Gå till innehåll

NLT - SnG, Två bubbelsituationer


Recommended Posts

Råkade ut för två bubbelsituationer idag där jag kände mig jäkligt tveksam. Märks klart och tydligt att jag är van vid CG och behöver lite vana och träning för att komma in i optimalt shortstack-mode, särskilt då bubbelsituationer.

 

Nr. 1

 

PokerStars Game #4828961762: Tournament #24171246, $25+$2 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/04 - 06:10:35 (ET)

Table 24171246 1 9-max Seat #2 is the button

Seat 2: 1dev1 (4375 in chips)

Seat 3: Myssion (1610 in chips)

Seat 5: 1pac (1980 in chips)

Seat 6: J&J CREW (5535 in chips)

1dev1: posts the ante 50

Myssion: posts the ante 50

1pac: posts the ante 50

J&J CREW: posts the ante 50

Myssion: posts small blind 300

1pac: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [A:h: Q:s:]

J&J CREW: folds

1dev1: raises 1200 to 1800

 

1dev1 har varit överaggressiv och har säkert ingen ordentlig hand, så mot honom är jag troligen favorit. Frågan är om det är bättre att lägga och hoppas att 1pac i BB synar istället? 1pac verkar stabil och vet antagligen om att 1dev1 ställer med en väldigt vid HD här, dessutom har han ju bra odds.

 

A) Vad göra med AQo?

 

B) Om vi istället är 1pac, vilka händer synar vi då med?

 

Nr. 2

 

PokerStars Game #4828745816: Tournament #24169836, $25+$2 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/04 - 04:39:23 (ET)

Table 24169836 1 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: Edawg1269 (7460 in chips)

Seat 4: fizzedout (3130 in chips)

Seat 5: bobabooie (1490 in chips)

Seat 6: Myssion (1420 in chips)

Edawg1269: posts the ante 50

fizzedout: posts the ante 50

bobabooie: posts the ante 50

Myssion: posts the ante 50

fizzedout: posts small blind 300

bobabooie: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [Q:s: 3:d:]

 

Nästa hand är vi i BB och är på väg att självdö. Å andra sidan är Bobabooie redan i den sits vi kommer att vara i nästa hand. Bobabooie är tajt och både Edawg och fizzedout är TAG.

 

Ställa? Folda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att tänka skulle jag ställa i hand 1 och vika i hand 2.

 

Kändes som en no-brainer i ettan. Jag ställde och torskar mot Q4:d: och börjar överanalysera situationen. Tyvärr ställde jag även i hand 2 men insåg direkt vad jag hade gjort. Mitt resonemang gick någonstans ut på att jag hamnar i BB i nästa hand och inte ville att de skulle folda fram till Bobabooie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Myssion

 

Kul att följa dina äventyr. Jag har räknat lite på hand 1. Och så här blir det. Beroende på hur löst du tror knappen höjer blir det lite olika utfall enligt ICM (SNGPT). Med en tajt (66+,ATs+,AJo+ ) räjsare är det EV-2.1% (av prispoolen) och med en lös räjsare är det + ungefär lika mycket. Om du tror att HD är ungefär (44+,A7s+,A9o+,KJs+) så är det marginellt -EV och lösare än så så är det +.

 

Jag tror att du oftast skall syna där. Han täcker ju dig så han har sannolikt en bred HD och tar nog gärna chansen att sno blajndsen. Stoppa honom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nr.1

 

A) Folden finns inte. punkt.

B) känns som fi kan ha anytwo så man skulle ju kunna syna med i stort sett två höga kort eller ett naket A.

 

Nr.2 Förstår hur du tänker. Skulle nog själv folda men tycker nästan att du ska ställa där, möjligt att storstackarna lägger bättre händer. Vad hade du själv för table image?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nr 1.

 

Givet att ställa. Varför: 1) du har inte ens 3 ggr BB och har nästan tappat ditt fold-ev mot de stora stackarna. M a o har du nästan förlorat förmågan att stjäla. Du måste nästan dubbla upp för att ta dig till ITM.

2) 1pac ligger pyrt till och är otrligt lätt att stjäla från*. 1dev1 vet detta och höjer med i stort sätt any 2 card. Din hand är stålet i detta läge.

3) När du ställer in så vidgar du "the Gap" ytterligare och gör starthandskraven för 1pac ännu större. Du kan vara ganska lugn på att han lägger sig.

 

*den som ligger näst sämst till brukar vara den som blir mest attackerad p g a att den spelaren troligtvis har högst starthandskrav.

 

Men som redan sagt - a no-brainer... men för nybörjare kan ändå analysen vara nyttig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ställa i hand två är ju fold equity. Den är större än man tror och du ligger risigt till. Om du väntar blir du tvungen att visa upp bästa handen vid showdown. Det är inte alltid så enkelt.

 

En anledning till att inte ställa i hand två är om storstacken synar väldigt liberalt. Men det krävs en syn frekvens på ca 35% för att det skall bli -EV.

 

Hand 1 tycker jag är ett mer marginellt beslut. Om det är passivt spel (få all-in och få syn av all-in) vid bordet kan det vara bra att vänta och ställa in själv istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1dev1 har varit överaggressiv och har säkert ingen ordentlig hand, så mot honom är jag troligen favorit. Frågan är om det är bättre att lägga och hoppas att 1pac i BB synar istället? 1pac verkar stabil och vet antagligen om att 1dev1 ställer med en väldigt vid HD här, dessutom har han ju bra odds.

 

Frågan du bör ställa dig är om du vill ge förstaplatsen en chans eller om du nöjer dig med att komma ITM. Vad som lönar sig mest i långa loppet här är väl inte så svårt att räkna ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...