Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Trycka in i storstacken (som har visat sig vara semilös när det gäller syner) på bubblan?

PokerStars Game #4868934697: Tournament #24387389, $25+$2 Holdem No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/05/08 - 03:24:15 (ET)

Table 24387389 1 9-max Seat #4 is the button

Seat 3: VISTORIO (1495 in chips)

Seat 4: Sally_022 (3175 in chips)

Seat 5: Myssion (2910 in chips)

Seat 7: MarbleRoad (5920 in chips)

VISTORIO: posts the ante 25

Sally_022: posts the ante 25

Myssion: posts the ante 25

MarbleRoad: posts the ante 25

Myssion: posts small blind 200

MarbleRoad: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [K:d: 9:d:]

VISTORIO: folds

Sally_022: folds

Myssion: ?

Postad

Känns som det beror på din målsättning med SNG-spelet. Om målet är att ofta komma ITM så kan det vara bra med en syn och fold vid reraise i o m att shortstacken nästa hand i princip är potcomitted vilket öppnar vägen in i 3e plats för dig.

Om målet är att satsa på första platsen och ITM inte spelar någon större roll så är du ju favorit mot genomsnitts-BB och med tanke på stackstorleken kontra blinds så är all-in en bra move.

Postad

Jag jammar i vart fall, så lös borde inte chippon vara (särskilt som han spräcker bubblan då) samtidigt som en extra bb+ante är riktigt bra att ha om inte shortisen har hänsyn nog att busta snart.

Om målet är att ofta komma ITM så kan det vara bra med en syn och fold vid reraise

Nej, det kan aldrig vara bra.

Om målet är att satsa på första platsen och ITM inte spelar någon större roll

Aka "om du slagit dig riktigt hårt i huvudet och tappat si så där 40 i IQ"

Det vore typ världens sämsta stt-spel att bara foka på förstaplatsen.

Postad

Intressant situation. Ni är ju väldigt shortstacked allihop och storstacken har ett M kring 10. Så det är ju "All-in poker" som gäller i mångt och mycket.

Kör man in K9s i PokerStove mot en "random" hand är man 60% favorit. Vill man då få syn av storstacken eller vill man att han lägger sig så man plockar upp potten rakt av?

Jag skulle nog försöka få in degen. Gör en höjning med 2bb. Antingen tror nog fi att du är svag och ställer och då synar man. Eller så tror han att du har en stark hand och foldar. Synar han petar man in smeten oavsätt floppen.

Som sagt så är jag nybörjare på poker och undrar om det är det ett bra sätt att resonera på?

//Matte

Postad
Kör man in K9s i PokerStove mot en "random" hand är man 60% favorit. Vill man då få syn av storstacken eller vill man att han lägger sig så man plockar upp potten rakt av?

Man vill att han lägger sig. Och det är, som Sklansky skulle sagt, "Not even close". Förstapriset är värt 2,5 gånger så mycket som tredjepriset, att komma ITM är gigantiskt och att bubbla är katastrof.

Som sagt så är jag nybörjare på poker och undrar om det är det ett bra sätt att resonera på?

Inte i en så här flack utbetalningsstruktur och så kraftig bubbla i förhållande till vad som går att vinna.

Postad

Om målet är att satsa på första platsen och ITM inte spelar någon större roll

Aka "om du slagit dig riktigt hårt i huvudet och tappat si så där 40 i IQ"

Det vore typ världens sämsta stt-spel att bara foka på förstaplatsen.

Håller med dig där, men det finns ju alltid folk som gärna påpekar att de bara satsar på förstaplatsen.

Postad
Jag jammar i vart fall, så lös borde inte chippon vara (särskilt som han spräcker bubblan då) samtidigt som en extra bb+ante är riktigt bra att ha om inte shortisen har hänsyn nog att busta snart.

Om målet är att ofta komma ITM så kan det vara bra med en syn och fold vid reraise

Nej, det kan aldrig vara bra.

Frågan är om det är så fel. Självfallet uträknat från EV så leder man vanligtvis om man trycker in degen här. Men med tanke på prisstrukturen, och bubblans betydelse, kan det vara en god idé att fara fram försiktigt här, särskilt med tanke på att shortstacken är BB nästa hand.

Känns som om andra överväganden kan få spela en större roll här än bara EV-beslutet.

Om vi skulle syna här så är det troligt att Fi tar en gratis flopp och därefter kan man fatta nya beslut.

Postad

Enligt SNGPT är det på gränsen om BB är lös och under gränsen om jag har K9o.

BB har visserligen gillat att syna vanliga 3xbb-höjningar, men om man ställer tror jag hans HD blir såpass tajt att det är klar push.

Postad

För mig så är detta ett trivialt beslut - All-in självklart - finns inget annat i det läget. Jag vill sno blindsen på 600 och bli chip-2:a.

För även om MarbleRoad är synbenägen så är det halva hans stack som försvinner om det blir syn med any-2.

Tyvärr så springar man ibland in i AA/KK/QQ/AK men det är risken man får ta - och i sådana fall får man lita på sina klonk-skills.

Givet att Storstacken synar med de bästa 25% av händerna och du vinner i genomsnitt 33 % av händerna när du blir synad:

Fold:

75% 600 => 450

Syn:

Vinst 8% +2910 => 232

Förlust:17% - 2910 => -493

Summa: +189

Dvs det är EV+ att ställa här.

Laborera lite med olika procentsatser så ser du hur lätt/svårt det är att även för en storstack att gå plus i en sådan här situation med en syn med dåliga kort.

PS Mot en mera icke-synbenägen spelare som bara synar med top-10% av händerna så är det i praktiken rätt att gå all-in i denna situation så länge som man givits 2 kort av delern....

Postad
Intressant situation. Ni är ju väldigt shortstacked allihop och storstacken har ett M kring 10. Så det är ju "All-in poker" som gäller i mångt och mycket.

Jag skulle nog försöka få in degen. Gör en höjning med 2bb. Antingen tror nog fi att du är svag och ställer och då synar man. Eller så tror han att du har en stark hand och foldar. Synar han petar man in smeten oavsätt floppen.

//Matte

Matte, gillar verkligen hur du tänker här o det e en variant som mycket väl kan funka men har två invändningar mot det:

- Spelet e $25 sng o det kryllar med andra ord av tomtar som inte tänker pokertankar när dem spelar o gillar att bulla med i princip vilka händer som hellst. Detta betyder alltså att du kanske måste vika en bättre hand om han slår över, oavsett pottodds argumenten som kommer att följa denna punkt... . tror dock att ditt spel funkar bra på lite högre nivåer.

- Det andra är att om du möter en bra spelare så callar han bara din 2-3ggr höjning, o ställer sedan om du checkar efter floppen oavsett sina kort. Så du måste träffa med andra ord (du gör ju inte det oftast) eller våga calla en allin med drag.

o så kort om harrington som skrivit fantastiska böcker men hans råd om M o inflection points försvagas när man spelar mot tomtar som inte tänker i potodds banor etc. Tycker själv att man kan ta hans allin taktik med M<3 med en nypa salt när man spelar SNG ballonger.

Postad
- Spelet e $25 sng o det kryllar med andra ord av tomtar som inte tänker pokertankar när dem spelar o gillar att bulla med i princip vilka händer som hellst.

Det är bra poker att spela så.

Detta betyder alltså att du kanske måste vika en bättre hand om han slår över, oavsett pottodds argumenten som kommer att följa denna punkt...

Det är orsaken till att det är bra poker.

tror dock att ditt spel funkar bra på lite högre nivåer.

Det gör det inte.

- Det andra är att om du möter en bra spelare så callar han bara din 2-3ggr höjning, o ställer sedan om du checkar efter floppen oavsett sina kort.

Det är en del av orsaken till att det inte funkar så bra.

Så du måste träffa med andra ord (du gör ju inte det oftast) eller våga calla en allin med drag.

Man kan ju ställa all-in själv utan träff också...

Postad
- Spelet e $25 sng o det kryllar med andra ord av tomtar som inte tänker pokertankar när dem spelar o gillar att bulla med i princip vilka händer som hellst.

Det är bra poker att spela så.

Detta betyder alltså att du kanske måste vika en bättre hand om han slår över, oavsett pottodds argumenten som kommer att följa denna punkt...

Det är orsaken till att det är bra poker.

tror dock att ditt spel funkar bra på lite högre nivåer.

Det gör det inte.

- Det andra är att om du möter en bra spelare så callar han bara din 2-3ggr höjning, o ställer sedan om du checkar efter floppen oavsett sina kort.

Det är en del av orsaken till att det inte funkar så bra.

Så du måste träffa med andra ord (du gör ju inte det oftast) eller våga calla en allin med drag.

Man kan ju ställa all-in själv utan träff också...

Shit, du har helt rätt. Det var fel av mig, vet inte vad jag tänkte där. Har du några böcker att rekommendera om poker?

Postad

Tycker det är helt readbaserat. Är motståndaren passiv synstation så limpar jag alla dar i veckan, möter jag en maniac som inte hittat foldknappen lägger jag mig, tror jag Fi är kompetent och har respekt för mig ställer jag.

På party hade jag nog mitt standardspel varit all in (har inte spelat så många SnGs där men ända siten jag träffat på där man måste stjäla även på låga nivåer, då man knappt får betalt när man har ngt) medan jag i de flesta fall limpat på både B2B och Paradise där folk hittar synen i tid och otid. Inte så kul att ställa här och få syn ~60% av gångerna (och isf ~55% equity)

Som du säger att Fi är semilös hade iaf inte jag tryckt. Limp eller fold beror då på hur aggressiv Fi är.

Postad
Limpa? Blindsen är 200/400, det kan väl ändå inte vara rätt?
Jag limpar ibland i liknande lägen när jag inte orkar ställa. Det känns som att den handen är svår att lägga med 1:3.5 i odds. Minibetar oftast floppen oavsett bräda. Men kan försöka trixa vid bra träff. Detta tycker jag verkar funka hyfsat på Party 22$. Men det kan också vara en läcka i mitt spel. :oops:
Postad

Ja visst är shortisen commitad med de flesta av sina händer nästa hand men:

- Chansen att någon raisar hans BB är ca: 50% (taget från pp $55 sngs):

Foldar alla, dvs 50% så får man en SB och har råd att vänta ett varv till. Ska du då folda bort båda blindsen och inte ta stöldlägen?

- Han kan faktiskt dubbla nästa hand, då har han mer chips än du, det är lika bra att sno och öka din stack

Självklart ska du ju inte ställa om du vet att fi är för lös o synar med för bred HD

gl hf :P

Postad

Nej, naturligtvis inte. Dessutom är det ju antat 100 så potten är ju faktiskt 700. I detta läge ställer man och hoppas att fi foldar.

Postad

Beror väl helt på hur FI spelar? Sämsta utfallet är att gå all in och bli synad..

Limpa in för 1/10 av sin stacken är inte kul, men det ligger i varken ditt eller FIs intresse att spela en stor pot i det här läget. Men vet Fi, att du inte kan/kommer syna om han ställer är ju en limp usel. Samtidigt hur ska han veta att du inte är en av alla tomtar som glatt synar av sin stack med knekt högt på bubblan?

Möter du dock standard $20 spelaren som i första hand tittar på korten och tänker sedan aggrerar därefter och dessutom är ganska passiv så tycker inte jag en limp från din sida är så dumt.

Nästa hand kommer vara ett guldläge att få ut shorty, fina potodds mot en randomhand och dessutom lite chips kvar om du skulle ställa honom all in och förlora.