Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Det är ju helt otroligt att man äger sönder SNGs men är rena tomten på cashgame (spelar på de allra lägsta nivåerna som är möjliga på Partypoker). Hur svårt kan det vara med cashgame egentligen?

Det kan vara ganska svårt.

Postad

Hehe har iofs märkt det. Men om nån kan ge mig lite generella tips om hur man "bör" spela så kan jag testa och sen modifiera lite så det passar mig. Orkar inte med att limpa bort halva inköpet alt. missa floppen totalt när jag väl har nåt bra.

Postad

Tror en väldigt avgörande faktor är penningvärdet. Om du spelar SnG så köper du in dig för en fast summa och får lika mycket marker som alla andra runt bordet. Skulle du torska eller åka på en bad beat så har du "bara" förlorat ditt inköp.

När det gäller cashgame så spelar du ständigt med "riktiga" pengar om man kan uttrycka det så. 1 står för $1 så det är psykologiskt svårare att spela ut vid ett cashgame-bord än vid en SnG-turnering. Har sett väldigt många som har en tendens att enbart spela nötterna i cashgame då de är rädda att förlora mycket pengar, medan de å andra sidan spela relativt bra i SnG.

Finns många fler faktorer som jag inte orkar ta upp nu :)

Postad

Skillnaden är väl att sngs spelas preflop och cashgame postflop. I en sng är toppar + bra kicker en mycket bra hand, i cashgame är det verkligen inte det. Man måste spekulera mycket mer i cashgame och det är stegar, färg och triss man vinner stora potter på. Nu är jag en rätt dålig cashgame spelare, hoppas hjort skriver i den här tråden då han brukar ha vettiga och korrekta svar.

Postad

asså jag brukar tänka så att aldrig syna en all-in i turneringar, bara gå all-in.. eller aldrig å aldrig men med lite sämre händer i stil med 8-8 os v.. brukar minska utåkandet ganska fint.. I turneringar kan man inte heller alltid tänka på pottodds

Postad

om du ändå är en vinande spelare på trns och sngs så varför ge sig på cashgame?? och angående hur svårt det kan vara så kan det vara väldigt svårt med cashgame om man inte kännertill skillnaderna mällan cg och sngs.

under en sng kan man spela väldigt tight. plus att turen har en större faktor i sngs då det är fler preflop allins och 50-50 situationer. en annan faktor man måste tänka på är att det i cg mycket mycket oftare uppstår multiway händer med kanske 3-4 och ibland 5 spelare i potten. därför spelas det fler draghänder.

ett annat fel som du kanske gör när du spelar cg kan ju vara just att du tänker "hur svårt kan det vara, jag är ju en vinande spelare på sngs" och bara anta att du ska vinna och därför inte analyserar ditt spel ordenkligt.

mitt råd är att du analyserar dit cg nogrant, kolla alla HHs på dom spel du förlorat stora potter och dom händer då du haft en stark hand men vunnit väldigt lite

jag är övertygad om att du kan hitta en hel del brister som är lätta att åtgärda.

jag är inte någon oerhört erfaren spelare (dock en vinnande spelare på cg) så ni får rätta mig om jag har fel.

Postad

Jag har samma problem som du. Det jozoa säger stämmer perfekt i mitt fall. Jag har väldigt svårt för att spela reda pengar. Jag ser hur pengarna minskar och är rädd om dem. Helt skjukt men kan inte låta bli.

Jag har dock blivit bättre på CG. Så här gör jag:

Spelar MTT.

Kör ett bord till med CG, 10-manna, halvt inköp. Grindar. Spelar bara AA-JJ utom i blinds och på button samt beroende på Fi:s stackstorlek.

Ja, ibland önskar jag att jag hade haft helt inköp men än så länge kan jag istället säga att mina utdragningar blivit billiga...

Sedan har lärt mig att kliva av bordet när inköpet är x3 annars spelar jag snart bort det mot maxinköpare...

Har nyligen börjat spela på SH-bord, men då fick det bli fullt inköp och vete f*n om mina nerver pallar all den action som blir egentligen...

;)

Postad
asså jag brukar tänka så att aldrig syna en all-in i turneringar, bara gå all-in.. eller aldrig å aldrig men med lite sämre händer i stil med 8-8 os v.. brukar minska utåkandet ganska fint.. I turneringar kan man inte heller alltid tänka på pottodds

Varför skulle man bortse från potoddsen i några situationer där readen inte spelar in?

Jag kan acceptera att man kan lägga en hand där man bara är marginellt plus men inte att man skulle strunta i dom.

/A

Postad

Varför skulle man bortse från potoddsen i några situationer där readen inte spelar in?

/A

Han kanske menar att något som är chipEV+ inte nödväntigtvis är ekvivalent med att det är $EV+ i en turnering. I ett Cashgame är det givetvis samma sak.

Ha det! ;)

Postad

För att lära sig spela rätt sorts cg = vinna pengar i långa loppet. Skall du spela mycket tight tills du har lärt dig hur spelet går till. Använd pos mycket tex (10 manna bord) är du först efter bb så kan du lägga AQ men med pos kan du raisa eller tom rerasisa någons raise.

Pos är A och O i cg händer som KJ kastas direkt om du inte har pos och alla lagt sig fram till dig då kan du höja, blir du kallad och sätter en kung på flop så spela alltid försiktgt eftersom folk i sb och bb oftast går med på relativt bra händer som pp eller liknande för att sätta triss och liknande.

I pokertracker som jag ahr spelar jag ca 10% (blir ca 12% om man räknar sb och bb)av alla händer vilket i princip betyder de flesta pp och AK o AQ. Det är ingen ide att försöka mixa upp sitt spel i tex 25 till 50 dolalrs nl eftersom du kommer få betalt ändå fast du är super tight.

Syna också endast om du har pp upp till 99 höj inte eftersom det inte är en hand du vill spela stora potter föränn du vet att du satt trissen. TT och JJ kan man också limpa med ibland för att vara lite oförutsägbar.

Med de bra händerna var aggresiv preflop, skit i om alla lägger sig, då har u iallafall inte förlorat några pengar och vunnit blindsen.

Höj ca 3ggr bb och om någon callat dig innan höj 4 ggr bb eller lite till.

Info:Jag har spelat i 1.5 år och om jag har tid (går i skolan) kan jag tjäna ca 10000 till 20000 kr i månaden på 50 dollars nl, 4 bord.

Tänk på att alla kan gå all in på sina bra händer, men för att bli en vinnande spelare måste du kunna lägga bra händer som kanske inte är så bra efter floppen tex

långt inlägg men ahr inget för mig:)

Postad
För att lära sig spela rätt sorts cg = vinna pengar i långa loppet. Skall du spela mycket tight tills du har lärt dig hur spelet går till. Använd pos mycket tex (10 manna bord) är du först efter bb så kan du lägga AQ men med pos kan du raisa eller tom rerasisa någons raise.

Pos är A och O i cg händer som KJ kastas direkt om du inte har pos och alla lagt sig fram till dig då kan du höja, blir du kallad och sätter en kung på flop så spela alltid försiktgt eftersom folk i sb och bb oftast går med på relativt bra händer som pp eller liknande för att sätta triss och liknande.

I pokertracker som jag ahr spelar jag ca 10% (blir ca 12% om man räknar sb och bb)av alla händer vilket i princip betyder de flesta pp och AK o AQ. Det är ingen ide att försöka mixa upp sitt spel i tex 25 till 50 dolalrs nl eftersom du kommer få betalt ändå fast du är super tight.

Syna också endast om du har pp upp till 99 höj inte eftersom det inte är en hand du vill spela stora potter föränn du vet att du satt trissen. TT och JJ kan man också limpa med ibland för att vara lite oförutsägbar.

Med de bra händerna var aggresiv preflop, skit i om alla lägger sig, då har u iallafall inte förlorat några pengar och vunnit blindsen.

Höj ca 3ggr bb och om någon callat dig innan höj 4 ggr bb eller lite till.

Info:Jag har spelat i 1.5 år och om jag har tid (går i skolan) kan jag tjäna ca 10000 till 20000 kr i månaden på 50 dollars nl, 4 bord.

Tänk på att alla kan gå all in på sina bra händer, men för att bli en vinnande spelare måste du kunna lägga bra händer som kanske inte är så bra efter floppen tex

långt inlägg men ahr inget för mig:)

Bra inlägg meshuggah83, de tackar vi för =)