Gå till innehåll

Endast 10% plussar på poker?


Simon

Recommended Posts

Spelar man matematiskt korrekt har man 100% chans att plussa i långa loppet.

100%chans ja, chansen är alltid 100 oavsett

det beror väl på helt hur hållet hur andra spelar. säg att alla skulle spela precis på samma sätt, då skulle alla gå back i det långa loppet förutom huset.

 

matte är för nördar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man matematiskt korrekt har man 100% chans att plussa i långa loppet.

100%chans ja, chansen är alltid 100 oavsett

det beror väl på helt hur hållet hur andra spelar. säg att alla skulle spela precis på samma sätt, då skulle alla gå back i det långa loppet förutom huset.

 

matte är för nördar

 

 

Visst, om de andra spelar på samma sätt ja, men jag utgick givetvis från det sättet som folk spelar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, om de andra spelar på samma sätt ja, men jag utgick givetvis från det sättet som folk spelar idag.

på de lägsta nivåerna kanske det går, men en någorlunda uppmärksam online pokerspelare märker vem det är som är supertight och inte tar chansningar. det har funnits bottar på sajter som man kan programmera o gå enbart efter pottodds+starthandskrav/hur många som är med i potten osv. det ska visst vara jävligt svårt att få en sån att plussa mot en normal funtad människa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, om de andra spelar på samma sätt ja, men jag utgick givetvis från det sättet som folk spelar idag.

på de lägsta nivåerna kanske det går, men en någorlunda uppmärksam online pokerspelare märker vem det är som är supertight och inte tar chansningar. det har funnits bottar på sajter som man kan programmera o gå enbart efter pottodds+starthandskrav/hur många som är med i potten osv. det ska visst vara jävligt svårt att få en sån att plussa mot en normal funtad människa

 

Sen när blev "matematiskt korrekt" lika med supertight? Spelar man matematiskt korrekt, eller bara korrekt som vi kan förkorta det till, så har du god chans att vinna (dock ej garanti). Fattar inte varför du antar att man är supertight och superweak för att man spelar MATEMATISKT korrekt.

 

Och att 10% plussar ska väl knappast ha nån effekt på just dig. Om en random person sätter sig och spelar så har han/hon kanske 10% chans att bli en vinnare i det långa loppet, men du bestämmer ju själv hur mkt tid och energi du vill lägga på att lära dig poker, så du är ingen random person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kommer den där siffran 10% ifrån? Det verkar ju väldigt lågt. Det är klart att det kanske är många som kanske bara testar poker någon enstaka gång och lägger av efter att ha förlorat två insättningar men i så fall är ju den siffran ungefär lika intressant som påståendet att över 90% är dåliga på konståkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har inte med matematik och göra.............

det är helt omöjligt att skriva ekvationer vad som är rätt/fel move i poker. speciellt NL. det finns för många faktorer som ska vägas in och alldeles för många faktorer som inte är säkra/helt unknown.

 

så man kan aldrig säga att man spelar matematiskt rätt och tro att man ska vinna på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har inte med matematik och göra.............

det är helt omöjligt att skriva ekvationer vad som är rätt/fel move i poker. speciellt NL. det finns för många faktorer som ska vägas in och alldeles för många faktorer som inte är säkra/helt unknown.

 

så man kan aldrig säga att man spelar matematiskt rätt och tro att man ska vinna på poker.

 

klart det har med matte att göra.

 

visst massa faktorer spelar in och korrekt analys grymt komplex. man får helt enkelt selektera viss information och göra vissa förenklingar. den som gör detta bäst är bäst pokerspelare. spelar man mer korrekt än sina motståndare har man edge. om man spelar så mycket bättre än dem att man också slår raken så kommer man förr eller senare vinna.

 

att PT visar högre siffror än siternas egna statistik beror på att de som förlorar försvinner snabbare än de som vinner och därmed syns i fler av PTs urval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har inte med matematik och göra.............

det är helt omöjligt att skriva ekvationer vad som är rätt/fel move i poker. speciellt NL. det finns för många faktorer som ska vägas in och alldeles för många faktorer som inte är säkra/helt unknown.

 

så man kan aldrig säga att man spelar matematiskt rätt och tro att man ska vinna på poker.

 

klart det har med matte att göra.

 

visst massa faktorer spelar in och korrekt analys grymt komplex. man får helt enkelt selektera viss information och göra vissa förenklingar. den som gör detta bäst är bäst pokerspelare. spelar man mer korrekt än sina motståndare har man edge. om man spelar så mycket bättre än dem att man också slår raken så kommer man förr eller senare vinna.

 

att PT visar högre siffror än siternas egna statistik beror på att de som förlorar försvinner snabbare än de som vinner och därmed syns i fler av PTs urval.

 

Det där är väl egentligen oväsentligt om man har en stor databas, då har man ändå tillräckligt med händer från förlorare. Sen är det knappast en slump att värdet ligger runt 40/60 i allas PT databaser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att PT visar 40/60 beror på att samplesizen är för liten på varje enskild spelare.

Det är betydligt lättare att vara vinnare ett par dagar (ungefär den tidsperiod som en PT-sample täcker) än att vara vinnare under ett år eller längre.

 

 

Finns ett par andra trådar i ämnet:

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=20449

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=23631

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner:

 

Det är inte så att man med 100% sannolikhet vinner för att man tar spelteoriska optimala beslut vid varje tillfälle. Man måste ha tur med korten också.

 

Mängden vinnande spelare och mängden förväntade vinnande spelare är inte lika. Några av de mesta framgånsrika pokerspelarna är förvänade förlorande spelare på de nivåer de har haft framgång på, de har haft tur helt enkelt.

Med så många pokerspelare som försöker och eftersom resultatet beror på slumpen, måste en del av alla vinnande spelare vara förväntade förlorare. Något annat vore väldigt osannolikt.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undra varför man har 10% chans att plussa på poker om man spelar "matematiskt korrekt" ? Man läser ju nästan överalt att 10% endast gå i vinst?

 

Vadå, kan inte de resterande 90% pottodds mm? :D

 

Om 10% spelar matematiskt korrekt och dessa därigenom har 10% chans att plussa får jag det till att 1% av spelarna plussar (givet att de som inte spelar matematiskt korrekt backar). ;)

 

Sen undrar jag också varifrån andelen 10% kommer ifrån. Den dyker upp hela tiden, men alltid utan källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kommer den där siffran 10% ifrån? Det verkar ju väldigt lågt. Det är klart att det kanske är många som kanske bara testar poker någon enstaka gång och lägger av efter att ha förlorat två insättningar men i så fall är ju den siffran ungefär lika intressant som påståendet att över 90% är dåliga på konståkning.

 

Eftersom siffran 10% homosexuella är väldigt hög, har man valt att lägga siffran på jämna 10%. Balansen skulle annars rubbas och folk skulle ifrågasätta procenträkning som begrepp och ett tredje världskrig skulle eventuellt bli följden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå!

Att 10% plussar betyder inte att man har 10% chans att plussa om man spelar korrekt.

 

Sedan ska man ha väldigt klart för sig att många av de som tror att de spelar "korrekt" inte gör det (spelar med alldeles för bra spelare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. detta med de magiska 10%en kan berättas en rätt kul historia. Jag hade precis varit på neuropsykologiföreläsning där detta falsarium om att vi endast använder 10% av vår hjärna. En i klassen menade att detta visst kunde vara sant, men fick genast mothugg: Om en kirurg säger att han skall ta bort de 90% av hjärnan du ändå inte använder, skulle du låta honom/henne göra detta?

Det blev rätt tyst.

 

Apropå att spela metematiskt korrekt: Vad gäller låg/microlimit (010/020€) och lägre ska man inte spela matematiskt korrekt, eftersom man missar alla guldlägen. Jag synar med vad fan som helst upp till 1 euro, för det betalar sig så sjukt bra de gånger jag väl drar in stegen eller tvåpar på floppen och tomten sitter och höjer sig fördärvad med sitt PP han inte har förstånd nog att lägga. Man kan säkert vinna en del genom att sitta och vänta på monster på llborden, men jag tycker detta funkar bättre för mig. Jag tror aldrig jag blivit kallad för fisk så många gånger som jag blir på 005/010 eller 010/020 på b2b, men jag tar det som en komplimang.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...