Gå till innehåll

NLT - SnG, all-in med 22?


Recommended Posts

Får 22 (offsuit) i C/O+1 när vi är 6 spelare kvar. Missar jag ett bra tillfälle om jag foldar, eller är det för överaggro att ställa? Tillägg: Samtliga spelare efter mig är tajtrövar.

 

PokerStars Game #4888890021: Tournament #24495745, $15+$1 Holdem No Limit - Level V (75/150) - 2006/05/10 - 03:54:50 (ET)

Table 24495745 1 9-max Seat #7 is the button

Seat 1: Rounder555 (2550 in chips)

Seat 4: Jaymansnuts (2790 in chips)

Seat 5: Myssion (1955 in chips)

Seat 6: kidwell5 (1115 in chips)

Seat 7: darpiseck (2675 in chips)

Seat 8: Disman2000 (2415 in chips)

Disman2000: posts small blind 75

Rounder555: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [2:c: 2:d:]

Jaymansnuts: folds

Myssion: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det helt fel att bara syna o hoppas ingen höjer, och sen vänta på trissklonken på floppen?

 

ställa hade inte jag gjort.. isf i endast syfte att sno blindsen.... folda är ju oxå trist... men det kanske är muppigt att bara syna BB PF ?

Jag hade limpat med 22 och hoppats på trissen. 1/11 är det va?

Ni är 8 kvar, men ser att mörkarna iofs kommit upp till 75/150. Tajt bord?

En höjning till 300 då kanske?

Fold/Limp/Raise ... I don't know. Men defenetivt inte all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det helt fel att bara syna o hoppas ingen höjer, och sen vänta på trissklonken på floppen?

 

ställa hade inte jag gjort.. isf i endast syfte att sno blindsen.... folda är ju oxå trist... men det kanske är muppigt att bara syna BB PF ?

Jag hade limpat med 22 och hoppats på trissen. 1/11 är det va?

Ni är 8 kvar, men ser att mörkarna iofs kommit upp till 75/150. Tajt bord?

En höjning till 300 då kanske?

Fold/Limp/Raise ... I don't know. Men defenetivt inte all-in.

 

äntligen en likasinnad =) lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det helt fel att bara syna o hoppas ingen höjer, och sen vänta på trissklonken på floppen?

 

ställa hade inte jag gjort.. isf i endast syfte att sno blindsen.... folda är ju oxå trist... men det kanske är muppigt att bara syna BB PF ?

Jag hade limpat med 22 och hoppats på trissen. 1/11 är det va?

Ni är 8 kvar, men ser att mörkarna iofs kommit upp till 75/150. Tajt bord?

En höjning till 300 då kanske?

Fold/Limp/Raise ... I don't know. Men defenetivt inte all-in.

 

Jag har svårt att se att man har implicita odds för en syn. Det räcker inte att de andra har tillräckligt med marker i stacken, de måste vara någorlunda benägna att betala av också. Och vad göra om korstacken bakom ställer (samma gäller vid miniräjs)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt fold, inte en chans att man synar iaf. Det är allin eller fold som gäller om man nu vill snacka om saken. Ser dock ingen anledning till att ställa med en hand som får coinflip eller är dominerad vid syn med såpass stor stack och många spelare efter.

 

Limpa först in med PP kan jag bara tänka mig göra första och möjligtvis andra nivån, och då hellre aningen högre än 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. När mörkarna börjar bli stora så har ju 34o odds at syna dig i bb. ... Dvs alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig.

 

Får du in trissen genom att limpa blir det svårt att få betalt.

 

Nä, fold. Eller stekt anka till lunch.

 

Dagens humor att 22 är (off) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. När mörkarna börjar bli stora så har ju 34o odds at syna dig i bb. ... Dvs alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig.

 

Eh... hur menar du? 34o har (chip-)odds att syna om han vet att jag har 22 (off). Men det vet han ju inte. För övrigt betyder det inte att det är korrekt att syna för det.

 

Du ställer alltså aldrig med 22 (off) för att alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig, har jag förstått rätt då?

 

 

Dagens humor att 22 är (off) :D

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. När mörkarna börjar bli stora så har ju 34o odds at syna dig i bb. ... Dvs alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig.

 

Eh... hur menar du? 34o har (chip-)odds att syna om han vet att jag har 22 (off). Men det vet han ju inte. För övrigt betyder det inte att det är korrekt att syna för det.

 

Du ställer alltså aldrig med 22 (off) för att alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig, har jag förstått rätt då?

 

 

Dagens humor att 22 är (off) :D

;)

 

Precis. 34o HAR odds att syna, men kommer inte att göra det. Så alla händer som kommer att syna dig HAR GARANTERAT odds mot dig. See? KTs, KJ, KQ... Osv. Alla händer som fi eventuellt möjligtvis skulle kunna råka trycka på synknappen med har bra odds.

 

Hur jag skulle hantera det är en annan fråga. Fold framtill pucken. 3xBB raise på pucken. Limp i sb, check/fold (syn minraise) i bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. När mörkarna börjar bli stora så har ju 34o odds at syna dig i bb. ... Dvs alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig.

 

Eh... hur menar du? 34o har (chip-)odds att syna om han vet att jag har 22 (off). Men det vet han ju inte. För övrigt betyder det inte att det är korrekt att syna för det.

 

Du ställer alltså aldrig med 22 (off) för att alla händer som kan syna dig har bra odds mot dig, har jag förstått rätt då?

 

 

Dagens humor att 22 är (off) :D

;)

 

Precis. 34o HAR odds att syna, men kommer inte att göra det. Så alla händer som kommer att syna dig HAR GARANTERAT odds mot dig. See? KTs, KJ, KQ... Osv. Alla händer som fi eventuellt möjligtvis skulle kunna råka trycka på synknappen med har bra odds.

 

Säg att blindsen är 100/200 istället och vi har 2000 i stacken. Det är foldat till dig på knappen. Blindsen skulle syna med 77+ och AJ+. Du foldar för att du är som bäst cointoss vid syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att blindsen är 100/200 istället och vi har 2000 i stacken. Det är foldat till dig på knappen. Blindsen skulle syna med 77+ och AJ+. Du foldar för att du är som bäst cointoss vid syn?

 

Som sagt, på pucken - 3xBB raise. (se ovan...) Men som jag fattar det av loggen så sitter du två klick från pucken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att blindsen är 100/200 istället och vi har 2000 i stacken. Det är foldat till dig på knappen. Blindsen skulle syna med 77+ och AJ+. Du foldar för att du är som bäst cointoss vid syn?

 

Som sagt, på pucken - 3xBB raise. (se ovan...) Men som jag fattar det av loggen så sitter du två klick från pucken?

 

Ja. I mitt fall är det en fold. Det jag vill ha fram är att du inte kan resonera som så att "om jag får syn så är jag 50/50 eller dog". Du måste ta med FE i beräkningen.

 

EDIT: Och vid reräjs så foldar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. I mitt fall är det en fold. Det jag vill ha fram är att du inte kan resonera som så att "om jag får syn så är jag 50/50 eller dog". Du måste ta med FE i beräkningen.

 

EDIT: Och vid reräjs så foldar du?

 

Nu var det väl ur din pos vi diskuterade? Ur den positionen tänker jag 'chans för syn? chans att vara bra vid syn? som bäst 50/50 ... cointoss som bäst utan att vara helt desperat, nej tack'

 

Vid re-raise från sb / bb om jag sitter på knappen och har re-raisat 3x så kan jag ta en syn (beroende på vad jag har för read) om fi bara min-raisar. Mer än minraise och det blir en fold. Visserligen så har jag då trampat ner mig ordentligt, men om jag väl får in mitt set så får jag en dubbling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. I mitt fall är det en fold. Det jag vill ha fram är att du inte kan resonera som så att "om jag får syn så är jag 50/50 eller dog". Du måste ta med FE i beräkningen.

 

EDIT: Och vid reräjs så foldar du?

 

Nu var det väl ur din pos vi diskuterade? Ur den positionen tänker jag 'chans för syn? chans att vara bra vid syn? som bäst 50/50 ... cointoss som bäst utan att vara helt desperat, nej tack'

 

Vid re-raise från sb / bb om jag sitter på knappen och har re-raisat 3x så kan jag ta en syn (beroende på vad jag har för read) om fi bara min-raisar. Mer än minraise och det blir en fold. Visserligen så har jag då trampat ner mig ordentligt, men om jag väl får in mitt set så får jag en dubbling.

 

Ja, det var min position som diskuterades ursprungligen. Men jag försöker ta andra exempel för att förstå hur du menar.

 

Om du synar för att träffa set så har du inte odds för det, vilket innebär att det i längden är ett förlorande spel.

 

Om han ställer så har du odds för att syna såvida han inte bara skulle ställa med överpar (vilket är så osannolikt att det kan ignoreras), så du kan du lika gärna ställa från början för att maximera EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyffsat läge för stöld men det känns som det är lite väl många bakom. Är jag på ett "fold vänligt" bord och inte höjt på ett tag hade jag nog klämt iväg ett "styrke bet" på ~t450. Ställ här och du kan nog räkna med ett bli synad betydligt oftare än vid en "liten" raise. Mot synstationer och maniacs hade jag foldat.

 

Om han ställer så har du odds för att syna såvida han inte bara skulle ställa med överpar (vilket är så osannolikt att det kan ignoreras), så du kan du lika gärna ställa från början för att maximera EV.

Högst EV har du ju garanterat om alla FI lägger sig. Genom att signalera så mkt syrka som möjligt ökar sannolikheten för detta. Jag tror en normal raise och inte med en all in visar mest styka i en standard SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyffsat läge för stöld men det känns som det är lite väl många bakom. Är jag på ett "fold vänligt" bord och inte höjt på ett tag hade jag nog klämt iväg ett "styrke bet" på ~t450. Ställ här och du kan nog räkna med ett bli synad betydligt oftare än vid en "liten" raise. Mot synstationer och maniacs hade jag foldat.

 

Om han ställer så har du odds för att syna såvida han inte bara skulle ställa med överpar (vilket är så osannolikt att det kan ignoreras), så du kan du lika gärna ställa från början för att maximera EV.

Högst EV har du ju garanterat om alla FI lägger sig. Genom att signalera så mkt syrka som möjligt ökar sannolikheten för detta. Jag tror en normal raise och inte med en all in visar mest styka i en standard SnG.

 

1. Jag gillar inte 450-räjsen med en kortstack bakom. Visst har man odds för att syna den räjsen, men vill man riskera halva sin stack på det viset här? Utan honom hade jag kunnat göra en sådan räjs här.

 

2. Problemet med en lägre räjs (i fallet med 10xbb från knappen) är också att du får omslag av händer som hade lagt sig om du hade ställt. Och vad gör du vid omslag? Eftersom du säger att du har signalerat styrka och han ändå ställer så känns det som om du skulle vilja folda? Men här har du i princip odds med any 2 så länge du inte kan sätta honom på ett överpar med 100% säkerhet.

 

Generellt sett så håller jag med om att en mindre räjs ofta kan signalera mer styrka, men du måste faktorera in det faktum att vid ett ställ så måste de spela med hela eller en stor del av sin stack vilket minskar deras calling-HD, samt vad som händer vid en reräjs.

 

Jason Strasser[/url]]

Here is what it comes down to for me. Sit and Gos are often not epic confrontations between two premium hands in the later rounds when it all is decided. They are generally 60/40 or closer confrontations, which ultimately decide the outcome.

 

With 10x the BB or less, you have options I suppose. You could raise the min with steal hands, but I think this stinks. For one, you are inviting people to come over the top with many hands (if you frequently steal this way). If you are the type to min raise with the goods as well, then you are also risking being busted by people who take advantage of the good price you have offered and see a flop from the blinds.

 

Min raising with big blinds and a 10xbb stack generally means you will steal blinds at a less frequent rate, but also risk less to do so. It also provides the chance for opponents to outplay you on the flop (which you will miss more than not). Frankly, I don't min raise because it always seems to put me in difficult situations. I know that difficult doesn't necessarily mean bad, but I prefer to avoid these kinds of spots.

 

So if you don't min raise, you are going to be raising 2.5-3xBB with 10Xbb stack. Now the problem arises here. You must raise 2.5-3xbb with all your hands, right? If you raise 2.5x-3bb when u are stealing, and do anything differently when u have the goods, then I think we could agree that this makes no sense. You must keep your opponents off balance.

 

If you raise 2.5-3bb with a stealing hand, and someone goes over the top for your stack, you are going to fold getting 13:7, or roughly 2:1 (usually 2+:1 because of the presence of blinds). Most stealing hands, on average, are worth this price.

 

The bottom line is this: If you steal enough using the 10xBB rule (you will have a higher rate of success than using any other method), then more often than not you will be doing enough work to keep your stack growing, or to at least keep it where it is. When you do get called, it won't always be by aces or kings, and it will often be an OK situation, one better than raising to 3xbb and then folding to a reraise.

 

The issue becomes a lot more clear with 8xBB. It should all be pushing and folding. I suppose 10xbb is kind of arbitrary, and I guess I would agree that maybe 9.5 is a better mark or so, but I really do not think raising less than all-in and folding is going to be a more +EV move than raising all-in to begin with. That is what it comes down to for me.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du måste faktorera in det faktum att vid ett ställ så måste de spela med hela eller en stor del av sin stack vilket minskar deras calling-HD, samt vad som händer vid en reräjs.

Jag tror inte alls deras range minskar bara för att ditt spel ser desperat ut. Tror istället att du ökar den markant. Att du sedan har 13xBB istället för 8xBB spelar stor roll.

 

...du får omslag av händer som hade lagt sig om du hade ställt.

Hur kan du hålla med om att vi signalerar mer styrka men att deras reraise all in range är större än all in calling range? På bubblan kan det bli så men knappast nu.

 

Men här har du i princip odds med any 2 så länge du inte kan sätta honom på ett överpar med 100% säkerhet.

Ex. mot HD 77+,AJs+,AQo+ har du exempelvis inte odds att syna all in med 22 och 13xBB i stacken när du öppnat för 3xBB (syna 10xBB för att vinna 16,5-17,5xBB på 1:2 vinstchans)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du måste faktorera in det faktum att vid ett ställ så måste de spela med hela eller en stor del av sin stack vilket minskar deras calling-HD, samt vad som händer vid en reräjs.

Jag tror inte alls deras range minskar bara för att ditt spel ser desperat ut. Tror istället att du ökar den markant. Att du sedan har 13xBB istället för 8xBB spelar stor roll.

 

Här pratar jag i allmänhet (med 10xbb), inte när vi har 22 med 13xbb, jag tycker att den är en fold. Håller med om att det är stor skillnad på 8 och 13bb.

 

Du kan inte se räjsen som en isolerad företeelse. Om du hela tiden gör likadant med starka och svaga händer så signalerar du varken eller med ett ställ eller en 3xbb-räjs.

 

...du får omslag av händer som hade lagt sig om du hade ställt.

Hur kan du hålla med om att vi signalerar mer styrka men att deras reraise all in range är större än all in calling range? På bubblan kan det bli så men knappast nu.

 

Det är inte motsägelsefullt, det är två faktorer som båda påvekar situationen. Att en mindre räjs ofta signalerar styrka är sant generellt. I en sådan här situation tycker jag att det är andra faktorer som är väger in mycket mer.

 

Anledningen till att folk (inte bara på bubblan) är villiga att ställa med fler händer än de skulle syna med är att de uppskattar att de har FE, det är knappast något krångligt resonemang. Även om de uppskattar att vi är svaga så måste de han en hand som slår våran HD om de ska syna, det behöver de inte om de slår om för att de anar svaghet, det kan de göra med en mycket bredare HD. Så även om resonemanget om ställ=svag skulle gälla här (vilket jag inte tycker att det gör då jag ställer med både starka och svaga händer) så måste de ha en smalare HD för syn, även om de tolkar mig/dig som svag.

 

Skillnaden är väl att du pratar om en 13bb-stack och jag om en 10bbstack, med 13bb håller jag med om resonemanget ställ=svag, såvida man inte har kört Kill Phil-strategi fram tills dess.

 

Men här har du i princip odds med any 2 så länge du inte kan sätta honom på ett överpar med 100% säkerhet.

Ex. mot HD 77+,AJs+,AQo+ har du exempelvis inte odds att syna all in med 22 och 13xBB i stacken när du öppnat för 3xBB (syna 10xBB för att vinna 16,5-17,5xBB på 1:2 vinstchans)

 

Jag pratar om exemplet med 10xbb i stacken, sorry om jag var otydlig angående det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte riktigt anledningen att ta en såpass stor risk att ställa in med 22 här. Foldar alla så har du vunnit 225 och får du syn så måste du lita till turen. Höja "litegrann" känns också rätt hopplöst med 22 här om du får omslag. Att bara limpa är som du själv säger "muppigt".

Återstår fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte riktigt anledningen att ta en såpass stor risk att ställa in med 22 här. Foldar alla så har du vunnit 225 och får du syn så måste du lita till turen. Höja "litegrann" känns också rätt hopplöst med 22 här om du får omslag. Att bara limpa är som du själv säger "muppigt".

Återstår fold.

 

Fast en höjning till 450 tycker jag är helt ok, förutsatt att ingen bakom är shortstackad. De är rätt passiva och tajta, så vid omslag kan man helt korrekt släppa handen, men med god chans för att ta ner blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju diskutera om ens kan räkna med ngn FE preflop mot en smallstack som visat styrka och får fina potodds i en $20 SnG. Väldigt sällan jag ser en rebluff preflop mot en shortstack i de SnGs jag spelar, speciellt inte med 6 pers vid bordet.

 

Jag tycker att flera beslut i de HH du lagt har varit bords- eller motståndarberoende och att din read på FIs och din table image är direkt avgörande för hur man ska gå till väga. Ses du som tight har respekt och inte höjt på ett tag är en höjning ett klart alternativ. Har du däremot slaskat runt hela SnG och höjt 3 händer i rad är det nog läge att tagga ner.. Vet att det är tidsödande och kan vara svårt att komma ihåg om man multitablar men vill man disktera en speciell hand istället för generella företelser är det nog värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det helt fel att bara syna o hoppas ingen höjer, och sen vänta på trissklonken på floppen?

 

ställa hade inte jag gjort.. isf i endast syfte att sno blindsen.... folda är ju oxå trist... men det kanske är muppigt att bara syna BB PF ?

Jag hade limpat med 22 och hoppats på trissen. 1/11 är det va?

Ni är 8 kvar, men ser att mörkarna iofs kommit upp till 75/150. Tajt bord?

En höjning till 300 då kanske?

Fold/Limp/Raise ... I don't know. Men defenetivt inte all-in.

 

Jag har svårt att se att man har implicita odds för en syn. Det räcker inte att de andra har tillräckligt med marker i stacken, de måste vara någorlunda benägna att betala av också. Och vad göra om korstacken bakom ställer (samma gäller vid miniräjs)?

Jag ändrar mig. En liknande situation hände mig nyss. Då kändes det som en lätt fold och så blev det.

Blindsen är för stora för att slösas på 22 - Och eftersom blindsen är stora ger det sämre utrymmer för implicita odds.

FOLD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...