Gå till innehåll

NLT - SnG, re-raise på bubblan


Ignatius

Recommended Posts

Jag undrar hur ni spelar i följande situation (jag vet att det är många fler faktorer som spelar in, men jag vill inte posta en speciell hand eftersom det är den generella situationen jag är intresserad av):

 

1. På bubblan eller nära den, alltså 4-5 spelare kvar.

2. Medelstor stack, ca 20 BB (före denna hand), ej chipleader. Ingen spelare med riktigt liten stack.

3. Jag är på cut off, chipleadern på knappen.

4. Jag är först in med en raise på 3xBB.

5. Alla foldar utom chipleadern som re-raisar upp till

a) 6xBB,

b) 10xBB.

6. Vilka händer spelar ni vidare med i a) och i b)? Syna eller ställa in?

 

Hoppas att situationen är begriplig och går att säga något om.

 

MÅNGA ÄNDRINGAR BLIR DET

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur ni spelar i följande situation (jag vet att det är många fler faktorer som spelar in, men jag vill inte posta en speciell hand eftersom det är den generella situationen jag är intresserad av):

 

1. Omkring level 4-5. På bubblan eller nära den, alltså 4-5 spelare kvar.

2. Medelstor stack. Över 10 BB men långt ifrån chip leader.

3. Jag är först in med en raise.

4. Chipleadern re-raisar. Övriga foldar.

5. Chipleadern utnyttja självklart stackstorleken och raisar upp mot halva min stack så att det sannolikt krävs all-in för showdown.

6. Vilka händer spelar ni vidare med? Syna eller ställa in?

 

Hoppas att situationen är begriplig och går att säga något generellt om.

 

Det beror på hur stor raise du gjorde. Om du raisade mycket och sedan möts av en reraise så bör du nog ha stål om du ska gå vidare, dvs AA, KK eller kanske QQ. En reraise på en standardraise kanske jag skulle spela även JJ och AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur stor raise du gjorde. Om du raisade mycket och sedan möts av en reraise så bör du nog ha stål om du ska gå vidare, dvs AA, KK eller kanske QQ. En reraise på en standardraise kanske jag skulle spela även JJ och AK.

 

Tight.....

 

77+ =ställ

 

Aq,Ak =ställ

Ajs =ställ

KQs=syn

QJs=syn

kasta resten

 

synar du med 72o så kan du få vara med i team slask jag har kontakter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs mer info. Du har över 10BB, hur mycket över?

Före eller efter din raise?

 

Vad har du planerat, när du har så lite kvar som 10BB så kan du i förväg bestämma dig för vad du ska göra vid en re-raise, är det att gå all-in med de kort du har så kan du ju lika gärna gå all-in på en gång.

 

Så slipper du en jobbig re-raise. Har du inte en hand som duger till en all-in så kan du ju raisa med nästan alla händer i ett försök att stjäla, synar de så har du ju chansen att floppa något, synar de inte så vinner du blindsen. Re-raisar de så foldar du. Men då är du i ett läge som smallstack att nästa gång är det bara all-in som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare på S&G men jag vet att jag skulle gå all-in med en ganska många hålkortskombinationer. Men det beror på de faktiska pot-oddsen och i viss mån hur jag bedömer reraisarens kompetens. Rimligtvis reraisar han med ganska vid HD. Alla par skulle jag vara frestad att ställa med och AK förstås. Så långt ner i kicker-storlek är jag inte villig att gå. Rädd att vara dominerad.

Men å andra sidan hade jag inte höjt med 3bb med ett par under TT. Jag hade höjt mer.

 

SVAR: vet ej, men det är inte kul att bli av med 30% av stacken utan att ens få se en flopp.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt in fler detaljer i min post. Är dock rädd att detaljer till slut skymmer strategin.

 

("Ja, eftersom du har en sån och sån read på fi1 bör du ställa med any two", osv.)

 

Det beror helt på storleken hos de andra spelarnas stackar vilka händer jag spelar vidare med. Däremot så är min handrange i princip samma oavsett om chipleadern reraisar till 6 eller 10 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på storleken hos de andra spelarnas stackar vilka händer jag spelar vidare med. Däremot så är min handrange i princip samma oavsett om chipleadern reraisar till 6 eller 10 BB.

 

OK. Säg att ingen är short-stackad. De andra har antingen lite mer eller lite mindre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar inte en flopp här med några kort, det finns inga händer som du kan spela ur position i en reraisad pot mot chipleadern när du har en bra stack. Stoppar in med AA, KK, QQ, passar allt annat. I fallet där han slår om till 6bb stoppar jag nog in med AK också för fold equity. När han slår om till 10bb så passar jag AK då det är ovärt att stoppa in med vad som är coinflip som bäst när du har ca 17bb kvar, vilket är en jättestack när det är 4-5 pers kvar i en SnG, och du är så gott som garanterad att få syn. Som vanligt finns det undantag, men detta är den generella linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med medelhöga till höga pockets är det all-in. Annars lutar det åt fold.

Du har ju en duglig stack kvar, ingen idé att slösa bort den mot storstacken.

 

Synar du och small eller big blind har en duglig hand så kan de gå all-in och då sitter du i klistret. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medelhöga, vilka par anser du vara medelhöga, och varför skulle du gå all in med dessa?

 

"Synar du och small eller big blind har en duglig hand så kan de gå all-in och då sitter du i klistret."

 

Small och big blind agerar innan du hinner svara på knappens höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnäll: OP har ändrat förutsättningarna sen jag postade förr gången.

 

När jag är storstack och någon höjer 3BB brukar jag reflektera över möjligheterna att stjäla. Har jag en rimlig hand så är jag frestad att göra en rejäl höjning just därför jag vet att fold-equityn är hög.

 

Om en storstack höjer en höjning som ofta är ett förök att sno blinds är det en icke osignifikant antal gånger ett move. Vill man behålla sin hyggliga chip-position kan man inte låta sig mobbas hur som helst.

 

Omkring svarta hål och kring bubblan i S&Gs må det vara så att naturlagar upphävs, men man kan ju inte bara ignorera pot-odds och fördelaktiga bets. Men den större stacken OP har begåvat hjälten med är pot-oddsen närmare 1:1 än de 2:1 som det var i originalversionen, vilket ju gör att man gärna bråkar vid något annat tillfälle.

 

Men som sagt, jag är ny på det här och är förmodligen på en rejäl cykeltur.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medelhöga, vilka par anser du vara medelhöga, och varför skulle du gå all in med dessa?

 

Typ 77 och uppåt. Varför? För att sno blinds eller dubbla upp. Eller åka ut.

 

Small och big blind agerar innan du hinner svara på knappens höjning.

 

Ah, blandade ihop... tänkte att VI var på knappen... :oops:

 

Jag har iofs bara spelat 106 SnG att räkna med så jag är inte den mest erfarne att ge råd... men det har gått bra hittils i alla fall! ROI på 26.07% :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...