Gå till innehåll

NLT - Trn, den berüktade ATo-handen!


devalanteriel

Recommended Posts

Game # 007,335,365 - Texas Hold'em No Limit 1,000/2,000 - Table "POKERFORUM.nu 7269 3"

Game ended Sunday 2004-Apr-25 8:46:06 PM GMT

 

Players:

J4nus (22,803.00 in seat 1)

wanduz (7,836.00 in seat 2)

Ector (26,377.00 in seat 3)

Caines (924.00 in seat 5)

NoSense (12,080.00 in seat 6)

devalanter (10,180.00 in seat 7)

Nusseman (6,420.00 in seat 8)

Petrick (17,380.00 in seat 9)

 

Dealer: wanduz

Small Blind: Ector (1,000)

 

Caines All-In (924)

 

devalanter was dealt: A:club: - T:heart:

 

NoSense Fold

devalanter Call (2,000)

Nusseman All-In (6,420)

Petrick Fold

J4nus Fold

wanduz Fold

Ector Fold

devalanter Call (4,420)

 

Flop 2:spade: - 2:diamond: - A:diamond:

Turn 2:spade: - 2:diamond: - A:diamond: - T:club:

River 2:spade: - 2:diamond: - A:diamond: - T:club: - K:spade:

 

devalanter shows: A:club: - T:heart: (two pairs, aces and tens)

Nusseman shows: J:diamond: - J:spade: (two pairs, jacks and deuces)

 

devalanter wins: 11,068.00 side pot (with two pairs, aces and tens)

Caines shows: 8:spade: - 7:heart: (a pair of deuces)

devalanter wins: 3,696.00 main pot (with two pairs, aces and tens)

 

*** Mtp vilken debatt den här handen skapade skulle jag gärna vilja få lite åsikter om varför det var så katastrofalt spelat av mig. Jag anser tvärt mot er andra att ATo är en fullt spelbar hand UTG, av det enkla skälet att jag kan ställa in på i princip alla floppar (beroende på spelare då förstås) utom de med t.ex. par som är högre är 9 osv. För övrigt verkar JJ ha varit en dålig hand genom hela turneringen, jag fick den tre gånger men lyckades bara stjäla mörkar, och både Matteprof och Nusseman hade oddsen med sig men fröken Fortuna på andra sidan bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** Mtp vilken debatt den här handen skapade skulle jag gärna vilja få lite åsikter om varför det var så katastrofalt spelat av mig. Jag anser tvärt mot er andra att ATo är en fullt spelbar hand UTG, av det enkla skälet att jag kan ställa in på i princip alla floppar (beroende på spelare då förstås) utom de med t.ex. par som är högre är 9 osv. För övrigt verkar JJ ha varit en dålig hand genom hela turneringen, jag fick den tre gånger men lyckades bara stjäla mörkar, och både Matteprof och Nusseman hade oddsen med sig men fröken Fortuna på andra sidan bordet.

 

Debatt? vardå?

 

Så här ligger det till:

 

1. bb är redan all-in så du blir tvungen att visa din hand. Om du visar att du spelar ATo UTG vid ett finalbord så blir du överkörd.

 

2. Om någon annan är intresserad av att spela denna hand så blir det ingen flopp, det blir all-in preflopp. Jag och Wanduz går all-in om vi vill spela, J4nus, Ector, NoSense och Petrick ställer dig all-in om de vill spela. Alltså kan du inte köpa potten på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Debatt? vardå?

 

Jag tycker det blev ett sabla liv i chatten, med åsikter från både Harald Treutiger, drottning Silvia, bin Laden och deras mostrar, fast det kanske bara är mitt minnes automatiska uppförstoringsfunktion. :)

 

(i vilket fall så fick den handen mer uppmärksamhet än royalen jag satte tidigare i turneringen... fnys :))

 

2. Om någon annan är intresserad av att spela denna hand så blir det ingen flopp, det blir all-in preflopp. Jag och Wanduz går all-in om vi vill spela, J4nus, Ector, NoSense och Petrick ställer dig all-in om de vill spela. Alltså kan du inte köpa potten på floppen.

 

Okej, det köper jag rakt av (därav omflyttningen), och det borde jag ha lärt mig själv vid det här laget, så många turneringar som jag spelar.

 

1. bb är redan all-in så du blir tvungen att visa din hand. Om du visar att du spelar ATo UTG vid ett finalbord så blir du överkörd.

 

Det får du gärna motivera närmare, jag förstår inte varför det skulle ligga mig till last.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan absolut inte syna UTG med AT och din storlek på stacken... ingen annan storlek heller för den delen om du frågar mig. Personligen skulle jag inte spela handen alls eftersom du har marker kvar att vänta in en bättre hand i förhållande till position. OM jag skulle spela handen så skulle jag ställa in hela stacken. På så sätt får du förhoppningsvis bort AJ kanske AQ och en del par.

 

Grejen är ju den att de andra vid bordet vet att du har en hand, så får du spel så är du jättedominerad. Varför ge blindsen en gratis chans att slå dig när mörkarna är ganska mycket pengar i förhållande till din stack. Syna UTG gör man bara när man VILL ha syn i ditt läge... Alltså i princip aldrig. Möjligen med AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer ang. överkörning om du visar ATo...

 

För att tala klarspråk: En UTG-syn med Axo och liten stack är ett av de största tomtemoves man kan göra. Tomtar blir överkörda vid finalbord.

 

1. Du kommer inte kunna köpa blindsen i någon större utsräckning, du kommer bli reraisad och tvingas folda.

 

2. Du kommer inte kunna få bort en bättre hand genom att köpa ut den med en all-in, du kommer bli synad.

 

3. Du kommer inte kunna se en billig flopp med en draghand. Synar du UTG eller i tidig position igen så säger det Poff! och så har du en all-in att brottas med.

 

Kort sagt har du bara valuebet med stålhänder kvar att röra dig med och det vinner man inga turneringar med. Blindsen/starka spel från de andra kommer äta upp din stack.

 

Vidare tycker jag du ska ta en titt på Olas artikel om vikten av position.

 

Ska du spela ATo UTG så gör det för en ordentlig höjning, all-in om du har så pass liten stack som här. Detta är ett hyfsat starkt spel i enlighet med the "Gap concept" (kortfattat går det ut på att det krävs en bättre hand för att syna en höjning än det krävs för att göra första höjningen) som D. Sklansky förklarar på ett bra sätt i boken "Tournament poker for advanced players".

 

Kom ihåg att en höjning med ATo är ett försök att sno blindsen, inget annat. För du syn/omslag är du väldigt ofta dominerad av AQ-AK samt AA eller ligger väldigt risigt till mot ett högt par. Du kan vara säker på att du inte har en sämre starthand mot dig om du får se flopp iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft det två gånger till, och jag valde att syna båda gångerna med det här i åtanke :D

 

24hs $500 freeroll, fyra personer kvar... två raka UTG-tillfällen faktiskt... ena gången fick jag en all-in mot mig och lade mig, andra träffade jag tian som högsta kort på floppen och höjde mig till osynad seger.

 

Jag kom f.ö. tvåa efter Skanke, länge leve POKERFORUM.nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då kan jag förstå hur ni menar. Jag håller inte med om allt, men jag är dum så jag håller tyst. Nästa turnering ska jag syna varje ATo jag får UTG så får vi se vem som har rätt :D

 

Hela tanken med ett forum är ju att du ska slippa göra om de misstag som vi andra betalat dyra pengar för att göra om och om igen. Själv fick jag ett nackslag av min mentor när jag synade en höjning med ATs och åkte ut när jag träffade en tia. "Vad skulle du i en höjd pott att göra med den där skithanden" Tog väl ytterligare nå´t halvår innan jag fattade, men till slut så... Tro mig. AT UTG kommer du inte vinna på i längden. Sen om du spelar poker för att det är kul eller nå´t sån´t så varsågod och syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt verkar JJ ha varit en dålig hand genom hela turneringen, jag fick den tre gånger men lyckades bara stjäla mörkar, och både Matteprof och Nusseman hade oddsen med sig men fröken Fortuna på andra sidan bordet.

 

Eh, så du menar att du börjar folda (eller spela händer svagt) bra händer för att de har förolorat de senaste tre gångerna? Vänligen tänk om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt verkar JJ ha varit en dålig hand genom hela turneringen, jag fick den tre gånger men lyckades bara stjäla mörkar, och både Matteprof och Nusseman hade oddsen med sig men fröken Fortuna på andra sidan bordet.

 

Eh, så du menar att du börjar folda (eller spela händer svagt) bra händer för att de har förolorat de senaste tre gångerna? Vänligen tänk om!

 

Jag grubblar och grubblar, men förstår inte alls hur du kan få det till det. Det enda jag gjort är att jag torrt konstaterat att JJ inte var en bra hand just den turneringen, inte har jag väl sagt att jag ska sluta spela den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...