Gå till innehåll

Är du rädd för att råka ut för bedrägeri på internet?  

100 medlemmar har röstat

1. 1. Är du rädd för att råka ut för bedrägeri på internet?

• -Ja. Det finns för många skurkar där ute.
    • -Nej. Jag är extremt försiktig, ingen lurar mig.

Recommended Posts

Postad

Cyntax tipsar:

Trojan Horse Threat Hits Poker Networks

Det var bara en tidsfråga. Hur skyddar man sig bäst o.s.v.?

Skurkarna kommer att fortsätta försöka hitta nya metoder. Vad kommer här näst?

PO/PT (osv) köps av någon skurk som implementerar en trojan? Eller finns det redan liknande program som säger sig vara goda, men i själva verket är elaka?

Postad

Fick ett mail från en rakeback affe, där de tydligen hade tillhandahållit en rakeback kalkulator. Tjänsten hade de haft i minst ett år, och först nu upptäckt att den innehöll en trojan. Finns ju liksom inte en chans att skydda sig mot andras dumhet.

När ska sajterna börja med inloggningsdosor så man slipper oroa sig för sådant här. Är väl bara parbet som har den tjänsten än vad jag vet...

Postad

Finns en del sätt att skydda sig mot liknande saker. Laddar man ner en fil i god tro och ändå får in en trojan så är det förstås svårt att upptäcka.

Regel 1 är dock att aldrig installera något som man inte vet vad det är. Råkar man ändå illa ut så är en bra brandvägg aldrig fel. T ex Zone Alarm eller Norton Internet Security. Här kan man bestämma vilka program som ska ha tillgång till internet, och man ska vara restriktiv med vilka program man tillåter. Dvs, är man inte säker på vad det är för program som vill komma åt nätet så ska man inte tillåta det.

Postad

En sjuk grej inträffade på Ladbrokes igår. Någon måste ha hackat in sig i deras system då det plötsligt "blippade" upp en text som sade"först in på www.ladbrokes-winners.com" får $10000. Det sjuka var att texten skrevs men samma färg som pokermanagers använder sig av samt att det kom ifrån Ladbrokes eget system. Känns inte så kul att någon kan komma in i deras databas och lägga ut en massa info.

Postad

När ska sajterna börja med inloggningsdosor så man slipper oroa sig för sådant här. Är väl bara parbet som har den tjänsten än vad jag vet...

Man kan tycka att det skulle vara en konkurrens fördel.

Med tanke på hur mycket de tjänar på varje spelare i rake så är det konstigt att man inte erbjuder det som en kostnadsfri tjänst.

Siterna skulle tex kunna erbjuda spelare som kommit upp till en viss nivå i rake per månad ett säkrare alternativ att logga in.

Postad
Laddar man ner en fil i god tro och ändå får in en trojan så är det förstås svårt att upptäcka.

Regel 1 är dock att aldrig installera något som man inte vet vad det är.

Med tanke på hur många program som är installerade på en vanlig pc är det rätt svårt att vara 100% säker på allt. Det kanske är en bra idé att ha en partitionerad hårddisk med en separat installation för poker (och kanske bankärenden och liknande) och en annan för spel, film och flum. Då kunde man hålla den seriösa partitionen nästan helt ren från program.

Nackdelen är ju att man får boota om en massa. :?

Postad
Laddar man ner en fil i god tro och ändå får in en trojan så är det förstås svårt att upptäcka.

Regel 1 är dock att aldrig installera något som man inte vet vad det är.

Med tanke på hur många program som är installerade på en vanlig pc är det rätt svårt att vara 100% säker på allt. Det kanske är en bra idé att ha en partitionerad hårddisk med en separat installation för poker (och kanske bankärenden och liknande) och en annan för spel, film och flum. Då kunde man hålla den seriösa partitionen nästan helt ren från program.

Nackdelen är ju att man får boota om en massa. :?

Eller så har man en ren poker/bank dator, något jag funderar på i alla fall eftersom min nuvarande är spyfull av spyware etc.

Postad
Eller så har man en ren poker/bank dator, något jag funderar på i alla fall eftersom min nuvarande är spyfull av spyware etc.
Det där är en bra idé.

Online poker targeted by cyber criminals

"Following the exponential rise of interest in online poker, it is inevitable that malware authors would follow suit with programs to separate players from their money. What is significant is the fact that this particular scam was hosted, albeit unwittingly on a legitimate site and used rootkit technology to cloak itself. Without our unique Blacklight technology to detect it, many online gamblers could have become victims of this exploit," Kimmo Kasslin, a researcher at F-Secure's data security laboratory, said in a news release.

Postad

La in den programvaran för ett tag sen och provade den men kan inte hitta dessa filer på datorn:

\WINDOWS\system32\d3dclsrv.dll

\WINDOWS\system32\ndsdavsrv.sys

\WINDOWS\system32\comclg32.dll

\WINDOWS\system32\utlsrv.exe

Däremot fanns den här som jag tog bort:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ControlSet001\Services\ndsdavsrv

In that folder you will see the following:

ImagePath=\??\C:\WINDOWS\System32\ndsdavsrv.sys

Och denna hittar jag:

Now bring up your Task Manager (CTRL+ALT+DEL, click the Processes tab). Look for the program utlsrv.exe and right click on it and select End Process.

Dock så finner jag inte den inte i system32 mappen och kan därför inte ta bort den.

Är det någon datakunnig som tror jag är smittad trots att jag inte finner dessa filer i system32 mappen?

Postad

Det är ingenting som hindrar att filerna ligger i någon annan mapp, så jag skulle göra en sökning efter filnamnet. Sen kan det ju vara så att du har ställt in windows att dölja systemfiler så att filerna finns i system32 mappen, men du ser dem inte.

Postad
La in den programvaran för ett tag sen och provade den men kan inte hitta dessa filer på datorn:

\WINDOWS\system32\d3dclsrv.dll

\WINDOWS\system32\ndsdavsrv.sys

\WINDOWS\system32\comclg32.dll

\WINDOWS\system32\utlsrv.exe

Däremot fanns den här som jag tog bort:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ControlSet001\Services\ndsdavsrv

In that folder you will see the following:

ImagePath=\??\C:\WINDOWS\System32\ndsdavsrv.sys

Och denna hittar jag:

Now bring up your Task Manager (CTRL+ALT+DEL, click the Processes tab). Look for the program utlsrv.exe and right click on it and select End Process.

Dock så finner jag inte den inte i system32 mappen och kan därför inte ta bort den.

Är det någon datakunnig som tror jag är smittad trots att jag inte finner dessa filer i system32 mappen?

Jag tror att jag hade det där viruset förut. Isånafall så är det ett program som "fejkar" att du har virus för att du ska ladda ner anti-spyware program som kostar pengar. Kommer det upp rutor som om man klickar på dom tar en till en hemsida med ett program som kan kan ladda ner "gratis" ?

Postad
Det är ingenting som hindrar att filerna ligger i någon annan mapp, så jag skulle göra en sökning efter filnamnet. Sen kan det ju vara så att du har ställt in windows att dölja systemfiler så att filerna finns i system32 mappen, men du ser dem inte.

Är det ett sånt där elakt rootkit hjälper det nog inte att söka efter filerna. Skräpet kan ligga osynligt på datorn. Lite om rootkit på wikipedia

Postad

Är det ett sånt där elakt rootkit hjälper det nog inte att söka efter filerna. Skräpet kan ligga osynligt på datorn. Lite om rootkit på wikipedia

Hade missat att det var en rootkit.