Myssion Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Är osäker på vilken strategi man ska tillämpa här. Jag sitter till vänster om storstacken och känner att jag inte vågar stjäla som vanligt. Båda blindsen ger upp sina marker nästan hela tiden, storstacken är tajt och passiv. Det foldas fram till mig i BB i princip varje gång. PokerStars Game #4869252682: Tournament #24389346, $25+$2 Holdem No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/05/08 - 05:10:10 (ET) Table 24389346 1 9-max Seat #3 is the button Seat 2: Myssion (3840 in chips) Seat 3: shayson (5725 in chips) Seat 6: jstncrdbl (1950 in chips) Seat 7: MainStreet62 (1985 in chips) Myssion: posts the ante 25 shayson: posts the ante 25 jstncrdbl: posts the ante 25 MainStreet62: posts the ante 25 jstncrdbl: posts small blind 200 MainStreet62: posts big blind 400 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [ :Yy: ] Korten spelar ingen roll, det är det generella tänket jag är ute efter. Med dessa blindsen kan jag höja till t.ex. 1000 och vinna blindsen, men snart är det dags att ställa så fort jag vill höja. Nu är visserligen shayson rättså vek så han är inte ett jättestort problem egentligen, men hur göra mot mer kompetent/aggressiv spelare med storstack? Som storstack kan man ju egentligen ställa med any 2 så fort jag höjer, eller? Citera
Cyntax Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Jag hade tänkt/varit mer fokuserad på dom två andra här. Deras stackar räcker bara till två rundor och sen är dom all-in. BB kommer att försvara sin BB hårt. När du inte har sb/bb ska du vänta på bra kort och låta storstacken slåss med dom andra. Detta gör att dom kan se dig som en som spelar endast bra kort (tight) på bubblan och när du försvarar din sb/bb blir dom inte lika aggressiva mot dig då. Förresten, jävligt bra frågor du ställer! Man måste ju fan tänka och det får en att fundera på vad man själv gör. Mycket bra! Citera
matte med slice Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Ja här måste det helt klart vara de två småstackarna som skall stå i fokus. De kommer att gå all-in när som helst. Det jag brukar tänka på i dessa situationer är om jag har tillräckligt på hand för att hamna i en all-in situation pre-flop mot ngn av småstackarna. Betar du 1000 och någon av småstackarna ställer då måste man väl vara beredd på att syna och då kan man lika gärna betta 2000 så att de får ta beslutet om de vill syna sig all-in eller ej. //Matte Citera
Cyntax Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Är osäker på vilken strategi man ska tillämpa här. Jag sitter till vänster om storstacken och känner att jag inte vågar stjäla som vanligt. Båda blindsen ger upp sina marker nästan hela tiden, storstacken är tajt och passiv. Det foldas fram till mig i BB i princip varje gång.Ungefär som du spelade i den sng jag kritiserade dig? Hur tänkte du själv? Förmodligen som han tänker nu... -"Bara nån j*vel åker snart så man har pengarna klara."Han kommer alltså bara att spela mycket bra kort, när storstacken spelar ska du se upp! Så du ska alltså stjäla av honom då han sitter på BB/SB och när ni två inte har något i potten ska du spela end guldkort? Hur gick det sen? Citera
Myssion Postad 8 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 8 Maj , 2006 BB kommer att försvara sin BB hårt. Fram till handen i HH:n ovan så var jag storstack (sedan åkte jag på en reraise av shayson när jag hade absolut skräp) och de försvarade inte alls. De var nog i "bara jag överlever den andre kortstacken"-mode. Detta gör att dom kan se dig som en som spelar endast bra kort (tight) på bubblan och när du försvarar din sb/bb blir dom inte lika aggressiva mot dig då. Jag är tveksam till hur mycket ens table image spelar roll på den här nivån. Känns som att folk tittar endast på sin hand oftast, såvida det inte är en riktigt duktig spelare. Förresten, jävligt bra frågor du ställer! Man måste ju fan tänka och det får en att fundera på vad man själv gör. Mycket bra! Ja här måste det helt klart vara de två småstackarna som skall stå i fokus. De kommer att gå all-in när som helst. Det jag brukar tänka på i dessa situationer är om jag har tillräckligt på hand för att hamna i en all-in situation pre-flop mot ngn av småstackarna. Betar du 1000 och någon av småstackarna ställer då måste man väl vara beredd på att syna och då kan man lika gärna betta 2000 så att de får ta beslutet om de vill syna sig all-in eller ej. //Matte Som jag ser det vill jag inte höja mer än minsta möjliga, med risk för att shayson vaknar upp med en riktig hand. Vet ej om det är korrekt tänkt eller inte. Citera
Hjort Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Vad jag kan se så är det jam-or-fold som gäller för dig med de här mörkarna. Särskilt som du annars ger möjlighet för storstacken att helt sonika ta dina marker. Möjligen kan du höja lägre om storstacken är en jättemupp, men då är du långt ute i väldigt exploaterbart territorium. Det är som att lämna plånboken på bordet när du går på toa på McDonald´s. Dessutom, om det verkligen är så att storstacken bara jammar med stål så tjänar du inte särskilt mycket på att höja litet. Stål är så infrekvent att den relativt stora vinsten när du väl korrekt viker blir totalt rätt liten. Om han däremot jammar utan stål så blir förlusten väldigt stor, eftersom det händer ofta. När man har en storstack till höger om sig vid bubblan på en sng så är situationen ganska mycket att likna vid att köra chickenrace med en Hyundai mot en stadsjeep. Antingen så svänger man tidigt eller så slänger man ut ratten genom fönstret så att stadsjeepen fattar att man inte kan vika och att han antingen måste vika av eller repa lacken rejält. Att gå all-in är att slänga ut ratten genom fönstret. Det innebär att motståndaren inte längre själv kan ta värde från dig, han ge ditt värde till de andra spelarna, men då skadar han sig själv i processen. Citera
matte med slice Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 och minsta möjliga i denna situation måste egentligen vara All-in eller inget ifrån din sida. Du har ett M på 6. Det finns inget utrymmer för "spel" //Matte Citera
dr noob Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Räcker väl med att dubbla stora mörken. Minraisa flop vid syn. Iaf om din read nu stämmer. Mot en mer kompetent spelare foldar eller ställer du. Citera
dr noob Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Att gå all-in är att slänga ut ratten genom fönstret. Det innebär att motståndaren inte längre själv kan ta värde från dig, han ge ditt värde till de andra spelarna, men då skadar han sig själv i processen. Vilket tyvärr oftast sker. Tror att folk är ofta är lika synbenägna mot en minraise som en push på nivån. Citera
Myssion Postad 8 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 8 Maj , 2006 och minsta möjliga i denna situation måste egentligen vara All-in eller inget ifrån din sida. Du har ett M på 6. Det finns inget utrymmer för "spel" //Matte Jag menade minsta möjliga för att stjäla. De har vikit sig rätt friskt. Citera
Supertequila Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Vad jag kan se så är det jam-or-fold som gäller för dig med de här mörkarna. Särskilt som du annars ger möjlighet för storstacken att helt sonika ta dina marker. Möjligen kan du höja lägre om storstacken är en jättemupp, men då är du långt ute i väldigt exploaterbart territorium. Det är som att lämna plånboken på bordet när du går på toa på McDonald´s. Dessutom, om det verkligen är så att storstacken bara jammar med stål så tjänar du inte särskilt mycket på att höja litet. Stål är så infrekvent att den relativt stora vinsten när du väl korrekt viker blir totalt rätt liten. Om han däremot jammar utan stål så blir förlusten väldigt stor, eftersom det händer ofta. När man har en storstack till höger om sig vid bubblan på en sng så är situationen ganska mycket att likna vid att köra chickenrace med en Hyundai mot en stadsjeep. Antingen så svänger man tidigt eller så slänger man ut ratten genom fönstret så att stadsjeepen fattar att man inte kan vika och att han antingen måste vika av eller repa lacken rejält. Att gå all-in är att slänga ut ratten genom fönstret. Det innebär att motståndaren inte längre själv kan ta värde från dig, han ge ditt värde till de andra spelarna, men då skadar han sig själv i processen. Jag håller med dig i sak här. Men en allmän undran är om det inte är bättre att spela försiktigt när man är i bubblan, 2a i chip, när 3e platsen ändå har ett stort värde. Frågan är vilket spelsätt som ger bättre utdelning på lång sikt. Att surfa in på 3e platsen genom ett väldigt försiktigt spel när det finns shortstacks på bordet, lr att spela aggressivt och utnyttja bubbelrädslan hos andra. I MTT så föredrar jag det andra sättet, men känner att det inte alltid är lämpligt på enbords SNG. Första målet är ju trots allt att komma ITM, så det känns lite som sattelitspel med 3 betalda platser. Där kör man ju inte full gas på bubblan direkt. Citera
The Grand Bark Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 När man har en storstack till höger om sig vid bubblan på en sng så är situationen ganska mycket att likna vid att köra chickenrace med en Hyundai mot en stadsjeep. Antingen så svänger man tidigt eller så slänger man ut ratten genom fönstret så att stadsjeepen fattar att man inte kan vika och att han antingen måste vika av eller repa lacken rejält. Att gå all-in är att slänga ut ratten genom fönstret. Det innebär att motståndaren inte längre själv kan ta värde från dig, han ge ditt värde till de andra spelarna, men då skadar han sig själv i processen. Underbar metafor, tammefan! På gränsen till briljant. Citera
matte med slice Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 och minsta möjliga i denna situation måste egentligen vara All-in eller inget ifrån din sida. Du har ett M på 6. Det finns inget utrymmer för "spel" //Matte Jag menade minsta möjliga för att stjäla. De har vikit sig rätt friskt. Ja och det borde bli all-in. Du är ju först in i potten vilket är helt ok för att ställa (Harrington tar ju upp det i sina böcker). Går du all-in så är det ju som Hjort säger att det kommer repas ordentligt i lacken på Jeepen (storstacken) om han synar och missar/inte har ngt. Vad göra om man höjer 1000 och någon av småstackarna ställer? Skall man vika sig och åka ned på 3 i M? (låter inte tilltalande) Om det foldas fram till storstacken och han ställer vad gör man då? Foldar och åker ned på 3 i M? (inte tilltalande det heller) Så vad det gäller betstorleken tycker jag det bara är all-in eller inget som gäller. Däremot är det ju intressanta frågor SuperT tar upp om man skall spela försiktigt eller aggresivt. Hjort har säkert några goda råd angående det. //Matte Citera
Myssion Postad 8 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 8 Maj , 2006 Vad jag kan se så är det jam-or-fold som gäller för dig med de här mörkarna. Särskilt som du annars ger möjlighet för storstacken att helt sonika ta dina marker. Möjligen kan du höja lägre om storstacken är en jättemupp, men då är du långt ute i väldigt exploaterbart territorium. Det är som att lämna plånboken på bordet när du går på toa på McDonald´s. Dessutom, om det verkligen är så att storstacken bara jammar med stål så tjänar du inte särskilt mycket på att höja litet. Stål är så infrekvent att den relativt stora vinsten när du väl korrekt viker blir totalt rätt liten. Om han däremot jammar utan stål så blir förlusten väldigt stor, eftersom det händer ofta. När man har en storstack till höger om sig vid bubblan på en sng så är situationen ganska mycket att likna vid att köra chickenrace med en Hyundai mot en stadsjeep. Antingen så svänger man tidigt eller så slänger man ut ratten genom fönstret så att stadsjeepen fattar att man inte kan vika och att han antingen måste vika av eller repa lacken rejält. Att gå all-in är att slänga ut ratten genom fönstret. Det innebär att motståndaren inte längre själv kan ta värde från dig, han ge ditt värde till de andra spelarna, men då skadar han sig själv i processen. Jag älskar dina liknelser... Citera
johansen Postad 8 Maj , 2006 Rapport Postad 8 Maj , 2006 Storstacken ser ju gärna någon åka ut utan att behöva vara inolverad i potten själv, därmed lär hans syn hd vara mycket liten. Så släng ut ratten genom fönstret om man får citera föregående talare. Citera
lillpata Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 och minsta möjliga i denna situation måste egentligen vara All-in eller inget ifrån din sida. Du har ett M på 6. Det finns inget utrymmer för "spel" //Matte Jag menade minsta möjliga för att stjäla. De har vikit sig rätt friskt. Ja och det borde bli all-in. Du är ju först in i potten vilket är helt ok för att ställa (Harrington tar ju upp det i sina böcker). Går du all-in så är det ju som Hjort säger att det kommer repas ordentligt i lacken på Jeepen (storstacken) om han synar och missar/inte har ngt. Vad göra om man höjer 1000 och någon av småstackarna ställer? Skall man vika sig och åka ned på 3 i M? (låter inte tilltalande) Till att börja med så bör du inte tänka så mycket på vad vårt M är i ett visst läge av en sån här SNG. Sedan så synar vi självklart om någon utav shortisarna vill vara med och leka i handen, en fold finns inte där. Om det foldas fram till storstacken och han ställer vad gör man då? Foldar och åker ned på 3 i M? (inte tilltalande det heller) Ja, om vi gör ett sådant spel så lägger vi oss om chipleadern går allin (och vi inte har en hand). Det är ju det som ett sådant spel i stort sätt bygger på; vi undviker att riskera alla våra chips och åka ut på bubblan. Däremot är det ju intressanta frågor SuperT tar upp om man skall spela försiktigt eller aggresivt. Hjort har säkert några goda råd angående det. Det hela är i själva verket väldigt logiskt, du ska helt enkelt spela för att maximera ditt värde i turneringen. Hur gör du då det? Jo, genom att anpassa ditt spel i förhållande till de andra spelarna vid bordet. Enkelt? Ja. Spelar folk som galningar (överaggressivt) så lämpas bäst en försiktigare spelstil. Om folk å andra sidan lirar übertajt så är det bara att mala på och själv spela aggressivt/många händer. Svårare än så är det inte. Du måste känna till något om motståndarna för att kunna avgöra när vilken approach maximerar din förväntade vinst i turneringen. Utan detta så kan du omöjligt få svar på din fråga. Citera
lillpata Postad 9 Maj , 2006 Rapport Postad 9 Maj , 2006 Nu är visserligen shayson rättså vek så han är inte ett jättestort problem egentligen, men hur göra mot mer kompetent/aggressiv spelare med storstack? Som storstack kan man ju egentligen ställa med any 2 så fort jag höjer, eller? Mot en kompetent/aggressiv chipleader i det läget så hade jag nog gått allin med det mesta. Inte nödvändigtvis endast för det potentiella $EV-värde vi har i handen. Utan även för att motverka att storstacken (som har position på oss) ökar sin chiplead ytterligare, samt ge oss en chans att spräcka bubblan. Att höja där är inte ett alternativ om vi tror att han kan utnyttja det emot oss. Citera
Recommended Posts