)

1booom shows: 9c - 6c (a full house, sixes full of threes)

Efteråt tittar man lite och funderar på vad det var som hände egentligen. Det känns som att flera småfel blir till ett stort fel.

Vad var värst ?? Kanske skulle jag minimiraisat turn och foldat på omslag det skulle gett ungefär samma effekt men skulle fått mig mindre comittad i potten.

Synen på hans omslag var inte säkert vacker då jag med säkerhet låg efter men jag hade en känsla av att Ridario var less på min höjnig eftersom han själv såg fram emot att spela mot lillstacken.

Jag hade inte speciellt mycket kvar om jag hade foldat med drygt 4 BB i alla fall.

* RP - QoS *

Postad

*edit* 1boom är allin, varför riskera stacken är det jag menar ?

För att han får bra EV+ om sb släpper sin hand samt att han är relativt shortstacked och tycker antagligen inte det är värt att gneta till sig en ITM placering utan spelar för att komma åt dom höga utbetalningarna.

Det är min gissning. :roll:

Postad

Jag hade foldat direkt, låtit ridario försöka slå ut boom och sedan snott blindsen nästa hand när Tooli, som spelade alldeles för tight, hade bb.

EDIT: alternativet är att ställa in direkt, men varför dubbla upp boom i ca 50% av fallen (och riskera att bli utslagen om sb har en hand) när du inte behöver spela handen?

Postad

*edit* 1boom är allin, varför riskera stacken är det jag menar ?

För att han får bra EV+ om sb släpper sin hand samt att han är relativt shortstacked och tycker antagligen inte det är värt att gneta till sig en ITM placering utan spelar för att komma åt dom höga utbetalningarna.

Det är min gissning. :roll:

Det stämmer. Jag vill inte sitta och fega när jag har ett + EV-spel.

Det är samtidigt inte meningen att man ska åka ut när man gör en steal (om man inte är totally shortstacked).

Problemet var också att jag hade en duglig hand 7-handed - Inte alls särskilt rolig HU men tillräckligt för att man ska kunna tänka WTF.

Hade jag gjort movet med 3-8 så skulle jag kunna slänga hande - rakt av när han höjde.

Jag tror på den här nivån att det skulle räckt med en minimihöjning ändå - om personer inte vill spela handen så brukar de (veka) spelrana lägga sig ändå när blindrna är så pass stora.

Postad

Joker500 - tänkte precis editera mitt meddelande (som jag alltid gör) och skriva att ställa in kanske också skulel vara rätt.

SB måste då slänga en del händer - samtidigt som jag tror att han kan misstänka att jag försöker spela HU mot BB så att han kan calla med händer jag inte vill att han ska calla med - QJ typ.

Fördelen med minimiraise är att man eventuellt får ut samma effekt som ett allin bet utan att riskera för mycket. SB vet att han kanske spelar om hela min stack och skiter i det om han inte har bra kort - jag har en chans att smita från handen om SB lyckats hitta något fint.

Även om jag vill spela för högre positioner så vill jag komma ITM och skulle kunna gjort det om jag raisar minimi får en reraise och jag foldar.

Det är därför jag är lite sugen på minimiraisen. Det beror på motstånd också . Den spelaren hade jag sett med AA två gånger.

Jag postade den här hande för att få synpunkter inte för att konstatera något - då hade den hamnat i pokerresultat. Det känns som jag klantade mig men jag är lite osäker på hur mycket :lol:

Postad

lol - jag editerar också efter hand.

Som jag sagt några gånger förut så bygger jag mina spel på mer av vad jag förväntar mig av mina motståndare än vad som en riktigt bra motståndare "enligt boken" kan tänkas göra. Jag har inte allt för höga tankar om "medelsvensson" - jag menar inte att det är usla utan kanske ganska bra men utan innehav av bra moves.

Oftast är spelare skiträdda när det börjar närma sig pengar (framförallt till den här turnierngen som är rätt dyr och många har kvalat sig till - jag vet inte hur ridario hade gjort men jag känner till de flesta som med lätthet köper in sig 2ggr till turneringen).

Därför kan man oftast skapa effekter med mindre ultimata bet jämfört mot en bättre och modigare spelare som skulle ana svaghet och uttnyttja den.

Det jag gjorde nu var ju något mellanting. Jag bettade inte minimi utan jag bettade mer vilket comittade mig mer - då skulle nog en allin vara bättre direkt.

Minimi är ju minimi för BB men minimi +SB för SB.