P_kungen Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Sitter och pluggar inför matteprov. Stöter på uppgiften: Kurvan y = 1/x begränsar tillsammans med x-axeln, linjen x=1 och linjen x=t, t>1 ett område. När detta område vars area är A(t), roterar kring x-axeln, alstras en rotationskropp med volymen V(t). Undersök om arean och volymen närmar sig bestämda värden, då t växer obegränsat. Räcknar ut och får A = ln(t) ----> som går mot oändligheten när t---> oändligheten. Volymen går mot pi när t går emot oändligheten. Slår upp i facit som visar att svaret är rätt med kommentaren: Anta att vi fyller rotationskroppen med färg. Denna färgmängd räcker alltså inte för att måla det område som altsrar rotationskroppen. WTF! Förklara! Citera
eurythmech Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så är A > V? Men det är ju så jävla knepigt då de har olika dimensioner. Citera
Teichmann Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Nationellt i Matte C imorgon? Jepp, för mig med. Pluggat en halvtimme hittills. Kommer gå jättebra känner jag... Citera
P_kungen Postad 16 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 16 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så är A > V?Men det är ju så jävla knepigt då de har olika dimensioner. Jag förstår det som om man fyller en kon med färg där t--> oo. Så räcker inte färgen till att måla arean trots att man målat hela insidan!?? Nationellt i Matte C imorgon? Jepp, för mig med. Pluggat en halvtimme hittills. Kommer gå jättebra känner jag... Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Citera
Teichmann Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Haha, jag visste inte ens att det fanns steg upp till F. Sanslöst. Jag har druckit en stor kopp kaffe och pluggat i två timmar nu. Får räcka tror jag. Nöjer mig med ett VG den här gången. Citera
Teichmann Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Haha, jag visste inte ens att det fanns steg upp till F. Sanslöst. Jag har druckit en stor kopp kaffe och pluggat i två timmar nu. Får räcka tror jag. Nöjer mig med ett VG den här gången. Citera
Svinto Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Jag förstår det som om man fyller en kon med färg där t--> oo. Så räcker inte färgen till att måla arean trots att man målat hela insidan!?? Ja, konen har oändlig yta men ändlig volym om man ska tro på matematiken . Du kan i alla fall trösta dig med att den inte finns i verkligheten. Citera
kydyl Postad 16 Maj , 2006 Rapport Postad 16 Maj , 2006 Fast i det här fallet har faktiskt facit "fel". Det är sant att färgen inte räcker till om man kräver ett jämntjockt lager färg över hela ytan. Men det går utmärkt att måla ytan bara man hela tiden målar tunnare och tunnare Citera
Goatse Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Såna här trådar får en verkligen att längta tillbaka till skolan! Citera
svint0 Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Haha, jag visste inte ens att det fanns steg upp till F. Sanslöst. Jag har druckit en stor kopp kaffe och pluggat i två timmar nu. Får räcka tror jag. Nöjer mig med ett VG den här gången. Finns ingen Ma F, men Matematisk Breddning: xxx , kallas Ma F, vad jag förstått:) Citera
svint0 Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Haha, jag visste inte ens att det fanns steg upp till F. Sanslöst. Jag har druckit en stor kopp kaffe och pluggat i två timmar nu. Får räcka tror jag. Nöjer mig med ett VG den här gången. Finns ingen Ma F, men Matematisk Breddning: xxx , kallas Ma F, vad jag förstått:) Citera
eurythmech Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Haha, jag visste inte ens att det fanns steg upp till F. Sanslöst. Jag har druckit en stor kopp kaffe och pluggat i två timmar nu. Får räcka tror jag. Nöjer mig med ett VG den här gången. Finns ingen Ma F, men Matematisk Breddning: xxx , kallas Ma F, vad jag förstått:) När jag gick gymnasiet fanns iaf en kursbok som hette matematik F Citera
eurythmech Postad 17 Maj , 2006 Rapport Postad 17 Maj , 2006 Man menar att för lim t -> oo så Jag har i Ma F. bara ladda i dig koffeintabletter och köra hela natten Haha, jag visste inte ens att det fanns steg upp till F. Sanslöst. Jag har druckit en stor kopp kaffe och pluggat i två timmar nu. Får räcka tror jag. Nöjer mig med ett VG den här gången. Finns ingen Ma F, men Matematisk Breddning: xxx , kallas Ma F, vad jag förstått:) När jag gick gymnasiet fanns iaf en kursbok som hette matematik F Citera
Måns Postad 18 Maj , 2006 Rapport Postad 18 Maj , 2006 Matte F ingår inte i några program, men en del skolor har den som extra tillval. När jag gick kunde man välja två olika inriktinigar, en med diskret matematik och en med lite mer intregralteori. Citera
Måns Postad 18 Maj , 2006 Rapport Postad 18 Maj , 2006 Matte F ingår inte i några program, men en del skolor har den som extra tillval. När jag gick kunde man välja två olika inriktinigar, en med diskret matematik och en med lite mer intregralteori. Citera
Recommended Posts