ett_äpple Postad 19 Maj , 2006 Rapport Postad 19 Maj , 2006 Såg ett intressant inlägg om samma sak fast det gällde limit. Tyckte det skulle vara intressant att höra hur man "ska"/hur ni lirar "borderlinehänderna". Händer jag syftar till med Boarderline är de händer som inte kan kallas bra men inte riktigt dåliga heller ex. (A,K,Q,J),To eller (A,K,Q),Jo generellt sett undviker jag dessa händer oftast om det är raisat och synar nästan hellre en raise med två låga kort (dumt nog?), på grund av att jag vet/tror att jag inte är bra nog för att klura mig ur de situationer som kan uppstå. Kort redogörelse för hur jag lirar: På flop brukar jag fösöka att checka (om det är fler än 2 i potten) för att gå in med en checkraise (mer en symbolisk raise ingen jätte bet och eftersom det är på flopen blir det inte så dyrt) om jag t.ex träffar ett toppar, dels för att berätta för starkare händer att det inte finns någon anledning att slowspela på turn "för jag tänker betala dem" (vilket jag inte tänker), men jag försöker hålla checkraisen låg nog för att sämre händer ska stanna. Så målet är alltså att få bättre händer visa att de har starkare händer på turnen eller flopen och att få svagare händer och bluffbenägna att hålla sig undan, för checkar de turnen efter en call på rivern brukar det ofta betyda att min hand är bäst... Jag tror jag har en tendens att bli för passiv med dessa händer efter flop och blir (tror jag) gärna utsatt för bluffar. Så det är ju en svår balansgång... inte kommitta pengar men ändå verka stark nog för att inte bli bluffad och svag nog för att sämre händer ska följa med men fortfarande stark nog för att Fi ska våga visa hur stark han är... (om allt detta går att göra ). Detta är iof på min låga nivå 0.25/0.50, men skulle vara intressant att höra lite allmänt om dessa händer ex. mot pre-flop raises eller dyl., tar gärna emot kritik på det jag skrivit även om det kanske inte säger så mycket... Citera
maaac Postad 19 Maj , 2006 Rapport Postad 19 Maj , 2006 Boardline händer ska man spela väldigt passivt pre-flop, i en tidig position slänger jag för det mesta skiten (om jag inte känner att mina motständare är veka och dåliga) Sen beror det helt på vilka det är som kommit in i potten innan, om tex en tight person har raisat från en tidig position så brukar jag slänga då jag antar att mina kort är dominerade, om däremot en väldigt aggresiv snubbe har raisat och jag vet med mig att han kan raisa med tex one gap sc eller sc, eller något lågt PP så brukar jag syna. I annat fall brukar jag själv raisa om alla har foldat fram till mig och jag sitter i en mitten position. Jag spelar dessa kort ungefär likadant i sen position. Alltså, om jag ska spela dessa händer överhuvudtaget så vill jag (för det mesta) vara den som raisar pre-flop, dels för att även om man inte träffar kan man ofta ta potten på direkten med en cb och dels för att upprättahålla en aggresiv image vid bordet. Om jag träffar brukar jag, om det var jag som rasia pre-flop även raisa på floppen. Om det var någon annan som raisa brukar jag för det mesta re-raisa för att se var jag står, jag tycker att man brukar komma billigast undan på det här sättet då det inte är så många som försöker bluffa på floppen. Citera
Recommended Posts