Gå till innehåll

Är jag för aggressiv/optimistisk?


lol-a

Recommended Posts

Hej

 

Är en nybörjare inom pot-limit holdem. Ett svårt spel där jag ofta känner mig förföljd av otur. Jag tycker ha bra kort, spelar aggessivt men får ändå stryk, oftast på ett för mig oväntat sätt. Som exempelvis i kvällens exempel på multipoker 0,25-0,50, kvällens första och sista hand.

 

 

Limpar in med KK från mitten position ett par-tre spelare synar, small blind höjer till $1. Jag höjer med pot max (4,50) och en spelare till höger samt small blind synar. Syftet från min sida är att isolera mig mot SB.

Floppen innehåller 3 små spader (4,5,7). Jag betraktar risken att någon av dem har mig slagen som liten men att det är viktigt att ta bort draghänder. Jag bettar pot men blir mothöjd och all in. O.b.s. Jag har inte Ks.

 

Förlorar sedan mot en triss i 7:or.

 

Mina frågor: Bör man syna en potbet med ett lågt pocketpar (som vinnarn gjorde). Är det något ni rekomenderar för framtiden?

Borde jag ha spela annorlunda någon stans under vägen? Är det självklart at jag borde passat inför hotet om en straight (mycket osannolikt) eller flush (viss sannolikhet).

 

Tack för era svar och ideer.

 

lol-a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är en nybörjare inom pot-limit holdem. Ett svårt spel där jag ofta känner mig förföljd av otur. Jag tycker ha bra kort, spelar aggessivt men får ändå stryk, oftast på ett för mig oväntat sätt. Som exempelvis i kvällens exempel på multipoker 0,25-0,50, kvällens första och sista hand.

 

 

Limpar in med KK från mitten position ett par-tre spelare synar, small blind höjer till $1. Jag höjer med pot max (4,50) och en spelare till höger samt small blind synar. Syftet från min sida är att isolera mig mot SB.

Floppen innehåller 3 små spader (4,5,7). Jag betraktar risken att någon av dem har mig slagen som liten men att det är viktigt att ta bort draghänder. Jag bettar pot men blir mothöjd och all in. O.b.s. Jag har inte Ks.

 

Förlorar sedan mot en triss i 7:or.

 

Mina frågor: Bör man syna en potbet med ett lågt pocketpar (som vinnarn gjorde). Är det något ni rekomenderar för framtiden?

Borde jag ha spela annorlunda någon stans under vägen? Är det självklart at jag borde passat inför hotet om en straight (mycket osannolikt) eller flush (viss sannolikhet).

 

Tack för era svar och ideer.

 

lol-a

 

Innan flop spelar du helt rätt, och pocket-7orna antagligen ganska fel. Inför ett pottbet är risken stor att mindre pp är dominerade, och då vill man inte ha in mer pengar i potten.

På flopen är det svårare. Där skulle iaf jag passa mig jävligt noga, speciellt som du inte hade K:s:.

När någon går all-in mot ett pottbet skulle jag anta att jag redan var slagen av minst stege, och då har du bara runner-runner-outs.

 

Det var mina tankar.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de första anser jag det väldigt stupido att limpa in med KK, då en stor del av syftet med att raisa är att få ut folk som sitter med potentiell färg/connectors/lägre pocketpairs/Ax (de finns ju tomtar överallt).

 

När sen floppen kom var du väldigt körd, då du förmodligen kan räkna med att det finns en hel del kort i leken som gör att någon av dom två får färg. Om du här inte tror att någon sitter på två spader, så måste du köra hårt, vilket du gjorde och det var bra, för det ska kosta så mkt för eventuell spadersittare att det inte är värt att vänta på den sista spadern, sitter denna inte på en hög spader (A, K) blir det svårt att syna för honom.

 

Vilken position, satt 77 på? Var det han som var SB? Hur hade han spelat tidigare? Många lösa spelare/tomtar satsar stenhårt på pp, speciellt i sen position. 77 är för mig en hand som endast är synbar så länge ingen raisat.

 

Nåja, lite tankar och funderingar, kanske är helt ute och cyklar, men de får jag ta isåfall! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om en del men inte allt.

 

För det första tycker jag att det var rätt spelat före floppen, limp-reraise är ett bra move som man kan ta till ibland men inte alltför ofta eftersom det är ganska lätt att förstå att du har AA eller KK. Absolut inte fel att använda dock, tycker inte jag iaf.

 

Vad gäller låga->mellan PP så är det oftast värt att syna med dem före floppen om ni båda har minst 9-10 ggr så mycket pengar som preflop höjningen. Anledningen är att du flopppar set ungefär var 8,5:e gång och när du gör det vill du att han har tillräckligt mycket pengar för att du ska kunna vinna tillräckligt för att det ska löna sig i längden. I det fallet behöver man inte tvunget tro att man leder före floppen för att kunna syna. Notera skillnaden mot AQ som du nästan aldrig vill syna en potraise med före floppen.

 

Ok, det var mina 2 cent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första tycker jag att det var rätt spelat före floppen, limp-reraise är ett bra move som man kan ta till ibland men inte alltför ofta eftersom det är ganska lätt att förstå att du har AA eller KK. Absolut inte fel att använda dock, tycker inte jag iaf.

 

Det här innebär ju iofs att man kan och gör denna typ av move även med andra händer annars är det för uppenbart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första tycker jag att det var rätt spelat före floppen, limp-reraise är ett bra move som man kan ta till ibland men inte alltför ofta eftersom det är ganska lätt att förstå att du har AA eller KK. Absolut inte fel att använda dock, tycker inte jag iaf.

 

Det här innebär ju iofs att man kan och gör denna typ av move även med andra händer annars är det för uppenbart...

 

Mjo, du har en poäng i att man ska variera det men problemet är att det inte är ett bra move om man inte har en topphand så om man börjar limp-reraisa med säg A J eller T T så blir det ett dåligt spel istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här innebär ju iofs att man kan och gör denna typ av move även med andra händer annars är det för uppenbart...

 

Jag tycker så här... När man börjar lira så ska man inte variera sitt spel allt för mycket och hålla på att trixa... lägg energin på att försöka förstå vad motspelarna har i stället för att försöka lura dem att tro fel om DIN hand. Lirar du på nätet så möter du så många spelare att deception blir helt meningslöst och när du börjar spela så möter du oftast motspelare som inte förstår dina moves i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...