Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Eftersom jag tidigare mest spelat freezeout turneringar är jag inte så bevandrad i ämnet rebuys/addon. Min generella åsikt är att det mest optimala är att göra en rebuy i början och sedan 1 addon. Men hur bör man göra i följande fall?

1. Man vinner en liten pott tidigt i turneringen och hamnar inte under startantalet i marker. Därför får man inte heller göra någon rebuy. Ska man slaska ner sig och göra rebuy eller helt och hållet strunta i rebuy?

2. Är det någon idé att köpa in sig igen när man börjar närma sig slutet av rebuy perioden och medelstacken är mer än 2 rebuys?

3. När rebuy perioden är slut och man är långt under medelstacken. Säg att medelstacken är 4500 och man ligger på 2500. Ska man göra en addon på 1500 marker trots att man ändå kommer ligga under medel? Är det inte smartare att satsa sina sista marker på en uppdubbling snabbt och om det inte går kan man spela om turneringen till samma pris för att istället ha gjort en addon?

4. Om man ligger långt över medelstacken, ska man göra en addon? Tycker själv att det känns ganska onödigt att betala ett inköp för att öka på ens stack med säg 10-20%.

* Flytt till Turneringar - QoS *

Postad

1. Om du är beredd att slaska ner dig så att du kan köpa nya marker bör du nog fråga dig varför du inte köpte nya marker från början.

2. Ofta säger man att det alltid är korrekt att göra rebaj så länge man anser sig ha edge på fältet, men det är inte hela sanningen. Ju senare det är, och ju högre blindsen är i förhållande till den stack man kan få, desto mindre är anledningen (värdet i) att köpa nytt. Jag skulle säga att man ofta får bättre värde för pengarna om man köper in sig i en helt ny turnering istället. Om det är just medelstacken som ska vara riktmärket vet jag dock inte riktigt, bör faktorera in blindsstorleken också.

3-4. Ofta ska man göra addån när man är kort, och mindre ofta om man är stor. Att göra addån när man är kort låter motsägelsefullt mot förra rådet, men tänk på att det bara kostar ett inköp här, mot två (oftast) i förra fallet. Är man mellanstor så beror det lite på omständigheterna. Om det är flera svaga spelare med stora stackar så kan det vara mycket värde i att göra addån.

Greppa Tournament Tips from the Pros (Shane Smith). En hafsigt ihopskriven bok, men det verkar vara den enda (?) boken som behandlar rebuy-turrar.

Postad
Eftersom jag tidigare mest spelat freezeout turneringar är jag inte så bevandrad i ämnet rebuys/addon. Min generella åsikt är att det mest optimala är att göra en rebuy i början och sedan 1 addon. Men hur bör man göra i följande fall?

1. Man vinner en liten pott tidigt i turneringen och hamnar inte under startantalet i marker. Därför får man inte heller göra någon rebuy. Ska man slaska ner sig och göra rebuy eller helt och hållet strunta i rebuy?

2. Är det någon idé att köpa in sig igen när man börjar närma sig slutet av rebuy perioden och medelstacken är mer än 2 rebuys?

3. När rebuy perioden är slut och man är långt under medelstacken. Säg att medelstacken är 4500 och man ligger på 2500. Ska man göra en addon på 1500 marker trots att man ändå kommer ligga under medel? Är det inte smartare att satsa sina sista marker på en uppdubbling snabbt och om det inte går kan man spela om turneringen till samma pris för att istället ha gjort en addon?

4. Om man ligger långt över medelstacken, ska man göra en addon? Tycker själv att det känns ganska onödigt att betala ett inköp för att öka på ens stack med säg 10-20%.

1) Om det går gör RB innan start. Annars spela lite aggressivt så att RB kan göras alt du ändå får mycket marker.

2)Ja

3)Ja. Jag förtår faktiskt inte hur du tänker när du pratar om att spela om? Skall du wasta en timme en gång till? Jag kan tänka mig att det handlar om stackedge men det spelar ingen större roll. Detta under normal struktur om BB inte är enormt.

4)Ja (kanske inte om du har 25000+ marker)

Postad
1. Om du är beredd att slaska ner dig så att du kan köpa nya marker bör du nog fråga dig varför du inte köpte nya marker från början.

Bara för att förtydliga mig lite. Säg att man börjar med 1500 marker. I den allra första handen vinner man en liten pott och kommer upp till en total stack på 1700 marker. Man har alltså inte hunnit göra någon rebaj än. Ska man försöka slaska ner sig till strax under 1500 så att man kan göra rebuy?

Postad

Bara för att förtydliga mig lite. Säg att man börjar med 1500 marker. I den allra första handen vinner man en liten pott och kommer upp till en total stack på 1700 marker. Man har alltså inte hunnit göra någon rebaj än. Ska man försöka slaska ner sig till strax under 1500 så att man kan göra rebuy?

Okej, var inte med på hur du menade, i de jag spelat får man göra rebaj direkt, alltså innan första handen. Annars är det väl bäst att släppa första handen såvida det inte är en väldigt gynnsam situation så man kan köpa fler marker nästa hand. Annars spela aggressivt, men inte slaska bort i onödan.