Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kära forummedlemmar och andra läsare,

 

Vi har från starten sagt att vi ska jobba för att få våra spelare att trivas, att vårda dem väl och hålla en mer personlig profil än våra konkurrenter.

 

För ett par veckor sen blev vi kontaktade av en spelare som hade gjort en bankinsättning, men sen dess inte sett röken av sina pengar.

Att döma av hans konversationer med supporten hade jakten på pengarna pågått under ett par veckor.

 

Tyckte att det var trist att han skulle behöva vara ifrån sina pengar oförsvarligt länge och därför kompenserade vi hans konto med €50 och fortsatte jakten.

 

Supporten hittade verkligen inte hans insättning, men då han gav ett seriöst intryck samt kunde leverera en screenshot på den insättning han hade gjort så kände vi att vi inte helt kunde utesluta att han gjort en insättning, även om han gjort något fel kring den.

Alltså satte vi in €200 på hans konto vilket motsvarade insättningen.

 

Han tackade så mycket och startade till och med en tråd i Heypoker-avdelningen där han tackade så mycket för pengarna.

 

Vi började dock se en massa varningsflaggor när det visar sig att personen ifråga via chatten i klienten försöker få andra spelare att skänka honom pengar. Han har när vi tog upp det med honom valt att kalla det för 'sponsringsavtal', men det känns som en efterhandskonstruktion.

 

Så vi fortsatte att luska i det hela och tack vare en vänlig själ så fick vi bevis för att han hade fejkat insättningen.

 

Inte bara det - han har även blåst ett annat pokerbolag utanför B2B-sfären två gånger på samma belopp.

De är kontaktade och tackade så mycket för hjälpen.

 

Vad Heypoker anbelangar så har vi beslutat oss för följande:

- Han kommer att få en chans att från och med nu föra över pengarna till sin cashier varifrån vi tar tillbaka dem. Samtliga €250.

Finns de inte där på lördag så kommer vi att polisanmäla honom.

 

Möjligheten att hålla en generös nivå på servicen är baserad på det faktum att spelare och spelbolag kan ha en form av symbiotiskt förhållande. Handlingar som ovan gör att vi tvingas bli mer misstänksamma vilket vi tycker är oerhört tråkigt.

 

Man får innerligt hoppas att det här var första och sista gången vi ser något liknande.

 

Ha en underbar vårdag.

 

Mvh Johan

Postad

Det är tråkigt att någon utnyttjar den fina nivå ni har gentemot oss spelare. Vi som inte blåser Heypoker uppskattar verkligen det jobb ni gör.

 

Bra att ni kom på honom och har bevis och lycka till med fortsättningen i frågan. En proper blacklist vore bra att ha gemensamt i nätverket för sådana skojare.

Postad

Kan vi inte skramla ihop till att sätta in pengarna åt honom villkorerat så att ni då måste polisanmäla honom?

 

Jag tycker för övrigt att ni är alldeles för snälla. På det här sättet har han fått ett gratisskott på €250 utan att behöva riskera annat än att betala tillbaka dem. Det är knappast skrämmande för äckliga små psykopater som honom och torde rent av inspirera andra drägg till liknande beteende.

 

"Har du hört att man kan stjäla €250 av HeyJohan och om han kommer på en händer inget jobbigt alls?" Typ.

 

Dessutom skulle jag vilja se ett "name and shame"-initiativ, men jag antar att PUL och siteintegriteten är i vägen för det.

Postad

Det stora gisslet med internetpoker är ju dessa bedragare. Heypoker verkar inte heller vara de första han försöker lura till sig pengar ifrån.

 

Heypoker jag förstår er affärstrategi men att inte polisanmäla en sådan här bedragare vore ett misstag.

Postad
Kan vi inte skramla ihop till att sätta in pengarna åt honom villkorerat så att ni då måste polisanmäla honom?

 

Jag är gärna med och bidrar med en liten summa med den fromma förhoppningen om att han får skaka galler. Med lite tur kanske han till och med kan få bli "flickvän" till nån trevlig intern.

 

Skämt åsido: Ni kan göra denne brottsling en tjänst med en polisanmälan. Min personliga åsikt är att det är bättre att stoppa såna här personer tidigt istället för att låta det framskrida till grövre brottslighet.

Postad

Kollade på ett highstakesbord igår på b2b (er klient men det säger kanske inte så mycket)

Tiden var väl 23:00 styvt

 

1 railer skrev.. could anyone help me.

tog 2 minuter innan någon svarade "a I can help u". Railern skrev att han ville kontakta någon via messenger eller mail.

 

Det "roliga"( inget som är roligt med en bedr.? men ) var att ytterligare en skrev sin mail adress och ville vara schysst att hjälpa till med nåt.

 

Då man läst lite så far ju gärna tankarna till bedrägerier och likande.

Jag menar , om någon railer skriver att han vill ha hjälp med nåt, frågar man inte vad det handlar om innan man lämnar ut mail eller msn ?

 

En fråga till Johan. Vad görs för att förhindra sådant. Vilken info tar ni emot / eller rättare sagt vad kan ni göra med ovanstående info?

 

Tror ju knappast att omnämda railer ville ha hjälp med regeltolkning.

 

Använder B2B inte samma register? Spärrar ni en person hos er blir han då inte bannlyst i hela B2B? Dvs han borde inte kunna signa på annan klient.

 

För om jag har uppfattat detta då jag läst runt på forumet så är det samma person eller personer som spammar runt?

Postad

Verkar som att den här killen mer eller mindre försörjer sig på denna och andra sorters bedrägerier som drabbar oss pokerspelare...

Polisanmäl clownen!

Eller Hjorts alternativ att publicera namnet låter kalas :twisted:

Postad

Trevligt med lite reaktioner.

 

1. Vi kommer inte att hänga ut honom här. Vi vill inte ha någon form av medborgargardesanda även om vi självklart uppskattar er support.

 

2. Om någon ber om hjälp i chatten utan att specificera vad så är det svårt att agera, men vi (Heypoker alltså, hur övriga B2B agerar kan jag inte svara för) brukar kontakta de som uppenbart tigger pengar och bara förklara att det är ett diskutabelt agerande och uppmanar personen att sluta med det.

 

3. Vår förhoppning är - efter att ha fått klart den här incidenten och därefter självklart skickat all information till B2B - att B2B låser ute honom från alla skins och siter, men det är inget beslut som vi kan ta.

 

4. Det kan uppfattas som ett billigt straff att 'bara' behöva betala tillbaka pengarna, men vi har uppfattningen att det här har skett i en form av ungdomlig iver som ibland kan leda till oanade konsekvenser. Bättre att förklara det felaktiga och ge personen en chans att lova bot och bättring innan vi kopplar in rättsmaskineriet.

 

Mvh Johan

Postad
1. Vi kommer inte att hänga ut honom här. Vi vill inte ha någon form av medborgargardesanda även om vi självklart uppskattar er support.

Att hänga ut honom här vore ändå inte ett alternativ tror jag. QoS är alldeles för mesig för det.

 

Tror inte direkt att det skulle leda till några IRL-repressalier för honom (om det vore fallet skulle jag bara bli glad iofs). Dock så anser jag att andra människor han stöter på förtjänar att få veta att han är en bedragare med skrupelbrist. På samma sätt som man gärna skulle vilja veta om grannen är pedofil.

 

brukar kontakta de som uppenbart tigger pengar och bara förklara att det är ett diskutabelt agerande och uppmanar personen att sluta med det.

Vad är det som är diskutabelt med det? Är ju bara att förbjuda. Det finns också en rätt stark poäng med att inte tillåta chat om man inte sitter vid bordet.

 

Det kan uppfattas som ett billigt straff att 'bara' behöva betala tillbaka pengarna,

Det är inget straff över huvud taget. Det är ett helt och hållet konsekvensfritt brott. Vad tror du skulle hända med bankrånsfrekvensen om enda påföljden var att lämna tillbaka pengarna?

 

men vi har uppfattningen att det här har skett i en form av ungdomlig iver som ibland kan leda till oanade konsekvenser.

Ungdomlig iver att blåsa någon på pengar, eller vad?

 

Att han av misstag först inte satte in pengar (på flera siter vad det verkar), sedan av misstag slemmade till sig pengar av er, sedan att han av misstag att han skickade trojaner till flera medlemmar av PF.nu, sedan att han av misstag skapade ett nytt konto där han upprepade gånger ljög om situationen.

 

Ge mig ett bryt liksom.

 

Bättre att förklara det felaktiga och ge personen en chans att lova bot och bättring innan vi kopplar in rättsmaskineriet.

Varför skulle det vara bra? Det enda du lär honom är att brott saknar konsekvenser. Han är uppenbarligen redan ett empatilöst litet äckel som inte kan se skillnad på egen och andras egendom. Jag beundrar din optimism, men här är den verkligen malplacerad.

Postad

Tycker helt klart man ska sätta hårt mot hårt i dessa lägen för att avskräcka andra.

 

Varje banktransaktion får ju ett transaktionsnr, det är ju bara att kontrollera med banken om överföringen gjorts. Hävdar då att det är där det blivit fel så får han ju ta upp det med banken och inte er.

Postad

 

Vad är det som är diskutabelt med det? Är ju bara att förbjuda. Det finns också en rätt stark poäng med att inte tillåta chat om man inte sitter vid bordet.

 

Finns en (bra) funktion numera där man kan stänga av chat från alla som inte sitter vid bordet!

Postad

Ush, blir lite deppad av sådant här. :(

 

Tycker ni är alldeles för snälla och borde polisanmäla honom direkt. Tycker ni är en bra site (den bästa) och skulle tycka det var oerhört synd om något så här beklakligt fick er att byta inställning och marknadsföring.

Postad

Tycker ni alla är för hårda.

Inser ni inte att det är en stackare som antagligen är tungt spelberoende?

Vad behöver beroende? Skaka galler som någon säger eller profesionell hjälp?

 

Nej, hjälp är vad personen behöver istället för att bli offentligt förlöjligad på detta sätt.

 

Detta är baksidan av buljongen som jag brukar säga ;)

Postad
Inser ni inte att det är en stackare som antagligen är tungt spelberoende?

Vad vet du om det?

 

Vad behöver beroende? Skaka galler som någon säger eller profesionell hjälp?

Vi vet att han är en tjuv. Och ja, de behöver skaka galler och bli offentligt förnedrade.

 

Om han är beroende eller inte är helt enkelt hans problem. Det är inte på något sätt en ursäkt för något beteende alls.

 

Nej, hjälp är vad personen behöver istället för att bli offentligt förlöjligad på detta sätt.

Varför bry sig det minsta om honom?

Postad

Det är jäkligt trisst när man uttnyttjar bra service och kundvård. Håller med om att han/hon bör polisanmälas eftersom den här personen måste lära sig att ta konsekvensen för sina handlingar.

Postad
Tycker ni alla är för hårda.

Inser ni inte att det är en stackare som antagligen är tungt spelberoende?

Vad behöver beroende? Skaka galler som någon säger eller profesionell hjälp?

 

Nej, hjälp är vad personen behöver istället för att bli offentligt förlöjligad på detta sätt.

 

Detta är baksidan av buljongen som jag brukar säga ;)

 

Uppskattar din omtanke om honom. Skillnaden är att jag ser en polisanmälan som den bästa hjälpen. Att dalta med personer och tycka synd om dem är det absolut värsta som går att göra eftersom de får helt fel återmatning på den faktiska handling de begått.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...