Gå till innehåll

NLT - SnG, hur spela svaga A?


Hristo

Recommended Posts

Tjena

 

I SnG´s då det börjar bli shorthanded...vet inte riktigt hur jag ska spela mina svaga A. Med svaga räknar jag nog A9 och sämre...även om AT inte är något monster. Ska man trycka här om man tror sig få hela bordet att folda? Höja tre/fyra bb? Folda? Vet att på tomtenivån där jag håller till lirar många alla sina A...

 

Hur lirar ni era svaga A? Vet att det beror på bordet och är väldigt beroende på situation. Men lite tips borde ju finnas, trots allt. Så, nu har jag svamlat klart...

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My 2 cents: Höj några gånger blinden, se floppen. Om ess, checka. Motståndaren kommer betta sitt svaga ess om han har något (annars får man ta potten på turn). Raise:a all-in och plocka hela hans stack på bättre kicker.

Nu var det nog inte det som Hristo menade. Om man SJÄLV har ett svagt äss, hur ska man då spela? Korrekt uppfattat Hristo?

 

Om du med shorthanded menar 4 spelare så försöker jag sno blindsen med alla A från knappen eller sb om ingen annan visat intresse för potten. Undantaget är väl om monsterstacken är i big blind och de övriga två är på ruinens brant. Då kan jag folda och hoppas att jag kommer ITM när de andra är tvingade att gå all-in. Är jag redan ITM, då är det ingen tvekan, all-in och hoppas på att sno mörkarna. Fler än 4 spelare, då är det oftast fold som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My 2 cents: Höj några gånger blinden, se floppen. Om ess, checka. Motståndaren kommer betta sitt svaga ess om han har något (annars får man ta potten på turn). Raise:a all-in och plocka hela hans stack på bättre kicker.

Nu var det nog inte det som Hristo menade. Om man SJÄLV har ett svagt äss, hur ska man då spela? Korrekt uppfattat Hristo?

 

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Svaga A är farliga kort att spela med....

 

Du lär inte vinna någon stor pott med en sådan hand. Kommer ett A på floppen och du betar är det stor chans att sämre händer lägger sig. Drawing hands kan ju förstås syna ifall potoddsen säger att det är rätt. Nackdelen med ett svagt A är att du inte gärna kan beta hur hårt som helst, någon kan ha ett starkt A.

 

Den hand som synar dig eller höjer kan ha ett starkt A och slår dig. Hur spelar du efter en höjning mot dig?

 

Självklart beror det på hur många spelare som är kvar, position, stacks, osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaga A är farliga kort att spela med....

 

Du lär inte vinna någon stor pott med en sådan hand. Kommer ett A på floppen och du betar är det stor chans att sämre händer lägger sig. Drawing hands kan ju förstås syna ifall potoddsen säger att det är rätt. Nackdelen med ett svagt A är att du inte gärna kan beta hur hårt som helst, någon kan ha ett starkt A.

 

Den hand som synar dig eller höjer kan ha ett starkt A och slår dig. Hur spelar du efter en höjning mot dig?

 

Självklart beror det på hur många spelare som är kvar, position, stacks, osv....

 

 

De flesta spel shorthanded med kanske 10-20Bbb är ju "farliga" med 4 spelare kvar är svaga ess en bra hand. få kvar och med små stackar behöver man ju inte vinna stora potter, potterna blir rätt stora bara med blindsen. Har man 10bb och höjer 3xbb från knappen med och plockar upp blindsen så har man ökat sin stack med 15% det är rätt mycket. shorthanded så får du syn av så många andra händer än just A, oftast får man omslag preflop av ett A, Fold, får du syn träffar A, så är det ju bara att trycka in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alldeles rätt WeeM!

 

När jag pratade om svaga A var det mer generellt sett, inte i slutet av en turnering där blinds är en väldigt stor del av potten.

 

Poker handlar så ofantligt mycket om SITUATION, så vad som helst kan nästan sägas om vad som helst.... du har alldeles rätt i vad du säger!

 

Ibland när jag spelar en SnG kan blinds vara ganska små i relation till stacks, och då kan det vara farligt att köra för hårt med ett A, precis som jag skrev, även om bordet är shorthanded.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

I SnG´s då det börjar bli shorthanded...vet inte riktigt hur jag ska spela mina svaga A. Med svaga räknar jag nog A9 och sämre...även om AT inte är något monster. Ska man trycka här om man tror sig få hela bordet att folda? Höja tre/fyra bb? Folda? Vet att på tomtenivån där jag håller till lirar många alla sina A...

 

Hur lirar ni era svaga A? Vet att det beror på bordet och är väldigt beroende på situation. Men lite tips borde ju finnas, trots allt.

 

* RP - QoS *

 

Precis som du säger, det är oerhört sitationsberoende. Bästa sättet att lära sig tycker jag är att posta några specifika händer och diskutera dem, det blir mycket enklare att ge konkreta råd då.

 

Enda generella tipset jag kommer på är att inte pusha med tex A7o och sämre när du har kring 10bb. Då är det extremt stor chans att om ngn synar så är du dominerad. Jag går hellre in med JTs än A4o i en sådan position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Svaga A:n är farliga rent psykologiskt sett.

Jag vet att många spelare(inklusive jag) har svårt att släppa ett parat ess på floppen. Par i ess på floppen ger trygghet som ofta gör att man trycker på callknappen istället. Just för att undvika den situationen brukar jag bara spela AQ och uppåt, AJ limpar jag in med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda generella tipset jag kommer på är att inte pusha med tex A7o och sämre när du har kring 10bb. Då är det extremt stor chans att om ngn synar så är du dominerad. Jag går hellre in med JTs än A4o i en sådan position.

Har du tänkt på att det finns mycket färre händer att syna med om du har ett av essen? Plus att A4o klarar sig mycket bättre mot TT-KK än vad jag JTs gör. Sen spelar jag ju både JTs och A2o när det är fyra spelare kvar.

 

Svaga A:n är farliga rent psykologiskt sett.

Jag vet att många spelare(inklusive jag) har svårt att släppa ett parat ess på floppen

När det blivit shorthanded i en SnG så ska du helt enkelt inte släppa paret. Och det är ju för den delen rätt sällan som det finns några pengar att beta på floppen i de situationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 10bb och höjer 3xbb från knappen med och plockar upp blindsen så har man ökat sin stack med 15% det är rätt mycket.

Har man 10bb så ska man förstås definitivt inte höja 3bb från knappen eftersom man då får ungefär 2:1 på ett omslag och då absolut inte kan folda en så stark hand som A3o. Om vi låtsas att du talar om 15bb istället så är jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en sng ställer jag nog in med 4 pers kvar även om jag har 15xBB men där nånstans drar jag gränsen. Jag vill helt enkelt inte ge en annan spelare chansen att gå all in med A8 när jag visar svaghet. Då får han hellre syna med A8 och göra ett sämre spel om han känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 10bb och höjer 3xbb från knappen med och plockar upp blindsen så har man ökat sin stack med 15% det är rätt mycket.

Har man 10bb så ska man förstås definitivt inte höja 3bb från knappen eftersom man då får ungefär 2:1 på ett omslag och då absolut inte kan folda en så stark hand som A3o. Om vi låtsas att du talar om 15bb istället så är jag med.

 

Känns som att vi resonerar på samma sätt här, självklart kan man inte släppa ett ess när man är inne med 1/3 stacken, men gränsen går ju nånstans (självklart på beroende situation) mellan 10 och 15bb om vi pratar om en höjning på 3*bb. Oftast brukar det ju inte behövas höja så mycket som 3*BB för att big blind ofta ska göra misstaget att folda. mot bra spelare är ju detta dock dåligt då höjning kan framstå som weak och man kan få ett omslag som man absolut inte gillar. (om vi pratar höja med dåliga ess)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mellan 10 och 15bb om vi pratar om en höjning på 3*bb. Oftast brukar det ju inte behövas höja så mycket som 3*BB för att big blind ofta ska göra misstaget att folda.

Jag tycker att 2bb är 2,5bb är fullt tillräckligt. Det bör också påpekas att bb oftast inte gör något misstag genom att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...