Okok Postad 18 Maj , 2006 Rapport Postad 18 Maj , 2006 Jag har beställt och mottagit två stycken Samsung 204b 20 tums skärmar, samt ett grafikkort av modellen ATI Sapphire Radeon 9250. Tänkte naturligtvis koppla ihop de två skärmarna för att spela många, många bord. Nu är det så att jag inte är så het på datorer och har gjort något riktigt klantigt. Jag lyckades klonka i grafikkortet i datorn på rätt plats (pci) och startade stolt upp datorn. När jag kom in i Windows så var allt stort, trots att upplösningen var den korrekta 1600x1200. Jag provade därför att skruva upp upplösningen på max (2400 x nånting) för att se om det såg bättre ut, vilket ledde till att allt blev totalt svart. Trots x antal försök med att starta om datorn i felsäkert läge och avinstallera kortet så får jag det inte att visa någon bild i Windows. Nu sitter jag fortfarande på mitt gamla integrerade dell-kort på en skärm med den andra ouppackad. Väldigt frustrerande och jag undrar om någon känner igen problemet och har några förslag till åtgärder.... Uppskattar all hjälp! TY. Citera
kfluffie Postad 18 Maj , 2006 Rapport Postad 18 Maj , 2006 Det ar inte sa att du stallde in Upplosningen pa en skarm per automatik? Kolla om du inte kan stalla in vardera skarm pa 1600*1200 och sedan kor du "Dual View Horizontal" (Heter sa i NVidia iaf, vet dock ej med ATI). MVH //KF EDIT: Dra fragan pa SweClockers annars. De vet nog! Citera
Okok Postad 18 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2006 Det ar inte sa att du stallde in Upplosningen pa en skarm per automatik? Kolla om du inte kan stalla in vardera skarm pa 1600*1200 och sedan kor du "Dual View Horizontal" (Heter sa i NVidia iaf, vet dock ej med ATI). MVH //KF EDIT: Dra fragan pa SweClockers annars. De vet nog! Vet inte riktigt vad du menar. Dock så är det så att jag, innan jag stoppade in det nya grafikkortet, inte kunde trycka upplösningen högre än 1600x1200 (som det ska vara). När jag avaktiverar pci i bios (detta kom jag inte på själv ) och pluggar i vga-kontakten i mitt gamla integrerade kort så är allt som vanligt och upplösningen är 1600x1200. Alltså verkar det som om jag har ändrat upplösningen bara på grafikkortet. Stort moment 22 det här eftersom jag inte kan komma in och ändra upplösningen som orsakar problemet. Hjäääälp! Citera
SaInT Postad 18 Maj , 2006 Rapport Postad 18 Maj , 2006 Ingen expert själv så har inte den blekaste då jag aldrig pillat med varken två grafikkort eller två skärmar. Men att fråga på sweclockers som kluffie nämnde ger förmodligen mer kvalifiercade svar. Citera
kfluffie Postad 18 Maj , 2006 Rapport Postad 18 Maj , 2006 I uppstarten av Datorn (Vid BIOS) sa trycker du ner F8 ett par ganger tills det kommer upp en meny. Dar valjar du ditt Operativsystem samt Felsakertlage. Da kan du komma in i Datorn med upplosning 640*480 och stalla in en upplosning som fungerar. (Detta med ditt nya Grafikkort inkopplat d.v.s.) Prova det och dra en print pa Bildskarmegenskaperna. MVH //KF Citera
Okok Postad 18 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2006 Ingen expert själv så har inte den blekaste då jag aldrig pillat med varken två grafikkort eller två skärmar. Men att fråga på sweclockers som kluffie nämnde ger förmodligen mer kvalifiercade svar. Mm jag har postat där efter kfluffies tips. Citera
Okok Postad 18 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2006 I uppstarten av Datorn (Vid BIOS) sa trycker du ner F8 ett par ganger tills det kommer upp en meny. Dar valjar du ditt Operativsystem samt Felsakertlage. Da kan du komma in i Datorn med upplosning 640*480 och stalla in en upplosning som fungerar. (Detta med ditt nya Grafikkort inkopplat d.v.s.) Prova det och dra en print pa Bildskarmegenskaperna. MVH //KF MM jag har provat att ändra upplösning där. Drar upp den till max (1280xnåt), men när man startar upp datorn i normalt läge så är det fortfarande svart. Och startar man om den i felsäkert läge igen så är den tillbaka på 640x480. Citera
Recommended Posts