Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelar just nu på NL100 men är sugen på att börja med något nytt. Funderar därför på att börja spela lite FL men har några frågor.

1. Några saker jag bör tänka på extra mycket från början?

2. Vart ligger de största skillnaderna mellan spelen ifråga?

3. Vilken nivå tror ni att jag kan börja på?

Postad
Spelar just nu på NL100 men är sugen på att börja med något nytt. Funderar därför på att börja spela lite FL men har några frågor.

1 Se, lär och försök

2 pott storleken

3 det du har BR för

Postad

1 Se, lär och försök

2 pott storleken

3 det du har BR för

Jag kan väl inte ge mig in på 3/6 borden bara för att jag har rulle för det?

Postad

1. Läs FL-delen i SS2 - den är en mycket bra introduktion till FL.

2. Du kan inte bluffa bort draghänder så du kommer bli utdragen på rivern oftare. Spela mera ABC-poker.

3. Börja på 0.5/1 medan du lär dig spela FL.

Postad
1. Läs FL-delen i SS2 - den är en mycket bra introduktion till FL.

2. Du kan inte bluffa bort draghänder så du kommer bli utdragen på rivern oftare. Spela mera ABC-poker.

3. Börja på 0.5/1 medan du lär dig spela FL.

Alla är olika. Jag tycker att SS:s FL-delar är kassa. Läs Small Stakes Hold'em och Hold'em for Advanced Players (2+2).

Tryck mer, var mer aggressiv. Du måste vara på raise-knappen som en iller. Att spela passivt är nog det värsta du kan göra i FL imo. Tänk också på att du sällan får betalt om du träffar dina fulingar. Om du får din färg på river så finns risken att det bara blir check-bet-call. Det är inte som i NL att det blir ett fint tillfälle att bluffa eller få bra betalt mot rätt motståndare.

0.5/1-2/4 är ganska passivt och lugnt. När man börjar på 3/6 och uppåt (har bara varit på 15/30 men upp dit iaf) så börjar folk bli mer aggressiva och försöker sig på plays av olika slag. Välj något du är bekväm med. Det tar lite tid att lära sig att läsa folk också - det kan verkar svårt i FL eftersom det är mer mekaniskt, men det går bra ändå.

Postad

Har gjort samma övergång själv för ett tag sen.

1, Akta dig som f-n för att bli en syn- eller bet- station. Vänj dig snabbt vid att varje bet räknas, hur fånigt små de än känns. Ta inte svåra händer för långt, i NL kan du boxa dig ur tilltrasslade situationer men det är tusan så svårt i FLT.

3 Jag vet inte vad som är lämplig nivå men det jag vet är att 300BB för SH är ett stort jäkla skämt.

Postad

3 Jag vet inte vad som är lämplig nivå men det jag vet är att 300BB för SH är ett stort jäkla skämt.

Ja, FL 6max är väldigt svängigt - var beredd på att du inte kan påverka det på samma sätt som i NL. I NL kan man ofta minska variansen genom att inte trycka så hårt på marginella händer (på bekostnad av potentiell vinst då). Det alternativet finns inte i FL. Du måste pusha varje edge och i ett aggressivt 6max-spel så kommer det att svänga rejält då.

Om du ska spela 6max så bör du nog ha mer än 300BB som Baloos sa. För det var väl det du menade? =)