Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

6 spelare. Blinds 100-200 kr. Jag sitter UTG. Alla har runt 100-150 ggr BB i stack. Jag har runt 20 000.

Fi1 (knappen) väldigt TAG. Har spelat få händer och visat upp ritktiga kvalitetshänder frivilligt för att befästa sin TAG-image.

Fi2 (BB) väldigt LAG. Har varit uppe i 2-3 inköp och även köpt in sig ett par gånger. Väldigt volatil spelstil som betalar sig när han väl träffar. Ser nästan 90% av alla floppar och kör aggressivt. Det finns inga billiga pottar när han är med.

Hero: A :heart: K :heart:

Bettar 800. (standardraise i spelet är 4-5 ggr BB).

Fi1: Höjer till 2000

Fi2 synar fr BB.

Hero synar fr UTG.

Flopp: K :club: T :club: 9 :heart:

Fi2 BB bet 5000.

Det är ganska vanligt beteende från honom så han kan sitta på allt från luft till stål till drag.

Synar jag här så har jag 13000 kvar och är comitted. Så för mig handlar det om All in eller Fold.

Det som verkligen oroar mig är Fi1.s reraise före floppen samt att jag såg att han började snegla över min och Fi2s stacks o jämföra med sin vilket tyder på att han tänker vara med i potten/syna all in/gå all in. Det var några andra tells som också befäste den tanken.

Några förslag?

Postad

Om du verkligen ser en tell på fi 1 att han kommer spela denna potten (du har sett honom göra detta innan och kan säga med hygglig säkerhet att han inte fejkar) så är det nog ett sånt läge där man bör passa AK. Fi 1 kan mycket väl ha AA och vill det sig illa har Fi2 QJ eller gutshot+flush.

Sen om jag skulle passa denna i ett livegame? Inte en chans 8-)

Postad

. Fi 1 är tight och höjer nog bara din UTG-höjning med AA,KK,AK, ev QQ också. Han kommer att syna AA och KK. Han kommer troligen även att syna med AK eftersom du inte reraisade pre. Vidare kommer du nog bara att få syn av fi 2 med en hand som slår dig om han tex har set eller 2-par. Så fold.

Postad

Raisa pre-flopp för att du ska veta var du ligger i handen.

Sedan har du inga read kan han sitta på K T s eller KQ jag skulle nog synat och kollat på nästa kort(fisk som jag är),

Ställ på rivern om det är blankt och re-buy direkt :( väldigt svårt..

Postad
Raisa pre-flopp för att du ska veta var du ligger i handen.

Sedan har du inga read kan han sitta på K T s eller KQ jag skulle nog synat och kollat på nästa kort(fisk som jag är),

Ställ på rivern om det är blankt och re-buy direkt :( väldigt svårt..

Osäker på om det är en bra idé att reraisa preflopp. Om någon av Fi ställer in så måste jag fatta ett beslut för hela min stack preflop med AKs vilket jag inte är bekväm med, inte i CG i alla fall.

I och med att jag är comitted med en syn så tycker jag det är lika bra att gå all in i så fall om jag bestämmer mig för att spela handen. Då får man en viss fold equity på draghänderna samt AK, särskilt hos Fi1 som inte investerat mer än 2000 än. Så syna tänker jag inte på.

Postad
. Fi 1 är tight och höjer nog bara din UTG-höjning med AA,KK,AK, ev QQ också. Han kommer att syna AA och KK. Han kommer troligen även att syna med AK eftersom du inte reraisade pre. Vidare kommer du nog bara att få syn av fi 2 med en hand som slår dig om han tex har set eller 2-par. Så fold.

Mina tankar gick i samma banor som du.

Dessutom måste vi tänka på att Fi2 är LAG, men han är inte dum. Även han har märkt att Fi1 är med och även han tänker på vilka händer Fi1 kan sitta på.

Min egen image utåt är ganska loose preflop men TAG från floppen framåt. Så även den biten tar han säkert i beaktande.

Postad

Jag foldade. Tänkte att i o m att Fi2 agerar först och kör så tungt så sätter han i princip sin stack på spelet mot 2 spelare som agerar efter honom, där båda visat styrka före flopp.

Så där känns inte TPTK som en stark hand.

Fi1 funderade ett bra tag och foldade öppet J :club: J :diamond: .

I och med att vi är polare så fick jag Fi2 att visa sin hand och han satt på A :club: Q :club: .

Han har ju en extremt stark draghand, men om man ser på vilka kort jag och Fi1 höll så var inte draget lika start som man tror. För Ess hade inte hjälpt honom och 2 J var borta, så han hade 8+2= 10 outs.

Fi2 sa att i och med att jag inte tryckte all in preflop så satte han mig på AK lr QQ-JJ, inte AA o KK. Samma sak med Fi1s hand.

Sen på floppen så visste han att jag inte kunde spela min hand med tanke på att Fi1 skulle agera efter mig, och han visste att Fi1 skulle slänga QQ och JJ med tanke på hur tight han spelat.

Skulle han ha fel och vi slowspelat en monsterhand så hade han ändå många outs till den bästa handen.

Tyckte att han gjorde ett bra utspel och en bra läsning av våra händer.

Här är väl ett typexempel på hur första position faktiskt kan vara en fördel.

Vad avser check raise så sa han att han ville lämna oss möjligheten att folda. Hade han check raisat så hade vi synat med tanke på potoddsen.

Postad

Osäker på om det är en bra idé att reraisa preflopp. Om någon av Fi ställer in så måste jag fatta ett beslut för hela min stack preflop med AKs vilket jag inte är bekväm med, inte i CG i alla fall.

I och med att jag är comitted med en syn så tycker jag det är lika bra att gå all in i så fall om jag bestämmer mig för att spela handen. Då får man en viss fold equity på draghänderna samt AK, särskilt hos Fi1 som inte investerat mer än 2000 än. Så syna tänker jag inte på.

Re-raisar du så är det ju en klar fold väntar du till floppen får du ju ett ännu jobbigare beslut